Jag har gett mig tusan på att byta låscylinder själv på ytterdörren till min bostadsrätt.
Får inte loss cylinderpropparna och har följt alla andra tips och instruktioner här på forumet. Frågan är om jag behöver skriva loss handtaget, vredet och hela basplattan för att cylinderpropparna ska lossa? Guldfärgad dörrhandtag och låscylinder med vit streckkodstejp på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mässingsfärgad dörrhandtag, låskista, vita dörrkarmar, ASSA 2000, säkerhetsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal, sliten dörrhandtag och låskolv med nyckelhål på en träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jo Tho skrev:
Frågan är om jag behöver skriva loss handtaget, vredet och hela basplattan för att cylinderpropparna ska lossa?
Nej en nyckel är det som behövs

och som sista utväg kan man bryta bort vingarna på cylinderpropparna så man kommer åt skruvarna
 
Ok. Det känns som om cylinderpropparna fortfarande är fastmonterade då de inte går att lossa hur jag än lirkar och vrider nyckeln åt alla möjliga klockslag. Det finns heller inget smidigt sätt att greppa propparna. Tips? Nyckelknippa i låscylinder med nycklar och nyckelringar, i en dörr med mässingsfärgad handtag och låshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Liten skruvmejsel in vid vingen och vrid nyckeln så brukar de lossna men det kan ta några vridningar av nyckel fram och tillbaka innan de lossnar
/B
 
sätt lite press på propparna med en liten spårskruvmejsel eller en spetsig morakniv och lirka lite med nycklen.
vänster propp och nycklen ca tio över två osv.
 
Som @Bono_R skriver så med lite spänn på cylinderpropparna så bör de släppa i rätt läge, ta inte i för mycket för då bryter man loss "vingen".
Det finns två olika lägen där cylinderpropparna blir lösa som skiljer beroende på cylinderserie.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-fastnat-far-inte-ut-dem.277187/#post-4571396
http://www.nyckelbutiken.se/shop/12035/art96/8455496-5c76c8-Montering_Assa_712_d12.pdf
Då du har en ASSA Twin cylinder så är det inte vanliga kl 10 och 2 som gäller utan det andra alternativet.
 
Tack alla för svar och tips. Tyvärr funkar inget. Jag har kämpat i timmar och de lossnar inte. Det finns inget bra fäste att greppa på mina cylinderproppar, jag har lirkat i alla lägen. Det får nog tyvärr bli låssmed i alla fall.
 
Lägg lite spänn på cylinderpropparna samtidigt som du sakta vrider nyckeln så bör nyckeln fastna när den är i rätt position och cylinderpluggen kan tas ur.
Det som händer är att cylinderpluggen trycker ner ett stift i ett hål i cylinderkärnan när det är spänn på pluggen och hålet för stiftet är i rätt position.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag har samma problem som alla andra i tråden. Cylinderpropparna sitter fast oavsett klockslag. Vad ska man göra?
 
Kan även bifoga en bild.
 
  • Närbild av ett dörrlås med en nyckel i, fastsatt vid en metallpanel. Flera andra nycklar hänger på nyckelringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det där är verkligen en superbra guide. Har tittat på den flera gånger och följt den. Men funkar inte. Nu har jag testat varje millimeter mellan kl nio och tre.
 
Efter ett par timmars försök så visade det sig att cylinderpluggarna var rätt enkla att bryta sönder. Tryck bara in en skruvmejsel eller liknande och bänd till så går flärparna av. De är tillverkade i någon sorts lättmetall. Fullständigt idiotiskt konstruktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.