K
A Amrich skrev:
Jag såg nu att stolparna som fanns på bygghandeln var klassade NTR-B. Hade man inte velat haft AB?
Både AB och B är ovan mark, så ingen skillnad. B används vanligen för färdiga snickerier av furu medans AB är för panel, brädor, läkt, trall mm. A hade varit att föredra då den är vanligast för stolpar, men då du ska ha det ovanmark är det lite overkill ändå.

Ser ut som att du har nedsänkt bjälklag? Eftersom inga skruvreglar vilar på bärlinan på tidigare bild.
 
  • Gilla
Marive
  • Laddar…
K
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag har grundat med indstriprimer, typ Caparols Unigrund eller Biltemas snickerigrund. Denna biter tag i virket ordentligt. Det har hållt i 25 år på de äldsta tryckta snickerierna jag har målat. Säkert starkare impregnering på den tiden, men principen är densamma. Vad du målar på grunden spelar mindre roll. Välj samma färgtyp som till huset.
De tryckta limträstolparna är redan uttorkade och borde gå att måla direkt. Torka av dem med någon lösningsmedel, typ lacknafta eller T-sprit först. Det kan finnas ”feta” rester på dem.
Överlag så är knappast akrylatfärg som ofta används till hus att föredra på stolpar där man målar alla fyra sidor. Och ska man ändå måla en stolpe på alla fyra sidor med akrylatfärg, bör snickerifärg väljas.
 
K kniv skrev:
Både AB och B är ovan mark, så ingen skillnad. B används vanligen för färdiga snickerier av furu medans AB är för panel, brädor, läkt, trall mm. A hade varit att föredra då den är vanligast för stolpar, men då du ska ha det ovanmark är det lite overkill ändå.

Ser ut som att du har nedsänkt bjälklag? Eftersom inga skruvreglar vilar på bärlinan på tidigare bild.
Ja det stämmer, golvreglarna är i samma nivå som främre bärlinan. Byggt av tidigare ägare och ser ok ut.

Spelar det verkligen ingen roll om jag tar B eller AB? Nedan bild är från träguiden vilket gjorde mig lite osäker. Är det bara ytan på NTR B som är impregnerad? I mitt fall är det ändträt längst ner på stolpen som kommer bli mest utsatt.

Konstigt att det finns limträstolpar i A och AB men inte i A då det rekommenderas för stolpar?
 
  • Tabell från träguiden som beskriver skillnader mellan NTR AB och NTR B, inklusive användningsområden, fuktighetsskydd och exempel på tillämpningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Amrich skrev:
Färgtyp?
Linolja, linoljefärg, tjära eller roslags mahogny är väl de enda kända ytbehandlingarna som hjälper mot röta. Jag föreslår halvoljning med balsamterpentin och linolja nu och tre tunna lager linoljefärg till våren då luftfuktigheten är låg.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast vad pratar man om för tidsramar? man har byggt med vanligt virke i all tider förut på både bra och dåliga sätt. Det är ju inte så det ruttnar sig oanvändbart på ett år direkt.......
Det kan varierar stort, föräldrarna har en altan som är över 30 år, inte tryckt och den sitter lågt nere. Men har eget tak. Inget där har ruttnat.
 
Jag skulle personligen inte vilja börja göra om i detta skede.... Jag skulle kört på och tagit smällen senare, som ju kan va decennier i framtiden... Jag skulle prova få linolja där i botten så det kan suga in den i ändträet. Jag skulle kanske prova få dit tjära också.

Kanske vore lättare att göra nåt med takutsprånget, t.ex. om det inte redan har så installera ränna och rör vilket gör takutsprånget större och leder bort vatten effektivare.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tack
DennisCA DennisCA skrev:
Jag skulle personligen inte vilja börja göra om i detta skede.... Jag skulle kört på och tagit smällen senare, som ju kan va decennier i framtiden... Jag skulle prova få linolja där i botten så det kan suga in den i ändträet. Jag skulle kanske prova få dit tjära också.

Kanske vore lättare att göra nåt med takutsprånget, t.ex. om det inte redan har så installera ränna och rör vilket gör takutsprånget större och leder bort vatten effektivare.
Tack för råden!

Jag är bredd att göra om bara jag vet vad som blir ”bästa” lösningen. Jag trodde jag var i hamn när jag hittade tryckta limträstolpar men när de nu visade sig vara endast NTR B så blev jag osäker på hur mycket bättre det skulle bli egentligen jämfört med det jag har nu.

Takutsprånget är ganska väl tilltaget just nu men altanens framända ligger mot den riktning vartifrån detonerats blåser så det bör blött ca 50cm in på altanen vid varje skur just nu utan att det blåser speciellt mycket.
 
Jag tänkte återkoppla i hur denna historia slutade.

Jag fann en lösning som sett till ekonomi, arbetsinsats och resultat blev acceptabel:

Jag lossade stolparna skruvar nedtill och hissade upp dem med en domkraft och lade pallningsbrickor under stolpen både mot plint och bärlina. Det borde göra att ändträt inte blir ståendes i vatten och att det torkar upp snabbare.

Brickorna hade jag sedan tidigare så kostnaden blev 0kr och det var väldigt snabbt åtgärdat. Förhoppningsvis har jag förlängt livslängden något på mina stolpar med denna lösning.

Tack för alla råd i tråden även om jag till slut valde ett eget alternativ.
 
  • Vitmålad trädstolpe upphissad med en domkraft och placerad på svarta pallningsbrickor mellan plint och bärlina för att förhindra att ändträet står i vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
BengtH och 5 till
  • Laddar…
Perfekt! Det var vad jag skrev i inlägg #6
Hela mitt altanbygge och uterum står på 10mm plast brickor.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Perfekt! Det var vad jag skrev i inlägg #6
Hela mitt altanbygge och uterum står på 10mm plast brickor.
Ja, ber om ursäkt, creddas den som creddas bör! Det var nog ditt förslag som lagt sig i bakhuvudet och mognat ett tag. Tack för din hjälp 😄
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat!
Glöm inte att måla - inga rena träytor bör finnas där stolpen kommer utsättas för fukt.
 
S sblixten skrev:
Glöm inte att måla - inga rena träytor bör finnas där stolpen kommer utsättas för fukt.
Jag delar inte den åsikten, jag tror att rena (eller linoljade) träytor håller bättre än stolpar runt om målade med Beckers fönsterfärg.
K kniv skrev:
Överlag så är knappast akrylatfärg som ofta används till hus att föredra på stolpar där man målar alla fyra sidor. Och ska man ändå måla en stolpe på alla fyra sidor med akrylatfärg, bör snickerifärg väljas.
Vattenspädbar alkyd som det väl är frågan om i det här fallet är knappast det bästa om man ska måla en stolpe på alla sidor.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag delar inte den åsikten, jag tror att rena (eller linoljade) träytor håller bättre än stolpar runt om målade med Beckers fönsterfärg.
Du menar att man inte bör måla inringade områden nedan, utan istället göra fler sådana märken?
794417-c80ea9157a82c953349147269ad3a693.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sblixten skrev:
Bra jobbat!
Glöm inte att måla - inga rena träytor bör finnas där stolpen kommer utsättas för fukt.Ett rent ändträ stående på pallbricka torkar upp ändträet flera dm upp.
Nej!
Dom som har tillgång till tryckluft, prova och blås i ena ändan av nysågat vedträ när den är färsk och vått då bubblar det i andra ändan.

På sågverket torkar man det nysågade virket genom att koka virket i hetånga upp till 120° temp, och vattnet i virket sprutar ut ur ändträet, det kommer många kubikmeter vätska från en virkestork!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.