H hablam skrev:
En badrumsfläkt gjorde som dag och natt för mig i mitt garage. Att gå från fukt på samtliga plåtdetaljer till att det alltid är snustort.
Åh fan! Intressant! Och du har ingen värmekälla eller, bara bra ventilation?

Hur många ventiler har du?
 
johan_T johan_T skrev:
Åh fan! Intressant! Och du har ingen värmekälla eller, bara bra ventilation?

Hur många ventiler har du?
Jag har dock värmekälla, men trots 22 grader på vintern så blev det enorm fukt när jag körde in en blöt bil. Efter jag satte in en fuktstyrd fläkt så försvann allt.
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
Och jag har bara ett ventilationshål vilket fläkten sitter över.
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
H hablam skrev:
Och jag har bara ett ventilationshål vilket fläkten sitter över.
Kanske något att prova då, jag har ju redan en fläkt och ett ventilationshål.

Har du värmen på året runt eller bara när det är kallare ute?
 
Det är väl rätt vanligt att man har ventilationsgaller i nederkant på garageporten?
 
D Dilato skrev:
Det är väl rätt vanligt att man har ventilationsgaller i nederkant på garageporten?
Det är det kanske? Jag har inget men däremot släpper ju dörren in en hel del luft i skarvar osv, svårt att säga hur mycket …
 
johan_T johan_T skrev:
Det är det kanske? Jag har inget men däremot släpper ju dörren in en hel del luft i skarvar osv, svårt att säga hur mycket.
Min garageport som tillhör mitt hyggligt nybyggda garage (byggår 2018) är iallafall tillräckligt otät runt öiste för att inte behöva ha ett extra ventilationshål. Det är fläkten som gör jobbet.
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
H hablam skrev:
Min garageport som tillhör mitt hyggligt nybyggda garage (byggår 2018) är iallafall tillräckligt otät runt öiste för att inte behöva ha ett extra ventilationshål. Det är fläkten som gör jobbet.
Känns rimligt! Borde vara samma för mig!

Har du på någon värme året runt?
 
johan_T johan_T skrev:
Känns rimligt! Borde vara samma för mig!

Har du på någon värme året runt?
Ja, men på sommaren så levererar värmepumpen mycket sällan något så det är för varmt. Jag har vattenburen golvvärme.
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
H hablam skrev:
Ja, men på sommaren så levererar värmepumpen mycket sällan något så det är för varmt. Jag har vattenburen golvvärme.
Just det ja … tack för svar!
 
Själv kör jag luftavfuktare enligt denna modell, https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ng/elektriska-avfuktare/luftavfuktare-014956/ i mitt garage på 40m2. Betydligt mer ekonomiskt än att ha en fläkt som blåser ut energin under den kallare delen av året. Så länge man inte vistas där längre tid så behövs ingen större luftomsättning i min mening. Relativ luftfuktighet ligger mellan 35 och 45% över året.

Nu skriver du att du har en luft-luft pump, men vad jag vet är de inte nämnvärt bra på att avfukta luften effektivt. Detta då de ej har kondensor och evaporator i följd i samma enhet. D.v.s. en luftavfuktare (enligt den jag länkade ovan) fungerar genom att först kyla inkommande luft så att vatten fälls ut ur luften, för att sedan värma samma luft igen. Medans en luft-luft pump endast har en värmeväxlare inomhus, och därför bara kan kyla eller värma på en gång. Vet inte exakt hur de löser avfuktningsläge på moderna pumpar, men antar att de kör alternerande värme och kyla med någon minuts cykel. Alternativt konstant AC läge. Någon som vet? Oavsett har jag svårt att se att det är särskilt effektivt.
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
J JSten skrev:
Själv kör jag luftavfuktare enligt denna modell, [länk] i mitt garage på 40m2. Betydligt mer ekonomiskt än att ha en fläkt som blåser ut energin under den kallare delen av året. Så länge man inte vistas där längre tid så behövs ingen större luftomsättning i min mening. Relativ luftfuktighet ligger mellan 35 och 45% över året.

Nu skriver du att du har en luft-luft pump, men vad jag vet är de inte nämnvärt bra på att avfukta luften effektivt. Detta då de ej har kondensor och evaporator i följd i samma enhet. D.v.s. en luftavfuktare (enligt den jag länkade ovan) fungerar genom att först kyla inkommande luft så att vatten fälls ut ur luften, för att sedan värma samma luft igen. Medans en luft-luft pump endast har en värmeväxlare inomhus, och därför bara kan kyla eller värma på en gång. Vet inte exakt hur de löser avfuktningsläge på moderna pumpar, men antar att de kör alternerande värme och kyla med någon minuts cykel. Alternativt konstant AC läge. Någon som vet? Oavsett har jag svårt att se att det är särskilt effektivt.
Tack för bra svar! Kanske ska köra på avfuktare rakt av jag också då.

Funderar också kring hur min värmepump skulle verka avfuktande egentligen även om läget heter ”Dry” och det fungerade avfuktande enligt säljaren … så vitt jag förstår kör den helt enkelt ut luft av en viss temperatur som jag själv kan bestämma från 16 grader och uppåt, varför det sänker luftfuktighet är oklart, men själva fläkt effekten håller väl luft i rörelse i alla fall …
 
Luftvärmepumpen avfuktar genom att köra på kyla men med lägre fläkt/effekt. Värme/kylpaketet i innedelen blir kallt och fukten i luften i garaget kondenserar på det och rinner ut genom en slang utomhus. Fungerar alltså på exakt samma sätt som en vanlig portabel kylavfuktare bortsett från att värmen som bildas av avfuktaren stannar inne garaget medan luftvärmepumpen långsamt kommer kyla ner utrymmet.

Försöker du avfukta garaget med avfuktare nu på sommaren är det bäst att hålla alla ventiler och portar så stängda och täta som möjligt. Annars blåser bara ny fuktig luft in och den avfuktade luften ut. Du torkar alltså hela kvarteret. Blir det torrt och varmt väder kan man ju öppna portarna om det finns möjlighet men då stänger du ju av avfuktaren.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Maalkl skrev:
Luftvärmepumpen avfuktar genom att köra på kyla men med lägre fläkt/effekt. Värme/kylpaketet i innedelen blir kallt och fukten i luften i garaget kondenserar på det och rinner ut genom en slang utomhus. Fungerar alltså på exakt samma sätt som en vanlig portabel kylavfuktare bortsett från att värmen som bildas av avfuktaren stannar inne garaget medan luftvärmepumpen långsamt kommer kyla ner utrymmet.

Försöker du avfukta garaget med avfuktare nu på sommaren är det bäst att hålla alla ventiler och portar så stängda och täta som möjligt. Annars blåser bara ny fuktig luft in och den avfuktade luften ut. Du torkar alltså hela kvarteret. Blir det torrt och varmt väder kan man ju öppna portarna om det finns möjlighet men då stänger du ju av avfuktaren.
Okej, vad intressant, och pedagogiskt skrivit!

Har det någon betydelse vilken temperatur jag ställer pumpen på (16 grader eller uppåt) för hur effektivt den avfuktar tror du? Eller för hur mycket el den drar?
 
Jag är osäker på hur den jobbar när den nått inställd temperatur, beror nog på modell och tillverkare. Jag skulle i första hand köra med den avfuktare du har och täta ventiler osv så bra som du kan. Om det inte hjälper så ställ värmepumpen på 20 grader eller nåt och avfuktning och se vad som händer. Det värsta som kan hända är att du blir några få kronor fattigare efter elräkningen utan att det gjorde nytta i garaget
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.