Tack alla smarta hemmabyggare för all hjälp genom åren!
Vi har satt upp stor studsmatta men under ytskiktet på marken tar förankringsskruvarna stopp. Det är antingen småsten eller grus. Finns det någon maskin som man kan använda för att borra ner dem?
Tacksam för svar. Som ni ser är jag ytterst ohändig. 😀😫
 
Funderat på att gräva ner färdiga betongplintar istället?
 
  • Gilla
Evgu
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Funderat på att gräva ner färdiga betongplintar istället?
Nej inte alls. Bra idé! Tack. Ska kollas.
Men är samtidigt snål, lat o ohändig så hade sett framför mig en maskin som fästes vid ’handtaget’ på skruven o bara borrade ner den. Typ en stor borrmaskin men en sån kanske bara finns i min fantasi? 😎

nu står den iofs skyddat bakom hus och bredvid träd men jag vill vara 100 % säker för grannarnas skull.

Tack för ditt tips!
 
Evgu Evgu skrev:
Nej inte alls. Bra idé! Tack. Ska kollas.
Men är samtidigt snål, lat o ohändig så hade sett framför mig en maskin som fästes vid ’handtaget’ på skruven o bara borrade ner den. Typ en stor borrmaskin men en sån kanske bara finns i min fantasi? 😎

nu står den iofs skyddat bakom hus och bredvid träd men jag vill vara 100 % säker för grannarnas skull.

Tack för ditt tips!
Om man är snål och ohändig är spade och färdiga plintar ganska enkelt och billigt jämfört med att köpa nån specialmaskin. Om du är för lat att gräva själv får du sätta ungarna i arbete eller nöja dig med att spänna fast studsmattan i trädet med spännband.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Evgu Evgu skrev:
Nej inte alls. Bra idé! Tack. Ska kollas.
Men är samtidigt snål, lat o ohändig så hade sett framför mig en maskin som fästes vid ’handtaget’ på skruven o bara borrade ner den. Typ en stor borrmaskin men en sån kanske bara finns i min fantasi? 😎

nu står den iofs skyddat bakom hus och bredvid träd men jag vill vara 100 % säker för grannarnas skull.

Tack för ditt tips!
Liknande idé är att göra som jag och helt enkelt gräva ett rektangulärt hål i gräsmattan för varje ben och ställa studsmattan i hålen som man fyller med jord. Att förankra genom att borra hål i grus tror jag inte fäster så himla bra ändå.

Annars borde väl något i stil med "wing nut driver bit" fungera om den var större? Det inte hur stor plats de har, men man skulle ju kunna göra sin egen genom att utgå från en större hex bit eller något....
 
  • Gilla
Evgu
  • Laddar…
Om du är riktigt lat behöver du inte ens gräva ned betongplintarna. Du kan lägga dom på marken om syftet bara är att mattan inte ska blåsa iväg. Så kan du fästa med spännband.

Tänk på att inte överanstränga dig när du kör och handlar plintarna bara, du verkar vara i riskzonen😄👍
 
  • Haha
  • Gilla
Gott1 och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du är riktigt lat behöver du inte ens gräva ned betongplintarna. Du kan lägga dom på marken om syftet bara är att mattan inte ska blåsa iväg. Så kan du fästa med spännband.

Tänk på att inte överanstränga dig när du kör och handlar plintarna bara, du verkar vara i riskzonen😄👍
Betongplintar går ju att beställa hemtransporterade från tex Byggmax om man inte orkar gjuta egna eller ens åka och hämta färdiga.
 
  • Gilla
Evgu
  • Laddar…
R
Evgu Evgu skrev:
Tack alla smarta hemmabyggare för all hjälp genom åren!
Vi har satt upp stor studsmatta men under ytskiktet på marken tar förankringsskruvarna stopp. Det är antingen småsten eller grus. Finns det någon maskin som man kan använda för att borra ner dem?
Tacksam för svar. Som ni ser är jag ytterst ohändig. 😀😫
Vi hade betongtyngder under studsmattan synligt som jag sedan spände spännband runt ramen och tyngderna fungerade fint i fyra år som vi hade studsmattan..
 
  • Gilla
Evgu och 1 till
  • Laddar…
Evgu Evgu skrev:
Tack alla smarta hemmabyggare för all hjälp genom åren!
Vi har satt upp stor studsmatta men under ytskiktet på marken tar förankringsskruvarna stopp. Det är antingen småsten eller grus. Finns det någon maskin som man kan använda för att borra ner dem?
Tacksam för svar. Som ni ser är jag ytterst ohändig. 😀😫
Mina förankringsskruvar hade ett håll överst är bara att stoppa in spettet och snurrade så fick jag ner dom ordenligt
 
  • Gilla
Evgu och 1 till
  • Laddar…
S
J Jon82 skrev:
Mina förankringsskruvar hade ett håll överst är bara att stoppa in spettet och snurrade så fick jag ner dom ordenligt

så gjorde jag också , mycket sten och ingen jord så jag fick banka med liten slägghammare ovanpå markskruven samtidigt som jag vred
 
  • Gilla
Evgu
  • Laddar…
Använd ett spett för att få ett hål stort nog för skruven att gå ner i, sen packar du jorden/grus runt skruven.
 
  • Gilla
Evgu
  • Laddar…
Nu har vi ingen studsmatta kvar men när barnen var yngre så avverkade vi några stycken i samband med att vi byggde pool så köpte vi en större rektangulär studsmatta. Den sänkte/grävde vi ner varje ”ben” på. Vi vägde av så den stod plant och vi lade även större grus/singel i botten för dränering så benen skulle klara sig bättre under jorden. Blev riktigt bra och då vi har robotgräsklippare så kom även den in under studsmattan och höll det fint under den. Finns ju annars inget ställe där gräset växer så mycket och att ta sig in och klippa under är ju inte det lättaste eller att flytta på den varje gång som man gjorde innan Automower gjorde entré…med lite planering tog detta en fm och blev superbra. Hittade lite gamla bilder när vi höll på. 3år senare sålde vi studsmattan och när vi grävde upp så var stödbenen fortfarande fina (vi tog alltid in nät/studsmatta över vintern men stommen stod kvar. Lycka till
 
  • En rektangulär studsmatta är nedsänkt i marken med stödben placerade på grus, omgiven av en gräsmatta med en vit byggnad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två barn hoppar på en stor rektangulär studsmatta med nät omkring, placerad i en trädgård med gräsmatta. Träd och byggnader i bakgrunden, trädgårdsredskap synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Evgu
  • Laddar…
Själv köpte jag armeringsjärn böjde dem i toppen armeringsjärn är tillräckligt tunna för att banka ned
 
  • Gilla
Evgu
  • Laddar…
T topmount skrev:
Själv köpte jag armeringsjärn böjde dem i toppen armeringsjärn är tillräckligt tunna för att banka ned
Finns annars färdiga att köpa (sök på jordankare)
 
  • Gilla
Evgu
  • Laddar…
Jag är överväldigad av tacksamhet ( o skrattade gott åt de roliga skämten ). 😀Tusen tack!
Nu måste jag bara välja bland era fina lösningar! Tusen tack igen. Ni borde styra upp i världen oxå. ❤️🙏🏼❤️🌻
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.