Hej, fjärmeväxlaren fungerade bra men from ca mitten på juni så har värmen inte kommit igång i elementen som det brukar göra när det blir svalare på kvälls/nattid.Varmvatten är ok som innan. Det är ingen värme alls på elementen nu. Önskad temp är inställd på 21.5 grader på manövreringsskärmen. Trycket i systemet ligger på 1.1 bar. Inställningarna för sommarbegränsning och sommarvärme är fabriksinställda enligt instruktionsboken. Har ändrat på de utan resultat.

Jag har felsökt pumpen kontrollerat pumpen men ser inte ut som att den är igång. Har försökt att få igång manuellt den enligt instruktionboken men utan resultat. Pumpens propell snurrar fint när jag vrider med skruvmejsel.

Innan jag felsökte så stod en ikon på en skiftnyckel med en Fast sken på manövreringsskärmen. Inga felkoder.

När jag startade om hela fjärvärmecentralen så problemet kvarstod men på manöveringsskärmen så stod det 29.9 grader samt gick ej att läsa av framledningstrycket och utomhustemp. Brännarens ikon(Eld) är borta.

Vad kan man göra mer. Det är Alfa Laval från 2011.
 
Vilken reglercentral är det?
Bild på fjv-centralen?

Troligen är reglercentralen inställd på "sommarstopp", då stänger den av cirkulationspumpen samt reglercentralen är trögare att börja ge värme igen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vilken reglercentral är det?
Bild på fjv-centralen?

Troligen är reglercentralen inställd på "sommarstopp", då stänger den av cirkulationspumpen samt reglercentralen är trögare att börja ge värme igen.

Sommarstop är fabriksinställd på 20 grader. Det blir ca 12-8 grader på kvällen men den hoppar inte igång!
 
  • Närbild av en Alfa Laval värmeväxlare för fjärrvärme med specifikationer och anslutna rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • System med rör och ventiler för temperaturreglering, inklusive en tryckmätare och kopplingar, avbildat i ett diskussionsinlägg om fabrikens sommarstoppinställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Låter nästan som att reglercentralen har gått sönder, det är en Honeywell MiniCity.

[länk]

[länk]
Tack för dina svar Demmpa 🙂, låter inte bra om den gått sönder.

Har den passerat sin tekniska livslängd? Den är från 2011.

Är det bra att byta trasiga delar eller du rek att byta hela isf?

Vad kostar generellt att sätta på en ny central?
 
Jag hade bytt bara reglercentralen.
Själva fjv-centralen bör hålla 30-40 år.

Ny reglercentral ca 8-10 kkr
Ny fjv-central ca 40-60 kkr


Just den där reglercentralen som du har kan jag inte.
 
Ok, är reglercentralen den svarta delen som i bilden här där huvudströmmen går till? Därifrån går elkoppling till cirkulationspumpen, manöverpanel, utomhustempgivare? Jag helt ny på det här, jag uppfattade först reglercentral som hela värmeväxlare...
 
  • Svart reglercentral från Honeywell med märkningar om utegivare och elspecifikationer, 230V-50Hz, installerad nära rörkopplingar och elektriska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din reglercentral är tvådelad, dels den svarta burken, dels manöverpanelen.

Själva ställdonet bör gå att återanvända till nya reglercentralen.
Utegivaren kan eventuellt gå att återanvända till nya reglercentralen.
 
Hej igen, ser ut som att det går att kicka igång värmen manuellt som det står i manualen för växlaren genom att koppla ur elen till reglercentral och koppla in cirkulationspumpen direkt till elen och justera ställdonet manuellt så att allting går på manuellt drift.

-Jag undrar dock om det är alltså ok att köra igång värmen manuellt permanent och justera så klart tempen vid behov eller är det e så att manuellt driftläge bör endast användas tillfälligt tills man byter till en ny reglercentral?

- Jag undrar också vad händer rent tekniskt när man justerar i ställdonet så att ventilen under det stängs av helt men samtidigt cirkulationspumpen fortfarande är igång. Vart tar vattnet vägen då? Påverkar detta cirkulationspumpens funktion eller nått annat i systemet då fortsätter cirkulationspumpen att pumpa med avstängt ställdon/ventil?

Är det något viktigt jag måste ta hänsyn till eller tänka på när jag kör med manuellt driftläge?


Tack på förhand
 
Ställdonet reglerar ventilkäglan i reglerventilen på fjv-sidan, alltså primärsidan. Din cirkulationspump sitter på sekundärsidan.
De har ingen fysisk koppling mellan sig, det är två olika medier, se bilder här under.

Principskiss av fjärrvärmecentral, visar koppling mellan primärsida och sekundärsida. Inkluderar fjärrvärme tillopp och retur, värmeväxlare samt cirkulationspump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är principskiss på hur en fjv-central är kopplad "internt".


Principskiss som visar hur fjärrvärmecentralen kopplas internt, med diagram över varmvatten, kallvatten och värmeväxlarens anslutningar. Texter och illustration av kvinna inkluderat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är principskiss på hur fjv fungerar.
 
Tusen tack Demmpa, jag tror att jag börjat fatta systemets funktion lite mer.
Jag undrar dock om det är alltså ok att köra igång värmen manuellt permanent och justera tempen via ställdonet vid behov eller är det så att manuellt driftläge bör endast användas tillfälligt tills man byter till en ny reglercentral?
Är det något viktigt jag måste ta hänsyn till eller tänka på när jag kör med manuellt driftläge?
 
Det fungerar hjälpligt att bara köra manuellt, men värmen inomhus kommer att pendla mer än när reglersystemet är i drift, samt att Fjv-bolaget kan bli sura, eventuellt kan det bli straffavgift om det är högt fjv-flöde och hög returtemperatur.
 
Vi betalar ej flödestaxa eller hur mycket energi vi använder på fjv utan en fastkostnad varje månad oavsett användning så det kanske spelar inte någon roll om vad de an blir för temp på returvärme. Är det så att jusera med ställdonet till rätt temp så får cirkulationspump fortsätta vara i gång hela tiden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.