Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Källa:
[länk]

Plan- och bygglag (2010:900) 9 kap. 4 f §

För att en altan ska vara bygglovsbefriad måste följande kriterier vara uppfyllda:

  • det ska finnas ett befintligt en- eller tvåbostadshus på tomten
  • altanen ska kräva bygglov enligt huvudregeln för att den är en tillbyggnad eller en ändring som påverkar byggnadens yttre utseende avsevärt
  • altanen ska byggas till ett en- och tvåbostadshus eller ett komplementbostadshus
  • altanen ska vara en uteplats på marken
  • altanen får inte vara högre än 1,8 meter
  • altanen ska anordnas inom 3,6 meter från bostadshuset
  • altanen ska placeras minst 4,5 meter från gräns om grannar inte medger närmare placering
  • inte vidtas på en byggnad eller inom ett bebyggelseområde som är särskilt värdefullt
Grannen har ju inte medgivit detta vilket då gör att det inte blir en bygglovsbefriad altan.
Det där gäller ju för att en altan som kräver bygglov enligt huvudregeln ska vara bygglovsbefriad, "
  • altanen ska kräva bygglov enligt huvudregeln för att den är en tillbyggnad eller en ändring som påverkar byggnadens yttre utseende avsevärt"
Ts altan kräver inte bygglov.
 
  • Gilla
Kardan79 och 6 till
  • Laddar…
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Det jag (och kommunen?) syftade på var att även en bygglovsbefriad altan enligt PBL inte får innebära betydande olägenhet för grannen [länk]
Nu är det väl klarlagt att betydande olägenhet inte är aktuellt här?
Grannen har ju till och med medgett att det bara är en känsla...inget konkret.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Det där gäller ju för att en altan som kräver bygglov enligt huvudregeln ska vara bygglovsbefriad, "
  • altanen ska kräva bygglov enligt huvudregeln för att den är en tillbyggnad eller en ändring som påverkar byggnadens yttre utseende avsevärt"
Ts altan kräver inte bygglov.
NJEAE Om grannen godkänner bygget så är det ok. men om grannen inte godkänner bygget så kan man prova med ett bygglov. Det har jag skrivit hela tiden.
 
  • Haha
Kardan79 och 3 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
NJEAE Om grannen godkänner bygget så är det ok. men om grannen inte godkänner bygget så kan man prova med ett bygglov. Det har jag skrivit hela tiden.
Men man kan skita i grannen för det behövs inget bygglov.
 
  • Gilla
Kardan79 och 12 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men man kan skita i grannen för det behövs inget bygglov.
Det stämmer. men då kan man få riva. Man kan skita i allt. Det är sen gammal.
 
  • Haha
  • Gilla
Kardan79 och 6 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Det stämmer. men då kan man få riva. Man kan skita i allt. Det är sen gammal.
Nej, om man uppför ett trädäck (som är det vi i praktiken diskuterar eftersom det är för lågt att vara en lovpliktig altan) kan kommunen inte förelägga dig att riva.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nej, om man uppför ett trädäck (som är det vi i praktiken diskuterar eftersom det är för lågt att vara en lovpliktig altan) kan kommunen inte förelägga dig att riva.
JO, om det är över 0,5 meter. För då behöver du marklov. Och i detta fall var det 1,2 meter om jag inte minns fel.
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Robomow och 3 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
JO, om det är över 0,5 meter. För då behöver du marklov. Och i detta fall var det 1,2 meter om jag inte minns fel.
Marklov gäller att höja marknivån över 0.5 meter, ( du vet, lägga på jord och sånt) inte att bygga ett trädäck.
 
  • Gilla
  • Haha
moonsire och 26 till
  • Laddar…
Jag orkar inte diskutera mer. Du har fel . Så enkelt är det. Du får inte bygga en altan enligt vad TS vill göra utan medgivande från grannen. Och tydligen vill grannen inte att hon bygger och då måste hon ha bygglov. PUNKT.
 
  • Haha
  • Wow
  • Arg
Kardan79 och 17 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag orkar inte diskutera mer. Du har fel . Så enkelt är det. Du får inte bygga en altan enligt vad TS vill göra utan medgivande från grannen. Och tydligen vill grannen inte att hon bygger och då måste hon ha bygglov. PUNKT.
Egentligen vet och inser du att du har helt fel och väljer därför att smita undan med en lam ursäkt när argumenten tryter 😂

Men jag orkar diskutera hur länge som helst för jag vet att jag har rätt 🤓
 
  • Gilla
  • Haha
Kardan79 och 34 till
  • Laddar…
G
Det finns två sätt att få svar på detta som jag ser det.

1. Bygg och låt grannen anmäla till kommunen som kommer med utlåtande.

2. Sök bygglov hos kommunen, ritning osv.

Personligen tycker jag att du kan visa förståelse för grannen och bygga ett betydligt lägre trädäck. Det är förmodligen höjden grannen tycker är besvärande.
 
  • Gilla
  • Haha
Molly1 och 6 till
  • Laddar…
U
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
JO, om det är över 0,5 meter. För då behöver du marklov. Och i detta fall var det 1,2 meter om jag inte minns fel.
Vad har du fått 0.5m ifrån? 0.5m är generella antagandet för marklov, men detta är inte frågan om förändring av marknivå.

Frågan är om altanen klassas som byggnadsverk för att då omfattas av krav på bygglov, inte marklov.
Då är generella höjden 1.2m på högsta stället från mark. Sen texterna som du citerat är om man vill bygga högre än 1.2m så finns det undantag som gör att kan få bygga ändå undan att söka lov. Men generellt sett så under 1.2m kan du bygga altan över hela tomten, hela vägen ut till tomtgräns.

Det går även höja marken 50cm, sen bygga altan 1.2m upp för nivån på altanen räknas från nya marknivån. (Detta har egentligen med den 1.2m höjd man anser att personer kan långvarigt befinna sig under/i altanen som gör att det klassas som byggnad)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Om ni lämnar sidorna under altanen öppna lär inte byggnadsnämnden kunna påstå att det är ett byggnad/tillbyggnad med höjden 1,2 m.
Hej. Detta är intressant, vad menar du? Låter verkligen som ett alternativ, om det ökar våra chanser
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Källa:
[länk]

Plan- och bygglag (2010:900) 9 kap. 4 f §

För att en altan ska vara bygglovsbefriad måste följande kriterier vara uppfyllda:

  • det ska finnas ett befintligt en- eller tvåbostadshus på tomten
  • altanen ska kräva bygglov enligt huvudregeln för att den är en tillbyggnad eller en ändring som påverkar byggnadens yttre utseende avsevärt
  • altanen ska byggas till ett en- och tvåbostadshus eller ett komplementbostadshus
  • altanen ska vara en uteplats på marken
  • altanen får inte vara högre än 1,8 meter
  • altanen ska anordnas inom 3,6 meter från bostadshuset
  • altanen ska placeras minst 4,5 meter från gräns om grannar inte medger närmare placering
  • inte vidtas på en byggnad eller inom ett bebyggelseområde som är särskilt värdefullt
Grannen har ju inte medgivit detta vilket då gör att det inte blir en bygglovsbefriad altan.
Det här förvirrade mig när jag läste i en annan tråd, minns inte om det var du som tog upp det där också, men läser du det den eminenta claes har skrivit i denna tråd en gång till klarnar det betydligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.