Hallå,
det är dags att gräva ut och isolera källargolvet. Då åker det ner vattenburen golvvärme där, men jag har matning till radiatorer (som idag går via taket i källaren) till planet ovan som jag tänkte lägga ner för att få ett renare tak. Men var skall jag lägga dem, i cellplasten, i betongen eller i isolerade rör i jorden under cellplasten?
Och var skall kall och varmvattenrör läggas, cellplasten, betong eller jorden under?
Golvvärmerören brukar man sätta på armeringsnätet eller i skenor direkt mot isoleringen, tänker att det blir många rör och lite betong om man drar alla rör i betongdelen? och drar man det i cellplasten blir det mycket skärande men isolerat.
Här är en bild på hur uppbyggnaden av golvet kommer bli :)
 
  • Schematisk illustration av källargolvsuppbyggnad med lager av cellplast, isodränskiva, radonduk, golvvärme och betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Värme matningar och varmvatten ledningar brukar man dra i cellplasten. Man spårar med en sticksåg eller värmekniv. Golvvärme sätter man ovanpå cellplasten med stift eller skenor som du säger. Kallvatten ska helst längre ner för att unvika uppvärmning/legionella risk. Tänk att man ska radontäta runt slangarna som stickar upp genom radonduk.
 
Drar jag ser
L lostinsweden skrev:
Värme matningar och varmvatten ledningar brukar man dra i cellplasten. Man spårar med en sticksåg eller värmekniv. Golvvärme sätter man ovanpå cellplasten med stift eller skenor som du säger. Kallvatten ska helst längre ner för att unvika uppvärmning/legionella risk. Tänk att man ska radontäta runt slangarna som stickar upp genom radonduk.
Tack! Gissar understa lagret cellplast för värme matning o vv/kv ledningar?
Japp det blir tätning runt genomföringar i radonduken 👍
 
Rickard.
Jag hade dragit KV under all isolering eller i alla fall så långt ner som det är rimlig.
Matningen och varmvattnet skulle jag spåra ner i första lagret cellplast så översta lagret kan få vara helt, jag skulle hålla isär dom så långt det är rimligt utan att överarbeta det.

Du vill inte ha något annat än golvvärmen i betongen.
 
Oki, inkommande kallvatten under isoleringen, rör för radiatorer och kv/vv i första lagret cellplast, sen radonduken och så helt lager cellplast det går, låter rimligt 👍
 
Rickard.
Allt kallvatten ska ner under!
 
  • Gilla
Installation
  • Laddar…
Aha, fattar! Då blir det bara vv, matning radiatorer i cellplast första lagret och golvvärmen i betongen, tack! 👍
 
Nu är det snart utgrävt i källaren 😅😅 och dags att lägga ner kallvatten under all isolering.
Tänkte köra RiR pex, oisolerade eftersom det är i jord/grus. Men hur gör jag där de går upp genom plattan? Ska man sätta på lös isolering precis där? Känns onödigt o dra isolerat rör hela vägen, hur brukar man göra?

Fråga 2: Det finns också kombi Alu-rör som verkar väldigt poppis, när/var skulle ni använda det?
 
Rickard.
Man(vem det nu är) brukar nog köra oisolerat hela vägen, det är så rackarns lite vatten som stannar precis i plattan så man bryr sig inte. Jag tror inte man skulle kunna märka någon som helst skillnad men du gör som du vill.

Alupex/lk-pal och allt vad dom nu heter är väldigt smidiga till exakt sånt här då dom till skillnad från pex håller formen. Pex gör allt den kan för att återgå till en rulle och det är inte så trevligt medans alupex rullar man bara ut och sen stannar den där.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ahlbom
  • Laddar…
Fast tex LK PAL är tydligen inte utbytbar till skillnad mot Pex. Det går kortare sträckor med snälla böjar men det finns ingen garanti. Så länge det inte är synlig rördragning skulle jag nog föredragit pex.
 
Rickard.
Pal är inte utbytbar med bockstöd och sånna saker men "löst" liggande under en platta med snälla bockar är den betydligt mer förlåtande och går många gånger att byta, någon garanti finns det inte oavsett sort.

Pex tåls definitivt att misshandlas lite mer(vilket bör undvikas) men det är knappast något TS ska hålla på med det är mer ett storbygge-problem.
 
Så bänglig tycker jag inte pex:en är att det är argument att köra pal om det inte är synliga montage som sagt. Men alla är vi olika 😀.
 
Rickard.
Skit i pal synligt också, det är inte direkt snyggt där heller 😉
 
Det håller jag helt med om 👍.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.