Hej!

Vi har nyss köpt hus invid en vältrafikerad 70-landsväg. Det låter väldigt mycket från vägen, och dessutom ser man rakt in på tomten. Vi funderar därför på om ett bullerplank vore en bra lösning på problemen.


Lite info:
* Rött = tomten. Blått = huset. Orange = möjlig position på bullerplank?
* Tomten består enbart av gräsmatta, det finns alltså ingen häck etc.
* Väster om tomten finns en åker. Här går vägen i en kurva. Kurvan + åkern ökar insynen på tomten ytterligare.

Vad tänker ni? Vore ett bullerplank en bra lösning tror ni? Räcker det i sådana fall att sätta upp ett bullerplank där det är markerat orange på bilden, eller måste vi även sätta upp ett plank västerut mot åkern för att det ska funka?

Vi vill ha en kostnadseffektiv och lättskött lösning. Jag är rädd att ett plank gör att det känns för instängt jämfört med om man planterar en häck. Samtidigt är jag rädd att en häck inte dämpar ljud och insyn tillräckligt mycket året runt, samt att det tar tid för den att växa. Jag är också väldigt osäker på vad som egentligen blir billigast?
Finns det någon som har byggt ett bullerplank, eller som har erfarenheter av hur effektivt ett sådant är? Dela gärna med er av era tankar, erfarenheter eller reflektioner!
 
  • Satellitbild av en gräsbevuxen tomt (markerad röd) bredvid en vältrafikerad väg, med hus (markerat blått) och en potentiell bullerplankposition (markerad orange).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte mycket på bulleplank. Det krävs väldigt stora plank och jordvallar för att dämpa ljud från biltrafiken.

Byte av fönster kan hjälpa för ljudnivån inomhus.
 
Bullerplank måste vara täta, tillräckligt höga och så tunga som är rimligt att bygga. Det går att låta en häck, klängväxter och/eller buskar och träd täcka/skymma insidan.

Prismässigt är en häck mycket, mycket billigare men den dämpar inte så mycket ljud.

En jordvall om man får tag på billiga fyllnadsmassor och sedan ett lägre plank ovanpå är troligen billigaste lösningen för att dämpa ljudet på hela tomten.

Plank och jordvall kräver tillstånd.

Att täta fönster och/eller sätta in en extra ruta är billigaste lösningen för inomhusmiljön.
Ett litet plank eller en mur inne på tomten som skärmar sv en uteplats är en vanlig lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.