Jag funderar ungefär hur mycket det skulle kosta att lägga på en övervåning på våran enplansvilla. Våran enplansvilla är 103 kvm.

Om man nu skulle göra detta som är mycket mycket EJ troligt så hade vi tänkt en toalett och 2 stora rum och ett litet tvrum typ.

Snälla ge mig lite ungefärliga priser. Villan vi har nu är ett Fogelfors hus - första villan.

Hamnar man på 500 000kr ? Mer eller mindre? Hur mycker skulle de tpåverka priset om man tog hjälp av vänner som är snickare, elektriker m.m som ej tar firmapriser för jobbet?

Hade skrivit ett inlägg om detta förrut såg jag men inget bra svar där dock. Hoppas nån kan svara i denna tråden..
 
Har samma tankar. Jag har hittat en del info genom att söka på "taklyft". Mycket beror ju på typ av våning/tak (ska det bli 1 1/2- eller 2-plans etc.), om befintligt hus behöver förstärkas, val av inredning etc. Min uppfattning efter att suftat runt här på forumet är att det handlar ungefär om den kostnad du skriver. (då med ett extra 1/2-plan, 45 graders tak, ca 75 kvm yta och ganska stor egen insats med inredningen) Men visst jag har sett allt ifrån 200kkr till 1 miljon. Det bästa är väl att ta reda på vad ni kan få bygglov till och sedan kontakta en konstruktör för att efter det kunna ta in offerter. mvh /Per
 
Tack för ditt inlägg. Ska se vad jag kan göra..
 
Hej jag hade Åtvidaberhs hus&takvåningar hemma för en offert på sadeltak 45 grader ca 105 kvm byggyta .
Det tar dom 4 dagar då är det isoletat ångspärat.
DU får stå för byggstälning ned plokning av dina gammla tekpannor tele tv etc förlänga skorsten. ingår ej i priset
Du får själv lägga på dom nya pannorna takfotsbrädor+takfotsbeklädna+lite smått alla dom delarna ingår i priset.
Och det till det facila priset på ca 600 000 kr som hittat
ps det ingår en trappa mellan våningarna för 20000
 
Tackar för svaret :)
 
Tänkte höra om jag inte anlitar en firma utan använder ex en mycket god vän som har jobbat inom byggbranchen i 30 år hur skulle de tpåverka priset? Och ta hjälp av sådana som denne personen känner. För eldragning, rördragning m.m

Sen här är våran planlösning och vill görna ha hjälp med exempel på var trapp ska vara och hur det ska se ut uppe. Vi skulle gärna vilja ha minst två rum uppe i båda hörnen, en toa med badkar elelr dusch och en tvdel med takkupa som skall vara åt samma håll som köket är åt.

Nederplanen är 103 kvm. Köket är ju bredvid toaletten typ.. Vi funderade på trappen i köket bredvid toan men är osäkra.
 
  • stamv_plan_fix_nu.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har lite erfarenhet av detta med att själv fixa detta med hjälpa av de personer jag skrev i ovanskrivna inlägget!??!

Sen hur lång tid kan detta ta om man ex bara snickrar på helgerna?!
 
Vanligtvis räknar man med 10-12000 kr för varje kvm färdigställd golvyta med allt inkluderat. Ska du ha en toalett i tillbyggnaden(kan vara smart istället öratt springa ner varje gång) ligger priset på ungefär 15-17000 kr kvm.
Tiden beror ju främst på hur mkt dina vänner och bekanta kan hjälpa till och när. Bara helger.. Det kommer ta lång tid..
lycka till!
/jonas
 
Hejsan!
Vi ska också bygga uppåt sammanlagt 70 kvm med en lite tillbyggnad i hallen (för trappen). Vi hoppas klara oss under 1 miljon in alles. Vi håller på att ta in offerter från borkas, lokala byggfirmor mm, prislappen varierar oerhört.. Vi hoppas kunna göra lite arbet själv för att sänka kostnaderna men projektet måste ju bli klart någon gång. Vi har redan bygglov och vet hur vårt "nya" hus ska se ut, nu ska vi bara genomföra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.