Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Risken är väldigt låg, det finns likande fall i forumet där TS fått rätt. Allt pekar på det här också.
Japp, håller med.
Det är väl det med att "risken är låg" som gnager lite.
Det är ju inte detsamma som "obefintlig".
Men håller med dig.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Risken är väldigt låg, det finns likande fall i forumet där TS fått rätt. Allt pekar på det här också.
Ja det tror jag nog också men det är väl osäkerheten som är mest jobbig, är grannen enträgen kan det ju bli överklaga på kommunens beslut att det inte är en olägenhet osv.
 
Om, jag satt i er sits skulle jag bygga den lägre med justerbara stolpar på stadiga gängor.
När det är byggt och lugnet lagt sig så justerar man upp altanen några cm varje år till man får rätt höjd.
Nej det skulle jag inte göra, men det är ju en ide....
/W
 
  • Haha
  • Gilla
jocke31 och 20 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det är väl just att det är två olika saker att något kräver bygglov eller är en olägenhet. Jag förstår grannen att det inte blir så kul att gå o titta rakt in i sidan på en altan längs hela gränsen. Varför måste du ha den i luften? Bygg en trevlig trappa ner från befintlig altan och lägg resterande 20cm över mark istället.
Det är en skog bakom mig där jag tar bilden så skulle jag gå ner 1m ungefär så förlorar jag rätt mycket sol. Dessutom spelar en framtid dröm in att vi vill slå ihop en balkong (den höjden som är nu är så hamnar både balkong och altan på samma, vilket blir enkelt att slå ihop) som vi har från köket som är till vänster om bilden tillsammans med altanen så man kan gå ut från köket på altanen och inte gå igenom hela huset.

Bakom mig på bilden är nämligen vår köksträdgård och just nu behöver vi gå igenom hela huset och ut på altanen genom vardagsrum.
 
  • Gilla
crille 65 och 4 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Det här med betydande olägenhet verkar ju vara något som bedöms från fall till fall och med områdets karaktär och översiktsplan i åtanke, och det finns därför inga mått som man kan följa för att vara på den säkra sidan. Men läser man om domsluten som gjorts när det prövats av MÖD så gissar jag att detta är ganska långt ifrån att klassas som en betydande olägenhet.
Jag har försökt läsa på vad som anses vara en betydande olägenhet och delar din uppfattning att detta inte klassas som det. När vi frågat grannen vad deras invändningar är för de varken spenderar tid här på somrarna eller är på denna sida av sitt hus, deras altan ligger på andra sidan. Då nämner de att det bara är en "känsla", de har också nämnt något om försäljning i förbifarten, typ att de ska vara rädda att altanen påverkar försäljningspriset.

Hannuse Hannuse skrev:
Ok, du kan har rätt.
Det jag tänker på är att kommunen framhåller att det är ett gränsfall för bygglov, men man har landat i en egen bedömning.
Vid ett flertal tillfällen, som har diskuterats här på forumet, så har helt plötsligt detta ändrats.
Kommunen har alltså svängt, och så står man där, och det tidigare "felaktiga beslutet" har ingen ansvar för, men du står med problemet.
Men möjligt att jag feltolkar just detta fall, och med en granne som klagar, så lär det väl klarna hur det ligger till, om inte TS kommer överens med densamma.
Lite det jag är orolig över med att hon skrev att det var gränsfall. Men tänker att kompromissen som vi gjort med luftigare staket, sänka altanen 10cm samt flytta in den 50cm bör göra altanen lite mer vattentät.

Ganska oklar situation vi hamnat i.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Om, jag satt i er sits skulle jag bygga den lägre med justerbara stolpar på stadiga gängor.
När det är byggt och lugnet lagt sig så justerar man upp altanen några cm varje år till man får rätt höjd.
Nej det skulle jag inte göra, men det är ju en ide....
/W
Haha, har funderat på om jag ska bygga på något sätt som gör en korrigering mer enkel i framtiden isåfall. Men det känns som ett stort merjobb (är inte snickare så jag googlar och youtubar mig fram ganska mycket).

Landar nog ändå i att fortsätta bygget och hoppas på det bästa.
 
  • Gilla
Helena Lundberg och 6 till
  • Laddar…
Tack för allas engagemang. Har nog landat i att fortsätta bygga och hoppas på det bästa helt enkelt. Varit runt på google maps och mätt andras avstånd till tomtgräns samt vad det är för olika typer av däck hos grannarna och det är inte mycket som skiljer sig åt från våra tankar.

Vi kommer inte göra någon ändring på fasad, vi bygger mot påverkade grannen, bort från vägen och mot en skog, blir inte någon ändring på omgivningen. Ingen ökad insyn då bara har ett köksfönster och insynen ökar inte markant med 1m extra altan dels med tanke på att vi har idag 40cm högt(lågt) staket mellan oss så det är ganska öppet mellan vår trädgård och deras.

Har läst att dessa saker även kan ta lång tid med kommunen osv så det är inte hållbart att ha kvar virket på trädgården och vänta på ett beslut när det finns risk för överklagan. Då bygger jag och njuter av tiden och försöker att inte tänka och oroa mig över det.

Även läst att jag inte kan få en sanktionsavgift om de anser att det är bygglovsbefriat.
 
  • Gilla
Mony och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Staffan-N skrev:
Det här med betydande olägenhet verkar ju vara något som bedöms från fall till fall och med områdets karaktär och översiktsplan i åtanke, och det finns därför inga mått som man kan följa för att vara på den säkra sidan. Men läser man om domsluten som gjorts när det prövats av MÖD så gissar jag att detta är ganska långt ifrån att klassas som en betydande olägenhet.
Precis, det kan inte vara en betydande olägenhet för en granne att TS nyttjar sin tomt för bostadsändamål alldeles vid huset. Det må vara så att grannen inte vill att TS nyttjar sin tomt för avsett ändamål men det är knappast en väsentlig olägenhet om TS gör det. Det är ju därför tomten finns där!
 
  • Gilla
jocke31 och 14 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mamamamamamam Mamamamamamam skrev:
Jag tolkar detta som att det är bygglovsbefriat. Detta är mailet som jag fick.

”Detta är ett gränsfall gällande om det kan räknas som en tillbyggnad eller inte. Vi har dock landat i att vi inte bedömer att det krävs bygglov för tillbyggnad. Vi vill dock understryka vikten av dialog med grannen då de eventuellt kan anse att det är en olägenhet. Om de anmäler detta till oss kommer vi behöva bedöma frågan om olägenhet oavsett om åtgärden är bygglovspliktig eller inte. Du har alltid möjlighet att ansöka om bygglov för att få saken prövad och ett beslut kring åtgärdens lämplighet men det bästa är om du själv komemr överens med grannen.”

Det jag undrar är, borde jag ändå bygga? Denna process kan ju ta hur lång tid som helst. Vill ju bygga, och förmodligen kan de överklaga om beslutet.
Det som kommunen skriver är att deras bedömning är att den åtgärd som ni planerar inte kräver bygglov. Det rör sig alltså inte om en bygglovsbefriad åtgärd, åtgärden kan inte vara befriad från lovkrav som inte finns. Det kanske känns som semantik men är superviktigt när man kommunicerar med omvärlden kring detta för att göra sig förstådd. T ex har ju grannen fått detta om bakfoten och tror att er åtgärd kräver bygglov.
 
  • Gilla
Kardan79 och 12 till
  • Laddar…
Om ni kommer över 120 cm ovan befintlig marknivå så kan ni ju också höja marknivån upp till 50 cm (godtyckligt i lagstiftningen, men det verkar vara praxis med 50 cm). Men gör då det nu så att själva bygget kommer efteråt...
 
  • Gilla
Crank och 3 till
  • Laddar…
Fråga grannen om de vill ha det som ni tänkt nu eller 2,25 som ni tänkte från början.
Om detta nu också skulle vara godkänt alltså.
 
  • Gilla
Permelite
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Fråga grannen om de vill ha det som ni tänkt nu eller 2,25 som ni tänkte från början.
Om detta nu också skulle vara godkänt alltså.
Nej, prata inte mer med grannarna om detta. Koncentrera er på bygget och era liv.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 12 till
  • Laddar…
Jag blir oerhört fascinerad av era grannar.

Det låter som att ett glatt hej och en fika ligger långt bort. Vi läsare känner ju inte någon av er men lite knepiga får jag intrycket av att de är.

Blir de arga om du t.ex tar upp barndomsdrömmen lära-sig-spela-säckpipa klockan sju varje Lördagmorgon?
 
  • Haha
  • Gilla
Hisforhailey och 9 till
  • Laddar…
Jag skulle gärna vilja läsa i detaljplanenen för ditt hus. Kan du inte lägga ut den? Eller vilken kommun är det?
 
Mamamamamamam Mamamamamamam skrev:
Ganska oklar situation vi hamnat i.
Tycker du verkligen det, eller känns det bara jobbigt att grannarna eventuellt kan komma att bråka även om de i sak inte har något att hämta?

För du har ju fått tydliga besked från kommunen, vilka jag iofs. ser att du inte fullt ut litar på utan kompromissar lite för att vara grannen till lags utan att ändå lyckas med det.

Våga lita på de besked du fått.
 
  • Gilla
Dr Benz och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.