Sant!
 
Jag har badrumsfläkt och luftavfuktare i mitt "kallgarage" (med två väggar under mark och asfalt på marken). Temperaturen hålls uppe av luftavfuktaren så i praktiken är det ett frostfritt garage.
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har badrumsfläkt och luftavfuktare i mitt "kallgarage" (med två väggar under mark och asfalt på marken). Temperaturen hålls uppe av luftavfuktaren så i praktiken är det ett frostfritt garage.
Vad lyckas du får ner RH till? Jag körde luftavfuktare och värmepump under natten men ändå 71% …
 
Jag har en LLVP för att få varmt i garaget under vinterhalvåret och en avfuktare typ Woods största för att ta bort all fukten efter biltvätt men även för att hålla nere RF något på sommaren. Fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jag har en LLVP för att få varmt i garaget under vinterhalvåret och en avfuktare typ Woods största för att ta bort all fukten efter biltvätt men även för att hålla nere RF något på sommaren. Fungerar utmärkt.
Låter klokt. Men ska man sträva efter så bra ventilation som möjligt eller så tätt som möjligt vad gäller byggnaden?
 
johan_T johan_T skrev:
Vad lyckas du får ner RH till? Jag körde luftavfuktare och värmepump under natten men ändå 71% …
Det tar initialt lång tid att få ned luftfuktigheten. Jag ligger runt 60% (mha luftavfuktare och fläkt som sagt) på sommaren. Luftavfuktaren avfuktar ju bara just där den står och om det inte är drag förbi denna position så sprids det rätt långsamt. Det största problemet med att initialt få ned fuktigheten i praktiken är dock att trä, marken mm sitter och håller på fukt, vilket gör att så snart man stänger av luftavfuktaren så blir det snabbt fuktigt igen. I praktiken så drar ju rummet till sig fukten från omgivningen hela tiden.

På vintern kör jag inte fläkten, för då behöver jag inte fläkta ut fukten utan då räcker det med avfuktaren. På sommaren så kör jag fläkten när fuktkvoten i utomhusluften motsvarar mindre fukt än vad jag redan har i garaget (om det är varmare/fuktigare ute än inne så drar man ju bara in mer fukt om man ventilerar ut).
 
Om du vill få bukt med fuktig luft så skulle jag köra värme på luftvärmepumpen, köra runt en 20 grader på heat läget och sen köra avfuktaren konstant.

Ju större skillnad på inne och ute temperaturen kommer driva upp ditt rh-värde. Är det varmare ute och kallare inne i garaget så känner ditt rh öka när luft utifrån kommer in.

Se även över dom motfyllda sidorna så att du har bra avrinning bort från väggarna och att regnvatten leds bort från garaget.

Kör du avfuktare vill du ha så lite luftombyte som möjligt i garaget.

Sen tar det tid att få ner fukten då all fukt i byggmaterial kommer fällas ut när du börjar avfukta så det kan ta några dagar innan du ser resultat.

Så ha så varmt som du tycker är lämpligt där inne, varm luft kan bära mer fukt vilket sänker ditt rh-värde.

O så kostar det nästan inget att köra luftvärmepumpen med värme på sommaren.
 
  • Gilla
johan_T och 1 till
  • Laddar…
Jag vill igen betona att luften kan vara torrare ute även om det är varmare luft ute. Det är därför jag har både luftfuktighetsmätare och termometer inne och ute så att jag kan räkna ut om fläkten skall köra eller inte. Avfuktaren hos mig kör alltid när luftfuktigheten är för hög (och även om temperaturen är för låg på vintern).
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
Låter smart!! 👍👍
 
Jag kollade lite snabbt på min kod som styr fläkten, jag har gjort en kraftig förenkling i mina antaganden när det gäller fuktighet vs temperatur. Mitt antagande är (inte helt fel, men en kraftig förenkling) att man får 5% högre luftfuktighet för varje grad som man sänker temperaturen. Detta stämmer inte riktigt, men är bra nog som antagande. Jag har därför satt gränsen för när jag skall fläkta ut luft nära golvet (den kallaste luften) till :
RHute<RHinne + 5*(Tute-Tinne)

Övrig tid kör jag bara luftavfuktaren. På de fem billigaste timmarna på dygnet kör den alltid, på övriga timmar kör den bara om RH>65%. Detta räcker för att hålla tillräckligt torrt och luktfritt.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.