Följande förutsättningar råder:
  • Volvo V60 hybrid från 2020.
  • Nybyggt hus + garage från 2019, all el installerad av samma elektriker.
  • Easee Home köpt och installerat av Tibber + underleverantör i april 2022, monterad på garagets fasad.
  • Under installationen rekommenderar installatören att byta 2.5mm2 kabel från husets el-central till garage mot 6mm2, vilket jag accepterar.
  • Under installationen installerades boxen på en 3-polig säkring Schneider Resi9 C20. Tidigare fanns 3 st C10 med utebelysning/innebelysning+vägguttag/radiatorer.
  • Mindre lokal nätleverantör.
  • Husets säkring 20A.
  • Ingen Tibber pulse (lastbalanserare) inkopplad då elcentralen Aidon 6530 ej har port.
Följande situation uppstår en morgon i april:
  • Bilen har inte laddat (laddas normalt sett på smartladdning under natten). Strömmen har gått i garaget.
  • Inne i garaget har 3-poliga säkringen till laddboxen slagit ifrån (ej dom andra, vilket först förvånade mig då jag inte hade någon ström alls), men insåg snart att även en säkring i huvud-centralen på husets fasad har slagit ifrån. Strömmen kommer åter när jag återställer båda säkringar.
  • Efter en tids felsökning så verkar laddboxen ha klarat sig fint, men värre är det med bilens OBC (On Board Charger). Den är helt död. Av Volvo-handlaren är informationen tyvärr knapphändig. De verkar förvånade, fel på OBC:n enligt dem indikeras oftast av en orange/röd indikator medan min är helt död. Volvos batterigaranti gäller ej, då den "endast gäller vissa felkoder". OBC:n byts på maskinskada.
Jag söker efter en förklaring på vad som kan ha hänt, samt om jag bör vidta åtgärder för att det inte ska hända igen.
  • Finns det anledning att misstänka fel i fastighetens totala el-system?
  • Bör jag byta ut laddboxen (med tanke på dess rykte)?
  • Skulle en Tibber Pulse kunnat ha gjort skillnad?
 

Bästa svaret

Som elnisse med allmänkunskaper om el men utan elbilskunnande låter det som om onboard chargern gått hädan och tagit säkringarna.
 
  • Gilla
Totte_S och 7 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Som elnisse med allmänkunskaper om el men utan elbilskunnande låter det som om onboard chargern gått hädan och tagit säkringarna.
Ja jag skulle också tro det, har faktiskt haft 2 sådana case här under 23-24. Båda Kina bilar ned volvo märke på.
 
  • Gilla
HurricaneSB
  • Laddar…
Oavsett om det hade hjälpt eller inte rekommenderar jag en lastbalanserare. Om du inte kan ha en Pulse kan du skaffa en Watty. Jag har kört Watty i flera år och även om vi nu har fått en mätare med port så såg jag ingen anledning att byta lastbalanserare.
 
  • Gilla
HurricaneSB
  • Laddar…
A Anaii skrev:
Oavsett om det hade hjälpt eller inte rekommenderar jag en lastbalanserare. Om du inte kan ha en Pulse kan du skaffa en Watty. Jag har kört Watty i flera år och även om vi nu har fått en mätare med port så såg jag ingen anledning att byta lastbalanserare.
Pulse kopplad rakt in i din elmätare. 700 spänn, köp från Tibber, va noga med vilken typ du köper.
 
Mikael_L
H HurricaneSB skrev:
  • Finns det anledning att misstänka fel i fastighetens totala el-system?
Nej, det tycker jag inte.
H HurricaneSB skrev:
  • Bör jag byta ut laddboxen (med tanke på dess rykte)?
Det finns inget som hänt i detta fallet som kan kopplas ihop med ryktet. Man kan överväga att byta den ändå, men inget som förändrades med denna händelse
H HurricaneSB skrev:
  • Skulle en Tibber Pulse kunnat ha gjort skillnad?
Nej.


En laddbox är i princip bara ett relä, som alltså kan slå på eller av strömmen till uttaget.
Sen är det bilens ombordladdare som sköter allt annat.

Så du kan i princip se laddboxen som en strömbrytare, som du helt manuellt vippar till när bilen ska få ladda och ifrån när bilen inte ska få ladda. Så laddboxen kan liksom inte höja eller sänka vare sig någon ström eller spänning, eller påverka på något annat sätt.

"Intelligensen" i laddboxen består av att den via signalstiften kan berätta för bilens ombordladdare hur mycket ström ombordladdaren som mest får ta.
Sen lite signalering som berättar att laddning kan starta, att laddkontakten låses/är låst osv.

När du beskriver att både automatsäkringen och en mätarsäkring har löst så tänker jag direkt, med min erfarenhet, att det låter som en råkortis, en stum kortslutning.
Då trippar automatsäkringen "direkt", men då det är en mekanisk frånskiljning som ska ske inne i MCB'n så tar det någon mS innan den fått isär kontakten samt släckt ljusbågen, under denna tid fortsätter kortslutningsströmmen och huvudsäkringen löser också.

Skulle denna kortis skett i laddaren skulle inte något hänt med bilen.

Så jag tror också att det är bilens ombordladdare som gett upp, med kortsluten ingång som följd/effekt.

Jag funderar i nästa steg ifall det kan ha varit åska i området när det hände?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det tycker jag inte.

Det finns inget som hänt i detta fallet som kan kopplas ihop med ryktet. Man kan överväga att byta den ändå, men inget som förändrades med denna händelse

Nej.


En laddbox är i princip bara ett relä, som alltså kan slå på eller av strömmen till uttaget.
Sen är det bilens ombordladdare som sköter allt annat.

Så du kan i princip se laddboxen som en strömbrytare, som du helt manuellt vippar till när bilen ska få ladda och ifrån när bilen inte ska få ladda. Så laddboxen kan liksom inte höja eller sänka vare sig någon ström eller spänning, eller påverka på något annat sätt.

"Intelligensen" i laddboxen består av att den via signalstiften kan berätta för bilens ombordladdare hur mycket ström ombordladdaren som mest får ta.
Sen lite signalering som berättar att laddning kan starta, att laddkontakten låses/är låst osv.

När du beskriver att både automatsäkringen och en mätarsäkring har löst så tänker jag direkt, med min erfarenhet, att det låter som en råkortis, en stum kortslutning.
Då trippar automatsäkringen "direkt", men då det är en mekanisk frånskiljning som ska ske inne i MCB'n så tar det någon mS innan den fått isär kontakten samt släckt ljusbågen, under denna tid fortsätter kortslutningsströmmen och huvudsäkringen löser också.

Skulle denna kortis skett i laddaren skulle inte något hänt med bilen.

Så jag tror också att det är bilens ombordladdare som gett upp, med kortsluten ingång som följd/effekt.

Jag funderar i nästa steg ifall det kan ha varit åska i området när det hände?
Hej Mikael,

Tack för ett informativt och lärorikt svar!

Först din fråga angående möjlig åska, även om tiden nu har gått så skulle jag säga, efter lite eftersökningar att det inte var någon åska vid givet tillfälle.

Sedan för att följa upp mitt första inlägg. Tyvärr har problemen fortsatt även efter att OBC:n på bilen byttes.

Efter att ha laddat framgångsrikt ett par gånger så går larmet på bilen en natt. Bilen är okontaktbar, både bil och laddbox knäpper frenetiskt, bilens lampor blinkar oregelbundet. Efter en tag laddar 12V batteriet ur. Jag lyckas inte få igång den igen med en liten biltema batteriladdare, men bärgaren får igång den med sin stora laddare och bilen återgår till att fungera normalt.

Efter att har begrundat scenariot ett tag och volvoverkstan inte direkt visar något intresse av att titta på bilen så provar jag att stänga av smartladdningen och laddar lite på dagtid. Återigen framgångsrikt ett par gånger, tills att en eftermiddag så smäller L1 huvudsäkringen i elcentralen. Åker till Ica och köper en ny 20A propp och strömmen kommer åter.

Så nu vågar jag inte ladda bilen mer. Finner det dock väldigt märkligt att de tre episoderna har haft så olika symptom. Kanske har jag bara haft otur. Planerar att byta ut laddboxen efter semestern för att prova någonting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.