[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Var ser du generalskarven på bilden?
Läs tidigare svar, tack!
 
  • Haha
  • Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
K
N Nödjan skrev:
Läs tidigare svar, tack!
Äh ta o tagg ner lite va.
En fris mot avslut är inte samma sak som avslut mot avslut.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
En ”fris” är av hävd och vana ett avslut in emot en vägg eller mot ett staket eller vid trappnos till trallgolv. Detta är det helt okej enligt mig och ger en vacker inramning åt golvet som helhet. Men, att däremot använda en tvärställd trallbräda ”nästan” mitt i golvet, som i detta fall, söker min blick på ett krystat vis och jag kan icke med bästa förmåga kalla denna bräda för en fris. Kalla ni det vad ni vill, jag kallar det två generalskarvar mot en tvärställd bräda och ingen kan få mig att tro nåt annat! Inte okej tillvägagångssätt enligt mitt sätt att se på det, alltså.
Sen är tyckandet som smaken och jag tycker iaf att det är en tillgång att se saker på olika vis. Med detta sagt hoppas jag slippa fler näsvisa kommentarer om huruvida vad en generalskarv egentligen är eller var vederbörande finns i bilden!
Jag ska be att tacka för (sista) ordet och slutar härmed att fortsätta kommentera
 
N Nödjan skrev:
Kalla ni det vad ni vill, jag kallar det två generalskarvar
Du kan kalla det för kattungar om du så önskar men väldigt få kommer att förstå dig. 😉
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
SC Aero och 4 till
  • Laddar…
R
N Nödjan skrev:
En ”fris” är av hävd och vana ett avslut in emot en vägg eller mot ett staket eller vid trappnos till trallgolv. Detta är det helt okej enligt mig och ger en vacker inramning åt golvet som helhet. Men, att däremot använda en tvärställd trallbräda ”nästan” mitt i golvet, som i detta fall, söker min blick på ett krystat vis och jag kan icke med bästa förmåga kalla denna bräda för en fris. Kalla ni det vad ni vill, jag kallar det två generalskarvar mot en tvärställd bräda och ingen kan få mig att tro nåt annat! Inte okej tillvägagångssätt enligt mitt sätt att se på det, alltså.
Sen är tyckandet som smaken och jag tycker iaf att det är en tillgång att se saker på olika vis. Med detta sagt hoppas jag slippa fler näsvisa kommentarer om huruvida vad en generalskarv egentligen är eller var vederbörande finns i bilden!
Jag ska be att tacka för (sista) ordet och slutar härmed att fortsätta kommentera
Helt rätt en fris är den brädan som omger ytterkanterna av ett golv och ordet har i hantverkssammanhang varit betydelsefullt, det blir ett otyg när novisa kallar även brädan mitt i golvet för fris som är en slags avdelningsbräda..
 
  • Gilla
DennisN och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Helt rätt en fris är den brädan som omger ytterkanterna av ett golv och ordet har i hantverkssammanhang varit betydelsefullt, det blir ett otyg när novisa kallar även brädan mitt i golvet för fris som är en slags avdelningsbräda..
Det är betydligt novisare att kalla det för generalskarvar tycker jag. ;)

Den skapar ju en fris åt två ytor och man kunde ju valt att lägga två stycken så hade det varit en ännu tydligare fris åt vardera del av den totala golvytan men det är ju en smaksak.
I detta fallet agerar "avdelningen" fris (inramning) åt båda ytorna på samma gång.
 
R
Har jag pratat generalskarv🤔
 
R Rejäl skrev:
Har jag pratat generalskarv🤔
Skrev jag det. 😉

Men Nödjan som du citerade gjorde ju det. 🙃
 
R
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Skrev jag det. 😉

Men Nödjan som du citerade gjorde ju det. 🙃
Varför tar du upp det med mig då, diskutera det med vederbörande😉
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Varför tar du upp det med mig då, diskutera det med vederbörande😉
DU påstår ju att det är novist att kalla det för fris och det var det jag kontrade på. 😉😂

Ha en fin dag. 🙏☀️
 
  • Gilla
DennisN
  • Laddar…
R
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
DU påstår ju att det är novist att kalla det för fris och det var det jag kontrade på. 😉😂

Ha en fin dag. 🙏☀️
Ja påstår inte det är novist! kanske säger ni så om keramik o kakkel😉
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja det är det😉
Absolut inte då den brädan skapar en fris åt vardera del av golvet. 😉😂
 
R
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Absolut inte då den brädan skapar en fris åt vardera del av golvet. 😉😂
Orkar inte tjafsa med dig då du uppenbarligen söker det😝
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
R
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Absolut inte då den brädan skapar en fris åt vardera del av golvet. 😉😂
Hur skapas en fris åt två eller flera håll? Berätta detta för mig?
 
R Rejäl skrev:
Ja påstår inte det är novist! kanske säger ni så om keramik o kakkel😉
Jasså... ja så tolkade ju jag dock det du skrev vilket var ganska tydligt nedslående. 😉

R Rejäl skrev:
Helt rätt en fris är den brädan som omger ytterkanterna av ett golv och ordet har i hantverkssammanhang varit betydelsefullt, det blir ett otyg när novisa kallar även brädan mitt i golvet för fris som är en slags avdelningsbräda..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.