Hej alla som hittade min fråga! Jag "var tvungen" att ta bort råsponten på taket då det fanns mycket mögel på den när jag kollade in på vinden i februari (fast nu när man demonterar den så syns möglet inte så tydligt och man funderar om man verkligen behövde göra det). I alla fall så är takstolar från 1949 ohyvlade, med mycket stickor, nu också efter uttragna spikar. Så min fråga är: är det bra idé att lägga en remsa byggplast över dem innan man lägger duken (skall vara difussionsöppen typ Tecca T-diff pro), alternativt en remsa av själva duken?

Tacksam för kommentarer!
GZ
 
Krilleman
Vad säger installationsanvisningen för Tecca T-diff Pro ??

Utför montaget slaviskt som den anvisningen berättar!

Enkelt och korrekt = Alltid bäst

👍
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vad säger installationsanvisningen för Tecca T-diff Pro ??

Utför montaget slaviskt som den anvisningen berättar!

Enkelt och korrekt = Alltid bäst

👍
Sant. Monteringsanvisningen kan jag utantill :) Grejen är att jag är lite korkad och tror att det är bra att montera enligt den på nya takstolar, som jag antar är hyvlade. Mina takstolar ser ut som på bilden nedan (det är faktiskt än av de bättre på bilden), därför blir jag lite orolig med tanke på att duken skall säkert fladdra något när det blåser och den skall hålla 50 år.
 
  • Slitet träbjälke bredvid en ny hyvlad bjälke och isoleringsmaterial, synliga tecken på slitage och åldring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Om du är orolig för att endast köra duk, varför kör du då inte med något oerhört beprövat, råspånt och vanlig ändamålsenlig takpapp för betong/tegel-gpanna?

Eller är taklutningen för låg för vanlig panna? 🤔
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Om du är orolig för att endast köra duk, varför kör du då inte med något oerhört beprövat, råspånt och vanlig ändamålsenlig takpapp för betong/tegel-gpanna?

Eller är taklutningen för låg för vanlig panna? 🤔
Nja, det var planerad takplåtsbyte bara (har plåt sedan tidigare, vet inte hur gammal då jag köpte huset för ett par år sen, men den verkar gå mot slut på sitt livslängd), men efter jag såg mögel bestämmde jag mig för att lägga duken så att fukt försvinner från vinden snabbare. Alla grejer är redan inköpta, men jag har fått en tankeställare efter jag har börjat riva råsponten.

Red.: som sagt är det mycket otrevligt yta på takstolar (samt lite gammal puts under isoleringen som syns på bilden) som oroar mig. Som man ser så förlänger jag också utsprånget med hyvlade reglar och där är jag inte rädd, men det är bara 30cm av 5m längd som är OK.
 
Kör av ytan med en elhandhyvel om den är ojämn/ stickig
 
F fribygg skrev:
Kör av ytan med en elhandhyvel om den är ojämn/ stickig
Den tanken var jag också på, testar! Fast det är som sagt mer grejer som kan skada/skära duken (den kommer att ligga mot kanten på putsad halm och den putsen tänker jag inte röra då min tillägsisolering är påklistrad på den), så det nästan måste vara något extra lager av något. Tack för alla svar i alla fall!
 
Varför inte välja råspont och underlagspapp, det är ju väl beprövat och tåligt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför inte välja råspont och underlagspapp, det är ju väl beprövat och tåligt.
Som jag skrev jag ogillar denna lösning p.g.a. mögel.
 
Z zbynio skrev:
Nja, det var planerad takplåtsbyte bara (har plåt sedan tidigare, vet inte hur gammal då jag köpte huset för ett par år sen, men den verkar gå mot slut på sitt livslängd), men efter jag såg mögel bestämmde jag mig för att lägga duken så att fukt försvinner från vinden snabbare.
Fukten försvinner inte fortare för att du väljer duk istället för råspont och underlagspapp.
 
F fribygg skrev:
Fukten försvinner inte fortare för att du väljer duk istället för råspont och underlagspapp.
Skulle du kunna utveckla detta påstående? Jag hittar inga värden på ånggenomsläpplighet för råspont täckt med bitumenpapp, eller själva pappen, vilket tyder på att den är inte hög. Och det förstås då det var inte primära mål i det här fallet. Jag antar att denna lösning släpper inte genom nånting. Om man tittar på diffusionsöppen underlagsduk är Sd-värdet runt 0,15m, d.v.s. att den är lika tätt som 15cm tjockt lager luft. Jag tolkar det som att den släpper ut stora mängder fukt vid gynsamma förhållanden. Blir inte följden då att det bli mindre fukt kvar på vinden?
 
Slå på en remsa 3mm masonit om du är orolig. Problemet blir bara hur du fäster duken sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.