Vi fick hjälp att sätta upp en altan för sex år sedan och använde tryckt virke för att bygga överliggaren men sedan kom vi inte vidare just då....så det blev aldrig målat och vi har heller inte oljat eller tvättat där :-/ Nu när vi började kolla för att bygga vidare och göra klart balkongen med glasräcke så upptäckte vi att det tryckta virket ser dåligt ut under takfoten, varför blir det såhär?
Oljat och otvättat tryckt virke under takfot med rostigt hönsnät. Virket visar tecken på slitage och mögel på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadat tryckt virke under takfoten på altan med omålat trä och hönsnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det för att vi inte behandlat trät eller har vi byggt fel?

Med vänlig hälsning,

Mikael
 
Vattnet rinner på regeln in mot väggen
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Vattnet rinner på regeln in mot väggen
Det verkar det inte göra, det har regnat 15mm senaste timmarna och det ligger vatten på överliggaren längre ut nu men där inne ligger inget vatten....under några timmar borde det runnit in i så fall, tycker jag... dubbelkollade också att överliggaren är helt rak.
 
Är det verkligen dåligt/röta? Ser mer ut som färg eller oljespill.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det verkligen dåligt/röta? Ser mer ut som färg eller oljespill.
Bra fråga, jag tog och raspa/täljde lite med kniven och det är nog sjutton bara ytligt....såg sämre ut så jag gjorde misstaget att anta att det var mer dåligt 😇
En tanke som slog mig när jag täljde....kan det vara så enkelt att det är lite mer skyddat under takfoten, så effekten uppkommer pga kombinationen att det är norrväggen balkongen sitter på?! Så det handlar helt enkelt om att vi får vara noggranna med att tvätta relativt ofta helt enkelt (om man ska gissa sig fram, framtiden lär utvisa om det räcker isf :))...?!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det sitter inga fåglar/djur där emellanåt då?
 
S Stefan1972 skrev:
Det sitter inga fåglar/djur där emellanåt då?
Inte vad vi har sett men det är nog enkelt att gömma sig där för fåglarna....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.