Hej!

Bor i en nyproducerad brf från 2022 och undrar lite ifall denna elgrill kommer funka att ha på balkongen eller kommer säkringen gå vid max effekt?

Grillen jag har tittat på är denna: https://www.bauhaus.se/elgrill-ende...misJrq4FAf6CuLhWPH4Tum6xB240l-qBoCy2IQAvD_BwE

ochvad jag kan läsa mig till så har balkongen som borde vara kopplat till vardagsrummet en 10ampere säkring.

Troligtvis kommer jag då behöva en 16 ampere likt jag har på ugnen/häll/mikro?

Hur dyrt tror ni att detta kommer bli ifall jag behöver ta hit en elektriker?

Tack på förhand!
 
  • Elcentral med olika automatsäkringar, jordfelsbrytare och huvudbrytare. Varje säkring är märkt med Siemens och har olika amperetal. En eluttag syns nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en elcentral med en lista över säkringar och deras specifikationer, inklusive märkström och ledararea för olika områden i en lägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
10A säkring kan belastas med 2300W
2600W motsvarar 11,3A det bör en 10A klara men den bör avsäkras med minst 13A.

Om jag hade köpt den grillen så hade jag tagit in en elektriker som hade fått dra fram en ny grupp, 2,5 mm² & 13A.
Hade troligen även satt en timer inne som styr uttaget.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
trodde nog det. Har du någon koll på ungefärligt pris detta kan bli? Så har jag något bättre koll när jag ber om offerter.
 
Grillen kan dra 200 W (~8,x%) mer är säkringens nominella effekt.

Den håller troligen, särskilt om du inte brassar på fullt på båda plattorna samtidigt under lång tid.

Annars är en lösning att dra en förlängningssladd från "hörnboxar kök" som är säkrad 13A, eller att säkra om till 13A.

Intressant nog säger Enders i manualen att med Turboläget aktivt drar den 3000W, men det är nog felskrivet, för de två elementen är 1300 W styck.

Für scharfes Anbraten empfehlen wir die Verwendung der TURBO ZONE. Bei Drücken des TURBO ZONE Knopfes wird die komplette Leistung von 3.000 W auf der rechten Grillfläche konzentriert, was auch optisch durch das Wechseln zu roter LED-Beleuchtung am Panel widergespiegelt wird. Drehen Sie den rechten Regler für die Maximaltemperatur komplett auf. Der linke Heizstab schaltet bei Einschalten der TURBO ZONE automatisch ab.
 
Känns nog bäst att höja till 13A alternativt 16A, då man kanske har något annat igång också på balkoge. Tack för snabba svar!
 
D Dilato skrev:
Grillen kan dra 200 W (~8,x%) mer är säkringens nominella effekt.

Den håller troligen, särskilt om du inte brassar på fullt på båda plattorna samtidigt under lång tid.

Annars är en lösning att dra en förlängningssladd från "hörnboxar kök" som är säkrad 13A, eller att säkra om till 13A.

Intressant nog säger Enders i manualen att med Turboläget aktivt drar den 3000W, men det är nog felskrivet, för de två elementen är 1300 W styck.

Für scharfes Anbraten empfehlen wir die Verwendung der TURBO ZONE. Bei Drücken des TURBO ZONE Knopfes wird die komplette Leistung von 3.000 W auf der rechten Grillfläche konzentriert, was auch optisch durch das Wechseln zu roter LED-Beleuchtung am Panel widergespiegelt wird. Drehen Sie den rechten Regler für die Maximaltemperatur komplett auf. Der linke Heizstab schaltet bei Einschalten der TURBO ZONE automatisch ab.
Ja, det är ju konstigt ifall turboläget kan komma upp till hela 3000w..
 
D David1996 skrev:
trodde nog det. Har du någon koll på ungefärligt pris detta kan bli? Så har jag något bättre koll när jag ber om offerter.
Ungefärlig prisuppskattning:
500kr i start/bilavgift
1000kr/h, mindebitering 1 eller 2 timmar
Det bör inte ta mer än 2 timmar.
Se upp med "riktprislista", det är en "hittepå prislista" som elfirman har 50-95% rabatt på.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D David1996 skrev:
Känns nog bäst att höja till 13A alternativt 16A, då man kanske har något annat igång också på balkoge. Tack för snabba svar!
För att höja från 10A till 13A kommer troligen ge omdragning av alla trådar I den gruppen från 1,5 mm² till 2,5 mm².

Vid höjning till 16A så måste trådarna bytas till 2,5 mm².
 
Sedan är det bara att hoppas att grillningen inte stör grannarna, för då kanske det får ta sitt slut. Elgrill är visserligen bättre än gasol, men olja osar oavsett. Du vet nog inte om den stör innan du provat.
 
S sjoelund skrev:
Sedan är det bara att hoppas att grillningen inte stör grannarna, för då kanske det får ta sitt slut. Elgrill är visserligen bättre än gasol, men olja osar oavsett. Du vet nog inte om den stör innan du provat.
brf:en godtar elgrillar och flera grannar har de så bör inte vara några problem. Självklart ser man till att inte försöka grilla något som röker väldigt mycket.
 
D David1996 skrev:
Känns nog bäst att höja till 13A alternativt 16A, då man kanske har något annat igång också på balkoge. Tack för snabba svar!
Du kan ju börja med att testa som det är. Grillen går ju knappast dagarna i ända och den lilla överlasten kan gå att klara utan problem på både kort och lång sikt. Att sätta 13 A till uteplatsen är ju annars enkelt gjort utan ledningsbyte dessutom principiellt rätt också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.