Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som kommunen skriver är att deras bedömning är att den åtgärd som ni planerar inte kräver bygglov. Det rör sig alltså inte om en bygglovsbefriad åtgärd, åtgärden kan inte vara befriad från lovkrav som inte finns. Det kanske känns som semantik men är superviktigt när man kommunicerar med omvärlden kring detta för att göra sig förstådd. T ex har ju grannen fått detta om bakfoten och tror att er åtgärd kräver bygglov.
Hur vet du att det inte krävs bygglov?
 
  • Gilla
  • Haha
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Hur vet du att det inte krävs bygglov?
Det som TS beskriver och det är också kommunens bedömning.
 
  • Gilla
Kardan79 och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som TS beskriver och det är också kommunens bedömning.
OK Jag ville bara kolla om jag missat något.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag tänker sticka ut hakan liten och vill påstå att ditt bygge kräver bygglov(EDIT /Marklov) alt grannes medgivande till 100%. Grundregeln är ju 4.5 meter från tomtgräns och jag har svårt att tro att en tjänsteman skulle kunna ge dig medgivande att bygga närmare (såvida det är OK enligt detaljplanen ) än de 4,5 meter som är i princip standard idag. Det finns inget som är gränsfall när det gäller bygglov Gränsfall kan snarare vara en indikation på att handläggaren eller hen som jobbar på kundtjänst i din kommun inte vet vad som gäller för just din fastighet. Om jag var du skulle jag försöka få ett medgivande från grannen skriftligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Robomow och 7 till
  • Laddar…
Det kräver inget bygglov då det inte är en byggnad, så du kan glömma det där om 4,5 meter. Att det inte är en byggnad avgörs av att den är för låg.

Med det sagt är det ändå lite konstigt att det krävs marklov för att höja marken en halvmeter, men inte för att bygga en marknära altan som är tre gånger så hög.
 
  • Gilla
Kardan79 och 18 till
  • Laddar…
Maalox
1.2m höjd återkommer i ovan diskussion.

I ett fräscht avgörande från MÖD så anses endast delar av en altan som är >1.8m vara mätvärd area.

Min fundering, utan att veta, är huruvida mätvärd area är detsamma som gränsen för bygglovkrav när det kommer till altaner?
 
  • Gilla
Clabeng
  • Laddar…
P
S Staffan-N skrev:
Gissar och spekulerar är väl precis det som kommunen INTE gör här? De hävdar att altanen ej är bygglovspliktig. Lovpliktig eller ej så får den dock inte innebära en betydande olägenhet för grannarna. I detta så uttalar de sig inte, utan hänvisar till att det behöver utredas ordentligt. Eller har jag missuppfattat?
Vad grannarna tycker, spelar ingen roll om det inte krävs bygglov.
Då kan man kan bygga altan/trädäck intill tomtgränsen om man vill.
 
  • Gilla
Uppner och 2 till
  • Laddar…
P
Mamamamamamam Mamamamamamam skrev:
Jag tolkar detta som att det är bygglovsbefriat. Detta är mailet som jag fick.

”Detta är ett gränsfall gällande om det kan räknas som en tillbyggnad eller inte. Vi har dock landat i att vi inte bedömer att det krävs bygglov för tillbyggnad. Vi vill dock understryka vikten av dialog med grannen då de eventuellt kan anse att det är en olägenhet. Om de anmäler detta till oss kommer vi behöva bedöma frågan om olägenhet oavsett om åtgärden är bygglovspliktig eller inte. Du har alltid möjlighet att ansöka om bygglov för att få saken prövad och ett beslut kring åtgärdens lämplighet men det bästa är om du själv komemr överens med grannen.”

Det jag undrar är, borde jag ändå bygga? Denna process kan ju ta hur lång tid som helst. Vill ju bygga, och förmodligen kan de överklaga om beslutet.
Om ni lämnar sidorna under altanen öppna lär inte byggnadsnämnden kunna påstå att det är ett byggnad/tillbyggnad med höjden 1,2 m.
 
P
Mamamamamamam Mamamamamamam skrev:
Om man utgår från bilden så går solen upp till vänster och ner till höger bakom mig när jag tagit bilden. Har försökt hålla mig på god kant på med grannarna med de har gång på gång vart respektlösa och otrevliga och tagit lång tid på sig för varje svar medan vi står och väntar så vi kan påbörja bygget.
Hur solen står eller kommer över tomten hos grannen behöver ni inte bry er om, er altan är ju bygglovsbefriad.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag tänker sticka ut hakan liten och vill påstå att ditt bygge kräver bygglov(EDIT /Marklov) alt grannes medgivande till 100%. Grundregeln är ju 4.5 meter från tomtgräns och jag har svårt att tro att en tjänsteman skulle kunna ge dig medgivande att bygga närmare (såvida det är OK enligt detaljplanen ) än de 4,5 meter som är i princip standard idag. Det finns inget som är gränsfall när det gäller bygglov Gränsfall kan snarare vara en indikation på att handläggaren eller hen som jobbar på kundtjänst i din kommun inte vet vad som gäller för just din fastighet. Om jag var du skulle jag försöka få ett medgivande från grannen skriftligt.
Fast grundregeln om 4.5 m från gräns gäller enbart byggen som är bygglovspliktiga ( även bygglovsbefriade).
Efter heta diskussioner med olika bygglovsemheter så måste man göra skillnad på bygglovspliktig, bygglovsbefriad och lovfri altan.
 
  • Gilla
Kardan79 och 5 till
  • Laddar…
Källa:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...malningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/altan/

Plan- och bygglag (2010:900) 9 kap. 4 f §

För att en altan ska vara bygglovsbefriad måste följande kriterier vara uppfyllda:

  • det ska finnas ett befintligt en- eller tvåbostadshus på tomten
  • altanen ska kräva bygglov enligt huvudregeln för att den är en tillbyggnad eller en ändring som påverkar byggnadens yttre utseende avsevärt
  • altanen ska byggas till ett en- och tvåbostadshus eller ett komplementbostadshus
  • altanen ska vara en uteplats på marken
  • altanen får inte vara högre än 1,8 meter
  • altanen ska anordnas inom 3,6 meter från bostadshuset
  • altanen ska placeras minst 4,5 meter från gräns om grannar inte medger närmare placering
  • inte vidtas på en byggnad eller inom ett bebyggelseområde som är särskilt värdefullt
Grannen har ju inte medgivit detta vilket då gör att det inte blir en bygglovsbefriad altan.
 
  • Gilla
  • Haha
Kardan79 och 3 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Källa:
[länk]

Plan- och bygglag (2010:900) 9 kap. 4 f §

För att en altan ska vara bygglovsbefriad måste följande kriterier vara uppfyllda:

  • det ska finnas ett befintligt en- eller tvåbostadshus på tomten
  • altanen ska kräva bygglov enligt huvudregeln för att den är en tillbyggnad eller en ändring som påverkar byggnadens yttre utseende avsevärt
  • altanen ska byggas till ett en- och tvåbostadshus eller ett komplementbostadshus
  • altanen ska vara en uteplats på marken
  • altanen får inte vara högre än 1,8 meter
  • altanen ska anordnas inom 3,6 meter från bostadshuset
  • altanen ska placeras minst 4,5 meter från gräns om grannar inte medger närmare placering
  • inte vidtas på en byggnad eller inom ett bebyggelseområde som är särskilt värdefullt
Grannen har ju inte medgivit detta vilket då gör att det inte blir en bygglovsbefriad altan.
Läs vidare, det är dåligt förklarat av Boverket tyvärr :(
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Läs vidare, det är dåligt förklarat av Boverket tyvärr :(
Du får gärna tala om vilken paragraf du anser trumfar denna.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Du får gärna tala om vilken paragraf du anser trumfar denna.
Plan- och bygglag (2010:900) 9 kap. 4 f §
Undantaget definierar inte huvudregeln. Altaner som inte omfattas av undantaget kräver inte automatiskt bygglov. Exempelvis krävs det oftast inte bygglov för en låg altan som sträcker sig längre ut än 3,6 meter från ett enbostadshus. Inte heller en altan som anordnas vid en byggnad eller inom ett bebyggelseområde som är särskilt värdefullt kräver automatiskt bygglov. En bedömning måste göras i varje enskilt fall om altanen är en tillbyggnad eller en ändring som avsevärt påverkar byggnadens yttre utseende och därför kräver bygglov enligt huvudregeln.
 
  • Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Du får gärna tala om vilken paragraf du anser trumfar denna.
Förordning (2015:216) om trafikbuller vid bostadsbyggnader 2 §
Den bygglovsbefriade altanen ska anordnas på marken. Det innebär att den exempelvis inte får anordnas uppe på en byggnad, som exempelvis en takterrass ovanpå ett garage. Att altanen ska anordnas på marken innebär att konstruktionen ska ha kontakt med marken. Altanen ska dock vara upphöjd i förhållande till underliggande mark. (jfr prop. 2018/19:112 sid. 24)

Större frihet att bygga altaner, prop. 2018/19:112 (på Sveriges riksdags webbplats)

Altanen får inte vara högre än 1,8 meter​

Altanens höjd får inte överstiga 1,8 meter någonstans. Altanens höjd mäts från marken vid altanens ytterkanter upp till altangolvets ovansida. Altanens höjd ska alltså inte mätas från medelmarknivån runt om altanen. Om marknivån ska ändras i samband med att altanen byggs ska höjden mätas från den nya marknivån. (MÖD 2017-11-28 mål nr P 1389-17 och P 1042-17 och jfr prop. 2018/19:112 sid. 24)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.