Hejsan,

Lagom hemkommen från en vecka i fjällen med ett jätteberg tvätt bestämnde sig tvättmaskinen för att börja strula. Trumman vill inte snurra. När jag försökte handsnurra på trumman så kändes det att den snurrade lite trögt. Tänkte då att remmen hoppat och låg emot på nått vis. Tyvärr var det inte så enkelt utan när jag skruvade bort bakplåten satt remmen precis som den skulle. Istället verkar det som om felet sitter på annat ställe - För plockar jag av remmen snurrar trumman fint. Motorn ger dock ett knackigt motstånd när ja försöker snurra på den. Vad kan jag mer kolla/mäta på för att se om felet sitter i motorn eller på annat ställe? Tips emottages tacksamt!
 
  • Inuti en tvättmaskin med synlig centrifug, drivrem och elektriska anslutningar. Maskinens sidopanel är borttagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på en vit Cylinda maskin, troligtvis en tvättmaskin, med teknisk information och serienummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Felsöker vidare och konstaterade att om jag pluggade ur den ena av två kabelkopplingar till motorn försvann motståndet. Motorn flöt hur smidigt som helst när man försökte snurra den. Går det då att dra slutsatsen att felet inte sitter i motorn utan är av elektronisk art?
 

Bästa svaret

A
Z zamen skrev:
Felsöker vidare och konstaterade att om jag pluggade ur den ena av två kabelkopplingar till motorn försvann motståndet. Motorn flöt hur smidigt som helst när man försökte snurra den. Går det då att dra slutsatsen att felet inte sitter i motorn utan är av elektronisk art?
motorstyrningskortet är det 3750.-
 
electroluxaren skrev:
motorstyrningskortet är det 3750.-
Suck - Då framstår bara moteorn som billig att byta...
 
A
Z zamen skrev:
Suck - Då framstår bara moteorn som billig att byta...
Cylinda vill inte att du reparerar därför är kortet 10ggr dyrare än turkiskt original
 
electroluxaren skrev:
Cylinda vill inte att du reparerar därför är kortet 10ggr dyrare än turkiskt original
Finns det något site utomlands där man köpa dessa? Skannade runt lite men kunde inte hitta något sådär direkt!
 
A
Z zamen skrev:
Finns det något site utomlands där man köpa dessa? Skannade runt lite men kunde inte hitta något sådär direkt!
det är väl nettoparts som är danskt annars finns det ju några ryska och polska siter som jag nog inte skulle våga använda
 
  • Gilla
zamen
  • Laddar…
Hej lånar tråden lite, jag har en FTA8596 som verkar bete sig lite lika din gjorde @zamen :
Trumman gör bara ett eller två ryck sedan händer inte mer, när jag öppnar luckan och snurrar för hand så går den lätt (maskinen tar in vatten och tömmer som den skall men tvätta eller centrifugera funkar icke), låter det snarlikt som ditt bekymmer?

...kan det vara motorstyrkoret som gett upp även i mitt fall, hur löste du ditt problem?
 
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Hej lånar tråden lite, jag har en FTA8596 som verkar bete sig lite lika din gjorde @zamen :
Trumman gör bara ett eller två ryck sedan händer inte mer, när jag öppnar luckan och snurrar för hand så går den lätt (maskinen tar in vatten och tömmer som den skall men tvätta eller centrifugera funkar icke), låter det snarlikt som ditt bekymmer?

...kan det vara motorstyrkoret som gett upp även i mitt fall, hur löste du ditt problem?
edit: FTA 5896 skall det stå.
 
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Hej lånar tråden lite, jag har en FTA8596 som verkar bete sig lite lika din gjorde @zamen :
Trumman gör bara ett eller två ryck sedan händer inte mer, när jag öppnar luckan och snurrar för hand så går den lätt (maskinen tar in vatten och tömmer som den skall men tvätta eller centrifugera funkar icke), låter det snarlikt som ditt bekymmer?

...kan det vara motorstyrkoret som gett upp även i mitt fall, hur löste du ditt problem?
Låter som samma problem. Jag fick lösa det den hårda vägen och köpa nytt. Det var inte försvarbart att byta kretskortet. Fick en bra deal på ett Siemens visningsex på POWER. 😊
 
  • Gilla
Rostig_9000i_-88
  • Laddar…
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Ok, tack för uppdateringen.
köpa nytt är den ultimata lösningen
i ditt fall kan man köpa ny motor
 
Kan uppdatera om mitt fel som nu är löst!
Jag började med att koppla bort alla anslutningarna för att sedan böka ut och ned maskinen och lossade sedan bakstycket med sina 5 skruvar.
Sedan konstaterade jag att remmen satt på rätt plats och trumman snurrar lätt.
Nere till höger sitter motorn som har två anslutningar (en för styrspänning från motorstyrkortet och en för sensor för hastighet, dessa lossade jag för att sedan ohm-mäta med multimeter där jag konstaterade att både motor och sensorn var ok
Fick lite tips från denna video trots att min motor ju är borstlös:

Då kände jag mig ganska säker på att det var motorstyrkortet, så ett nytt beställdes från Cylinda igår och jag fick det idag.
Nere till höger sitter det med 2st skruvar rakt in från baksidan.
Så alla snabbanslutningar släpptes, kortet byttes och det nya monterades och återanslöts -sedan var det bara att koppla tillbaks alla anslutningar och hoppas på det bästa -och YES nu går den igen!!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.