Funderar över min husgrund som är i behov av avfuktare enligt polygon/anticimex, men innan jag införskaffar det.

Fundering:
Är ny ägare sedan 1 månad tillbaka. Det var förhöjd risk vid besiktning och har noterats tendens till påväxt/rediga salt avlagringar.
Det som slog mig härom dagen var att kaminen som är en Contura 350 (tror jag) tar sin luft från grunden.
Den har inte vart i bruk på närmare 10 år, besiktning beställd och kommer nästa vecka.
Det är den enda förändringen som skett sedan huset byggdes -72 vad jag vet.

Tänker jag rätt att om jag börjar elda -> ökat flöde på luften = lägre fuktighet?
Visserligen eldas det väl inte på sommaren, men kanske man gjorde då och då förr i tiden?
Det är åldersbeständigplast, cuprinol-impregnerade brädor.
Har noterat att det även behövs att lappas lite på några få ställen i plasten där nere.
 
Ta luften till kaminen utanför grunden.
Lägg plast på marken, stäng ventilerna och mät vilken luftfuktighet du har innan du går vidare.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ta luften till kaminen utanför grunden.
Lägg plast på marken, stäng ventilerna och mät vilken luftfuktighet du har innan du går vidare.
Ja jo det är jag med på att luften behöver tas utifrån om jag sätter igen.
Men eldade man då och då förr för att dra ur fukt från grunden?
 
R RuneB2 skrev:
Ja jo det är jag med på att luften behöver tas utifrån om jag sätter igen.
Men eldade man då och då förr för att dra ur fukt från grunden?
Nej, men man hade murstocken som var varm året runt mer eller mindre och höll fukten borta.
 
Har dock aldrig vart murstock i huset.
Funderar mest på vad som ändrats på 50 år, eller om det är tiden som gjort sitt nu.
 
R RuneB2 skrev:
Tänker jag rätt att om jag börjar elda -> ökat flöde på luften = lägre fuktighet?
Nej, då drar du in varm luft (som innehåller mer fukt) i grunden.
 
R RuneB2 skrev:
Har dock aldrig vart murstock i huset.
Funderar mest på vad som ändrats på 50 år, eller om det är tiden som gjort sitt nu.
Sätt igen eventuella ventiler och börja mät Rh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.