B Bunshiin skrev:
Det här är det senaste svaret ifrån Anticimex. Jag kommer då offert utav snickare nu i veckan. Det har tagit lång tid eftersom det har varit svårt att få tag i någon som har haft möjlighet. När jag får offerten så ska besiktningsteknikern jag anlitat ringa upp Anticimex ihop med kravet och offerten ifrån mig.

Känns som motigt läge men håll oss uppdaterade.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Rimligt och tydligt svar rycker jag.

Jag vet inte om jag förstått din fråga rätt men är det så att din fasad på huset som du köpte för nio år sedan har fått ett par mjuka plankor på grund av en ommålning för tio år sedan och du vill nu att förra ägaren skall betala för en ny fasad?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Rimligt och tydligt svar rycker jag.

Jag vet inte om jag förstått din fråga rätt men är det så att din fasad på huset som du köpte för nio år sedan har fått ett par mjuka plankor på grund av en ommålning för tio år sedan och du vill nu att förra ägaren skall betala för en ny fasad?
En fasad från -74 kan väl tilläggas.
 
Väntat!

Svävade iväg vid inlägg två och glömde den lilla detaljen om aktuella villkor för tiden.
 
G gaidin skrev:
Rimligt och tydligt svar rycker jag.

Jag vet inte om jag förstått din fråga rätt men är det så att din fasad på huset som du köpte för nio år sedan har fått ett par mjuka plankor på grund av en ommålning för tio år sedan och du vill nu att förra ägaren skall betala för en ny fasad?
Nä. Det var en dålig planka som jag tog bort och såg att det var helt svart bakom panelen, fruktansvärd lukt, någon slags västkustskiva som panelen spikats på, ingen luftspalt. Sen har det även kommit fram att panelen är tryckt vilket jag inte haft en aning om osv. Det är en lukt inne i huset som fått ännu mer fart nu eftersom det kan flåsa rätt in där jag rivit. Jag kräver inte förra ägaren på nåt, jag blev bara förvånad att det var byggt så här och med de materialen, det var inget som hade gått att undersöka vid köp eller som har kontrollerats av besiktningen. Blir det inget med dolda felförsäkringen hos Anticimex så kommer jag inte driva det vidare men nu gick jag den vägen för alla i min närhet+besiktningsteknikern rådde mig att göra det.
 
B Bunshiin skrev:
Nä. Det var en dålig planka som jag tog bort och såg att det var helt svart bakom panelen, fruktansvärd lukt, någon slags västkustskiva som panelen spikats på, ingen luftspalt. Sen har det även kommit fram att panelen är tryckt vilket jag inte haft en aning om osv. Det är en lukt inne i huset som fått ännu mer fart nu eftersom det kan flåsa rätt in där jag rivit. Jag kräver inte förra ägaren på nåt, jag blev bara förvånad att det var byggt så här och med de materialen, det var inget som hade gått att undersöka vid köp eller som har kontrollerats av besiktningen. Blir det inget med dolda felförsäkringen hos Anticimex så kommer jag inte driva det vidare men nu gick jag den vägen för alla i min närhet+besiktningsteknikern rådde mig att göra det.
Allt går att undersöka innan köp. Material och färg är inget konstigt.

Försäkringen som säljaren har köpt täcker fel som inte enkelt kan upptäckas.

Ditt hus är byggt enligt en standard som var vanlig på.tidrn då ditt hus byggdes. Det du har upptäckt är en konsekvens av byggtekniken på den tiden och är inte ett fel. Det är förväntat att ett hus är byggt på det viset.

Nu, 50 år senare får du göra underhåll på huset och byta hela, eller en del av fasaden.
Detta är inget konstigt utan ingår i underhållet man gör som husägare.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
kanske missat något inlägg men först och främst är det självklart inget dolt fel av flera anledningar men den mest självklara är att det inte är ett fel.

sedan undrar jag om det ens är mögel, ser ut som föroreningar?
 
O oliven1 skrev:
kanske missat något inlägg men först och främst är det självklart inget dolt fel av flera anledningar men den mest självklara är att det inte är ett fel.

sedan undrar jag om det ens är mögel, ser ut som föroreningar?
Ja det är nog föroreningar från det påpenslade klorfentanolet.

Ja jag köper det alla skriver men vi får helt enkelt se, jag uppdaterar vidare när jag pratat med Anticimex igen.
 
  • Gilla
oliven1
  • Laddar…
B Bunshiin skrev:
Det här är det senaste svaret ifrån Anticimex.
Jag önskar dig lycka till, men tror att det kommer vara svårt att få rätt i denna ack så viktiga punkt:
"Utdrag över de byggregler som ni menar har frångåtts från vid tillfälle för uppförande av huset"

Dvs, du ska hitta byggregler som påvisar att man inte under några omständigheter får spika tryckt panel direkt mot en västkustskiva utan luftspalt 1974.

Inget tyder ju på att det i sig varit orsaken till felet, utan först när det sedan kombinerades med en tät färg för ~10-15 år sedan uppstod ett problem.
 
  • Gilla
Bunshiin och 1 till
  • Laddar…
B Bunshiin skrev:
Ja det är nog föroreningar från det påpenslade klorfentanolet.

Ja jag köper det alla skriver men vi får helt enkelt se, jag uppdaterar vidare när jag pratat med Anticimex igen.
Hur har det gått, en uppdatering är väl på sin plats?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Hur har det gått, en uppdatering är väl på sin plats?
Anticimex ska gå igenom mitt ärende igen, så tyvärr inget nytt än.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Allt går att undersöka innan köp. Material och färg är inget konstigt.

Försäkringen som säljaren har köpt täcker fel som inte enkelt kan upptäckas.

Ditt hus är byggt enligt en standard som var vanlig på.tidrn då ditt hus byggdes. Det du har upptäckt är en konsekvens av byggtekniken på den tiden och är inte ett fel. Det är förväntat att ett hus är byggt på det viset.

Nu, 50 år senare får du göra underhåll på huset och byta hela, eller en del av fasaden.
Detta är inget konstigt utan ingår i underhållet man gör som husägare.
Vad i allsin dar! Inte ska man behöva byta fasad efter 50 år! Alla villor på min gata är byggda 1974 och det är ingen som bytt fasad. Jag målar just nu om med demidekk, det har grannar också gjort. Ska vi oroa oss?
 
  • Gilla
Freddedan och 1 till
  • Laddar…
H hulingen skrev:
Vad i allsin dar! Inte ska man behöva byta fasad efter 50 år! Alla villor på min gata är byggda 1974 och det är ingen som bytt fasad. Jag målar just nu om med demidekk, det har grannar också gjort. Ska vi oroa oss?
Oroa er? Nej.
Fundera på.att kolla fasaden? Absolut!

Allt som är 50 år bör såklart kollas.att de flesta fasader klarar sig länge är ingen garanti för att alla gör det.

Köper du ett 50 år gammalt hus är det såklart lämpligt att kolla att huset är ok.
 
  • Gilla
hulingen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.