Jag står i begreppet att välja vanlig regel eller nån slags "överliggare" till räcket på altanen. ( se bild)

Har allt annat än 90 grader där dessa skall giras.

Med vanlig regel blir det ganska så lätt...inga problem.

Men hur blir det att gira denna profil med annat än 90 grader ?

Jag försöker visualisera men utan framgång... hur blir det där man girar ?
 
  • Träprofil överliggare för altanräcke, visas i snett perspektiv med avrundade kanter och spår på undersidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du. Det blir "precis som vanligt". Enklast är att bara prova, då kommer du fatta direkt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
En vanlig kap/gersåg fixar detta på ingenting.
 
  • Gilla
bygganders och 1 till
  • Laddar…
B bygganders skrev:
Jag står i begreppet att välja vanlig regel eller nån slags "överliggare" till räcket på altanen. ( se bild)

Har allt annat än 90 grader där dessa skall giras.

Med vanlig regel blir det ganska så lätt...inga problem.

Men hur blir det att gira denna profil med annat än 90 grader ?

Jag försöker visualisera men utan framgång... hur blir det där man girar ?
Du gerar med kap- och gersåg oavsett materialets form. Ser bara till att gervinkeln blir halva vinkeln av träbitarna som möts. Testa med spillvirke om du är osäker.
Med vanlig regel får du ingen vattenavrinning, därför är överliggaren välvda eller fasade.
 
  • Gilla
bygganders och 1 till
  • Laddar…
K
Ingen skillnad på välvd eller rektangulär regel.
 
  • Gilla
bygganders
  • Laddar…
För att prova måste jag ju inhandla det.
Där av inlägget.
Är rädd att inte ”bulan” livar överallt..
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja du. Det blir "precis som vanligt". Enklast är att bara prova, då kommer du fatta direkt.
 
En smygvinkel är bra att ha

Smygvinkel från Meec Tools i svart plast och metall med en graderad stålruler för mätning av vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B bygganders skrev:
Är rädd att inte ”bulan” livar överallt..
Det beror då på hur du sågar vinklarna.😉
 
B bygganders skrev:
För att prova måste jag ju inhandla det.
Där av inlägget.
Är rädd att inte ”bulan” livar överallt..
Det funkar fint med välvd yta om du är noggrant med att ställa in gersågen på rätt vinkel. För det måste du kunna mäta vinkeln mellan de mötande träbitarna. Det finns mängder av olika vinkelmätare att köpa. Långa skänklar är viktiga för noggrannheten.
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
En smygvinkel är bra att ha

[bild]
Hur kan du använda smygvinkeln för att hitta rätt inställning av gersågen? Du måste ju såga halva vinkeln.
Om två delar möts med 80 grader så ska gerningen ske med 40 grader. Kan du få fram det med smygvinkeln?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag brukar ta smygvinkeln och sedan utan att förändra vinkeln ta med den till gersågen.
(Min smygvinkel har inga siffror alls på sig)
I det här fallet ta ut vinkeln mha smygvinkeln och tex lasern på gersågen, sedan delat i 2 då
 
M
B bygganders skrev:
För att prova måste jag ju inhandla det.
Där av inlägget.
Är rädd att inte ”bulan” livar överallt..
Så länge du gerar med samma vinkel på båda bräderna så kommer bulan i mitten.

Sedan så kommer det här att röra sig, tryckt virke är oftast plaskblött när man köper det och krymper väldigt första månaderna så det man gjort med stor noggrannhet blir ändå kass efter ett tag.
Jag satte kex i mitten och limmade en sådan reling med PU lim och det håller någorlunda fortfarande, dock inte lika perfekt som när det precis var gjort.

Och gira gör du med en båt, inte en såg!
 
  • Haha
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
B bygganders skrev:
Är rädd att inte ”bulan” livar överallt..
Om du gör som @Thomas_Blekinge säger och ser till att gera med exakt halva vinkeln så kommer snittytan på de båda bitarna bli spegelvänt och passa perfekt.
 
  • Gilla
bygganders
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.