Hej!
Har en bod som det är på tiden att måla om. Har skrapat och slipat och hittat röta i knutararna på södersidan. Övriga väggar / knutar är i ok skick.

Boden är inte isolerad och sponten är bärande.

Frågan är hur jag åtgärdar rötan på ett bra sätt.

Ska jag ta bort rötan genom att kapa längst med brädorna och passa in nya bitar? Skulle vanligt träfog funka?

Tacksam för lite vägledning.

En rödmålad träbod med avskavd färg och tecken på röta i knutarna, belägen på ett skuggigt skogsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en bods hörn med röd färg som flagnar och synlig rötskada i trähörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd träbod med skadade knutar på södersidan. Färgen är avskavd på vissa delar, och det syns röta i träet vid knuten. Skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött trähörn på en bod med synlig röta och avskavd färg, där träfibrerna är slitsade och skadade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på utvändigt hörn av en bod med rötskador i timret och flagande röd färg på träpanelerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag betvivlar att den sortens byggnad är värd arbetet att åtgärda rötan.
Ska du ändå ha huset kvar är det nog enklast att sätta en luftad slamfärgsmålad panel utanpå bef fasad
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…

Bästa svaret

Inget ser väl ut att vara strukturellt farligt...

Fäll in lite nytt trä, spackla och måla.

Vill du vara överseriös så ser det ju ut att vara standardbrädknutat så det borde gå att få tag på hela brädor och ersätta de skadade.

/ATW
 
  • Gilla
Einh och 1 till
  • Laddar…
Om du inte är så noga med utseendet funkar det bra att klafsa på linolja varje gång du går förbi. Till slut blir trät mättat och slutar ruttna. Har gjort det på mitt hus med några panelplankor som satt lite dumt till. Det var 30år sedan och de är fortfarande som "nya".

Intet
 
  • Gilla
McMurphy
  • Laddar…
I Intet skrev:
Om du inte är så noga med utseendet funkar det bra att klafsa på linolja varje gång du går förbi. Till slut blir trät mättat och slutar ruttna. Har gjort det på mitt hus med några panelplankor som satt lite dumt till. Det var 30år sedan och de är fortfarande som "nya".

Intet
Jo, det är nog ingen dum ide att ha en burk linolja ständigt tillgänlig rent generellt. Tar med mig det!
I detta fall ska jag försöka fixa det hela och sedan måla.
 
A ArneTW skrev:
Inget ser väl ut att vara strukturellt farligt...

Fäll in lite nytt trä, spackla och måla.

Vill du vara överseriös så ser det ju ut att vara standardbrädknutat så det borde gå att få tag på hela brädor och ersätta de skadade.

/ATW
ok, blir nog kanske en kombo, köpa en bräda eller två på byggmax, kapa till bitar och passa in dessa.
 
F fribygg skrev:
Jag betvivlar att den sortens byggnad är värd arbetet att åtgärda rötan.
Ska du ändå ha huset kvar är det nog enklast att sätta en luftad slamfärgsmålad panel utanpå bef fasad
Boden är i bra skick i övrigt. Kommer nog inte klä in den med utanpåliggande panel, det blir dyrt. Det åtgärdar väl inte problemet heller?
 
McMurphy McMurphy skrev:
Boden är i bra skick i övrigt. Kommer nog inte klä in den med utanpåliggande panel, det blir dyrt. Det åtgärdar väl inte problemet heller?
Indirekt skulle man väl göra det... då det är en visuell skada.. ;)

Grundproblemet är nog takutsprånget/avvattning från taket.
Det ser ut att skvätt vatten på väggen.
Kan man få bort det vattnet från väggen skulle framtida problem minska.

Ny panel skulle minska takutsprånget och göra problemet skulle komma tillbaks snabbare.

/ATW
 
  • Gilla
McMurphy och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Indirekt skulle man väl göra det... då det är en visuell skada.. ;)

Grundproblemet är nog takutsprånget/avvattning från taket.
Det ser ut att skvätt vatten på väggen.
Kan man få bort det vattnet från väggen skulle framtida problem minska.

Ny panel skulle minska takutsprånget och göra problemet skulle komma tillbaks snabbare.

/ATW
Mjo vatten har nog skvätt upp på väggarna, tror det kan bero på kort taksprång (vänstra fasaden i bild) men även att läget är rätt utsatt. Motsatt sida är i fint skick.
 
Min granne hade samma problem han kapade bort det utskjutande o satte vanliga knutbrädor i stället
 
U
Hur hålls då väggen ihop om du kapar bort knuten?

Sätt en stolpe i hörnet på insidan och skruva fast brädorna i stolpen. Än så länge är den lilla rötan bara estetisk.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Om du mättar knuten med linolja några varv - låter det härda och senare en slamfärg typ falurödfärg eller liknande ovan på detta så kommen ingen jäkel att bry sig om groparna/urtagen som saknar träd efter den bortpetade rötan, utan smälter in i byggnaden.

Att såga bort knutarna, särskilt om det gäller bara en knut, skulle ge mer åverkan på huset utseendemässigt.

Det fins ingen äldre träbyggnad som inte har skavanker på olika sätt och dessutom gör de mer personliga.
 
Tack för alla tips.
Efter att inspekterat rötan lite mer på djupet kunde jag konstatera att skadan var relativt begränsad i till vissa hörn. Bestämde mig därför att ta bort bitar kring skadade områden, skrapa bort så mycket som möjligt och sedan fälla in nya bitar. Sedan spackla/fylla och måla.
Del av trävägg där nya trädelar har fogats in för att ersätta områden med rötskador. Målning och spackling syns också på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här blev det till slut. Inte perfekt kanske men gör att det håller några år till.
Nyrenoverat hörn av en rödbyggd träbyggnad, visar tydliga hörnlister och fräscha ytor efter att ha renoverats för att åtgärda rötskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat hörn av röd trästuga, omgiven av skog. Fasad med nyinfällda bitar redo att målas för att reparera rötskador. Vedstaplar under stugan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ArneTW och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.