Hejsan.

ska göra om avloppet helt i en stuga/fritidshus där det idag sitter gjutjärnsrör. idag går det det en avluftar upp igenom taket via en garderob.

jag ska göra om både tak och garderob, och vill av fler anledningar inte ha en avluftare på taket, så lösningen kommer bli en sådan där liten mackapär man kan sätta under diskbänken.

avloppet i sig är ganska enkelt. längst bort kök, sedan bara ett rakt rör, ca 5-6m till toa där dusch, toa, handfat går på, sedan ut ifrån huset, ca 1,5m till pumpbrunn.

min tanke är om man skulle kunna sätta avluftaren under huset vid köket (tänkte sätta 75mm rör där innan det går på 110 vid toaletten).

är detta en väldigt konstigt lösning med avluftare under huset eller något som borde funka helt ok? tänkte slippa en pryl under diskbänken....

jag har ingen arfarenhet av avluftning öht, då mitt hus där jag bor fast saknar avluftning helt. har bott här i 15år och inte ett enda problem.

mvh
 
Vad är det för avlopp? Enskilt eller kommunalt?
 
Tjo!

Det är kommunalt med pumpbrunn till kommunens nät.
Dock långt ute på landet.

Således ingen bädd eller liknande som behöver syre
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Anledningen till att man vill ha den på taket är att slippa lukten av avlopp i marknivå
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
E
Sätt en luftklocka med 110mm anslutning längst bort eller där nuvarande rör går upp till taket.

Exempel
Kommunens rör======WC===KÖK===luftklocka

Sen är jag helt säker på att du har en avloppsavluftning någonstans, annars skulle du ha problem med att vattnet i vattenlåsen sugs ur vid spolning i toaletten.

Oftast är det bara ett rakt rör som sticker upp ca 40cm genom taket, det brukar sitta nära skorstenen.
Om inget sticker upp ur taket så kan det vara en luftklocka på vinden.

@Dilato,
Ja precis men med en luftklocka så kan man ha avluftningen var som helst.
(Luftklockan är en backventil som släpper IN luft i avloppet).
 
E Electrony skrev:
Sätt en luftklocka med 110mm anslutning längst bort eller där nuvarande rör går upp till taket.

Exempel
Kommunens rör======WC===KÖK===luftklocka

Sen är jag helt säker på att du har en avloppsavluftning någonstans, annars skulle du ha problem med att vattnet i vattenlåsen sugs ur vid spolning i toaletten.

Oftast är det bara ett rakt rör som sticker upp ca 40cm genom taket, det brukar sitta nära skorstenen.
Om inget sticker upp ur taket så kan det vara en luftklocka på vinden.

@Dilato,
Ja precis men med en luftklocka så kan man ha avluftningen var som helst.
(Luftklockan är en backventil som släpper IN luft i avloppet).
Tjo, så svaret på min fråga är egentligen att det är en ok lösning att ha en klocka under huset?

Du skriver 110mm, gäller devisen att ju större klocka, desto bättre funktion? Dom som sitter i skåp är ju oftast typ 50mm?
Tänkte egentligen bara dra 75 fram till köket, man kan så klart sätta adapter upp till 110 igen, om man får en bättre funktion/ livslängd på en stor klocka.

Och tro mig, jag är helt otroligt säker på att jag inte har avluftning hemma i huset, har gjort om avloppet själv för ca 9 år sedan. Och bytt taket själv. Och tilläggsisolerat vinden. Och gjort i ordning krypgrunden. Skulle vara en lömsk avluftare om det fanns någon 😅.
Och som sagt, aldrig ett problem här på hemmaplan.

Men med det sagt så kan jag ju göra rätt i stugan.

Ska man akta sig för billiga varianter och satsa på märkes-grejer, eller är det same shit, different name?

Mvh
 
E
Det är ingen större mening att sätta en adapter eftersom det ändå är det smalaste röret som begränsar luftflödet.

De luftklockor som sitter i skåp är oftast ett komplement till en avluftning som inte fungerar tillfredsställande.

Det är en ganska enkel pryl så jag tror det är ok att köpa billigt.
I vanlig ordning gäller så klart att -Ju svårare det är att byta, -Desto större anledning har man att köpa bra grejer.

Vet inte var mina är inköpta.
Enda gången en luftklocka fastnat i öppet läge så var det för att den fått en smäll (sitter otroligt dumt till),
men det var bara att öppna locket och skaka tillbaka den rörliga delen och sätta tillbaka locket.

Det enda jag kan komma på är att om den fastnar i öppet läge och du inte känner att det luktar avlopp under huset så ökar risken för mikrobiella skador på undersidan av golvet.
Samma sak om du sätter den på vinden.

Se till att röret sitter rakt och ordentligt fastklamrat så bör det inte vara något problem.

Är du paranoid så moddar du in en fotocell som larmar om ventilen är öppen mer än 10 sekunder 😉

Jag tycker att det är en bra idé att INTE ha avluftningen genom taket (pga risk för läckage).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.