Hej,

Jag renoverar hemma och funderar lite kring vad jag som lekman själv får göra med el. Får jag installera påbyggnadsringar i vägguttag t.ex? Vad gäller kring att helt ta bort och plugga igen ett gammalt vägguttag för rakapparat?

Hälsningar,
Erik
 
E ErikJohansson7659 skrev:
Hej,

Jag renoverar hemma och funderar lite kring vad jag som lekman själv får göra med el. Får jag installera påbyggnadsringar i vägguttag t.ex? Vad gäller kring att helt ta bort och plugga igen ett gammalt vägguttag för rakapparat?

Hälsningar,
Erik
God morgon på dig
Med en sådan fråga, så kommer du att få många inlägg. Att så får du inte göra "" är förbjudet "" . Så förvänta dig inte något som skulle vara legalt från din sida i det hela. Så häng kvar och läs vad som kommer och bli inte förvånad över svaren från alla som ska vara tyckare/exsperter på allt i EL-frågor.. Många gånger är det samvetet som styr vad man gör eller inte gör och framför allt kundskapen om vad el är.
 
  • Gilla
  • Arg
Mekplatsen och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
God morgon på dig
Med en sådan fråga, så kommer du att få många inlägg. Att så får du inte göra "" är förbjudet "" . Så förvänta dig inte något som skulle vara legalt från din sida i det hela. Så häng kvar och läs vad som kommer och bli inte förvånad över svaren från alla som ska vara tyckare/exsperter på allt i EL-frågor.. Många gånger är det samvetet som styr vad man gör eller inte gör och framför allt kundskapen om vad el är.
Tack för svar!
Jag förstår att det kan bli många inlägg på en sån här fråga, och att gränsen för vad som är Ok att göra som lekman är diffus. Jag tycker att jag med gott samvete kan installera påbyggnadsringar eftersom jag överhuvudtaget inte rör kablarna.
 
E ErikJohansson7659 skrev:
Tack för svar!
Jag förstår att det kan bli många inlägg på en sån här fråga, och att gränsen för vad som är Ok att göra som lekman är diffus. Jag tycker att jag med gott samvete kan installera påbyggnadsringar eftersom jag överhuvudtaget inte rör kablarna.
Så blir det om det sätts ytterligare ett lager på väggar/tak. Hur mycket kommer det att byggas på.
 
J jonaserik skrev:
Så blir det om det sätts ytterligare ett lager på väggar/tak. Hur mycket kommer det att byggas på.
Jag bygger bröstpanel med en 9mm plywood ovanpå nuvarande vägg, där vägguttaget hamnar ovanpå plywooden. Det blir att laborera med vilka påbyggnadsringar som blir bäst.
 
E ErikJohansson7659 skrev:
Jag bygger bröstpanel med en 9mm plywood ovanpå nuvarande vägg, där vägguttaget hamnar ovanpå plywooden. Det blir att laborera med vilka påbyggnadsringar som blir bäst.
Inte mycket som kommer på extra. Så skaffa dom höjningar som behövs och skit i allt som sägs på detta forumen om att inte få eller få göra.
 
  • Gilla
Lars-Erik och 4 till
  • Laddar…
E ErikJohansson7659 skrev:
Jag bygger bröstpanel med en 9mm plywood ovanpå nuvarande vägg, där vägguttaget hamnar ovanpå plywooden. Det blir att laborera med vilka påbyggnadsringar som blir bäst.
Och jag vill bara varna lite för vissa skribenter som tycker att man inte ska ge relevant information och lämna upp till frågeställaren att avgöra. Ofta (men inte alltid) har dom helt egna åsikter som dom torgför som sanningar
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och jag vill bara varna lite för vissa skribenter som tycker att man inte ska ge relevant information och lämna upp till frågeställaren att avgöra. Ofta (men inte alltid) har dom helt egna åsikter som dom torgför som sanningar
Det finns fler som ger en del orelevanta svar, tex du. Som ska vara något av en exspert på EL-frågor och ALLTID svara med att "" det är förbjudet för dig "" Klart det finns saker som ett s.k Blåbär inte ska ge sig på "" . Men nu är det inte något som är exklusivt för en elektriker att utföra, det måste finnas lte rim och reson i svaren med.
 
  • Gilla
Lars-Erik och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det finns fler som ger en del orelevanta svar, tex du. Som ska vara något av en exspert på EL-frågor och ALLTID svara med att "" det är förbjudet för dig "" Klart det finns saker som ett s.k Blåbär inte ska ge sig på "" . Men nu är det inte något som är exklusivt för en elektriker att utföra, det måste finnas lte rim och reson i svaren med.
Så du menar att Elsäkerhetsverket har fel angående vad som vem som helst får göra?
Eller är det bara vad du tycker.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Men nu är det inte något som är exklusivt för en elektriker att utföra
Jo det är det. Lagstiftningen är ganska tydlig med det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Så du menar att Elsäkerhetsverket har fel angående vad som vem som helst får göra?
Eller är det bara vad du tycker.
Jag tycker inget i frågan, utan bara har bara ett enkelt svar på något som frågas efter. Att sätta förhöjningsringar vid pågyggnad av en vägg eller tak, är ingen månresa och är inget som har med regelverket att göra, det är mer på byggsidan som det gäller och kan göras av vem som helst.
Alfredo Alfredo skrev:
Jo det är det. Lagstiftningen är ganska tydlig med det.
Det med en lagstiftning är en sak och utförande är en annan sak. Så du menar då att om man ska följa den, så får det inte ens bytas klammer på en kabel om den hänger lös eller behöver fästas upp. Finner det märkligt att hänvisaa till någon lagtext för en sådan sak. Nu är det påbyggnad för att få doskanten i jämnhöjd med ny ytbeklädnad som det enligt regelverket ska vara. Så att då säga att det är i strid med något är nog att ta i en del. Så tänk till med svaret., med att en elektriker måste göra det.
 
  • Gilla
Bengt_5211
  • Laddar…
E ErikJohansson7659 skrev:
Jag renoverar hemma och funderar lite kring vad jag som lekman själv får göra med el.
Det är väldigt lite du får göra själv. Föreskrifterna ger undantag för

- Att byta ut en elkopplare för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa.
- Att byta ut ett anslutningsdon för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa.


Detsamma för ljusarmaturer, men sedan är det stopp.
E ErikJohansson7659 skrev:
Får jag installera påbyggnadsringar i vägguttag t.ex?
Det innebär att uttaget måste kopplas loss för att du ska få dit ringen. Men eftersom du direkt kopplar in uttaget igen efteråt så tolkar jag det som fritt.
E ErikJohansson7659 skrev:
Vad gäller kring att helt ta bort och plugga igen ett gammalt vägguttag för rakapparat?
Att koppla loss ett uttag utan att sätta dit ett annat är däremot behörighetskrävande. Det kan tyckas vara en hårfin skillnad mot distansringen, men att koppla loss innebär lite mer, t.ex att ta hand om resterna. Det får ju inte sticka ut strömförande kablar. Kabeln behöver vanligen tas loss etc.

Men stirra dig inte blind på vad du får göra, utan tänk mer på vad du kan göra utan att orsaka en olycka.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är väldigt lite du får göra själv. Föreskrifterna ger undantag för

- Att byta ut en elkopplare för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa.
- Att byta ut ett anslutningsdon för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa.


Detsamma för ljusarmaturer, men sedan är det stopp.

Det innebär att uttaget måste kopplas loss för att du ska få dit ringen. Men eftersom du direkt kopplar in uttaget igen efteråt så tolkar jag det som fritt.

Att koppla loss ett uttag utan att sätta dit ett annat är däremot behörighetskrävande. Det kan tyckas vara en hårfin skillnad mot distansringen, men att koppla loss innebär lite mer, t.ex att ta hand om resterna. Det får ju inte sticka ut strömförande kablar. Kabeln behöver vanligen tas loss etc.

Men stirra dig inte blind på vad du får göra, utan tänk mer på vad du kan göra utan att orsaka en olycka.
Jag behöver inte koppla bort uttaget om jag klipper en jack i påbyggnadsringen och "trär runt" ringen runt de strömförande kablarna. Inte den snyggaste lösningen, jag vet, men det löser problemet och jag slipper fibbla med strömförande kablar.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Då tycker jag att det är bättre om du lämnar ringen hel och kopplar loss och kopplar in uttaget se bara till att det blir rätt gjort. Ta ur säkringen så behöver du inte vara rädd för strömmen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.