Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är något som inte stämmer här.

Hur många säkringar har du totalt till altanen via denna kabel? Jag gissar på en enda säkring, dvs en (1) fas.

Då utgår man med en treledare från centralen, fas, nolla och jord, fram till den dosa du har. Först efter strömbrytaren/dosan blir det fyra ledare då det tillkommit en tändtråd.
Jag har en säkring där två kablar sitter, en kabel går via en vrid strömbrytare under centralen så den står alltid på sommartid men vintertid brukar jag använda den som brytare för lampor för lamputtagen på altanen kopplade på tråden i dosan på altanen som också går via strömbrytare vid ingången där.
Kanske enklare rita upp hur det är gjort för jag kanske förklarar dåligt.
 
P ptlf skrev:
Jag har en säkring där två kablar sitter, en kabel går via en vrid strömbrytare under centralen så den står alltid på sommartid men vintertid brukar jag använda den som brytare för lampor för lamputtagen på altanen kopplade på tråden i dosan på altanen som också går via strömbrytare vid ingången där.
Kanske enklare rita upp hur det är gjort för jag kanske förklarar dåligt.
Jag tror att du förklarar så som jag försökte beskriva det ungefär, men ritning är alltid bättre.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Försökt rita upp hur det är kopplat om det är lättare förstå nu och om det är ok?
Handritad skiss som visar elektrisk kopplingsschema. Central, brytare under central, dosa altan, lamputtag och strömbrytare lamputtag är markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OK, strömbrytaren är placerad vid centralen. Men jag då behöver du en skarv av tändtråden i elcentralen?

Detta är något man försöker undvika, man ska inte använda elcentralen som en kopplingsdosa, men det är heller ingen stor grej för nåt enstaka fall.

Nu ser jag din bild och då ångrar jag mig. Du ska inte använda två parallella fasledare från säkringen till strömbrytaren. Utan i strömbrytaren så förgrenar du fasledaren. Det kan vara lite trångt men två kablar brukar gå bra. Men jag kanske fortfarande missuppfattar hur det är kopplat i verkligheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
OK, strömbrytaren är placerad vid centralen. Men jag då behöver du en skarv av tändtråden i elcentralen?

Detta är något man försöker undvika, man ska inte använda elcentralen som en kopplingsdosa, men det är heller ingen stor grej för nåt enstaka fall.

Nu ser jag din bild och då ångrar jag mig. Du ska inte använda två parallella fasledare från säkringen till strömbrytaren. Utan i strömbrytaren så förgrenar du fasledaren. Det kan vara lite trångt men två kablar brukar gå bra. Men jag kanske fortfarande missuppfattar hur det är kopplat i verkligheten.
Fast strömbrytaren vid centralen bryter bara en av faserna ut till dosan på altanen, hur ska jag koppla om jag vill ha kvar funktionen jag har nu att jag kan tända/släcka innifrån på vintern bara jag har strömbrytaren på altanen i påläge alltid då för tycker den funktionen är bra men kanske inte helt okej?
 
Det går absolut att ordna såsom du vill. Din bild stämmer då bara inte med verkligheten., eller så missförstår jag någonting.

Du ska ha en (1) kabel från centralen, fas, nolla och skyddsjord.
I strömbrytaren ansluter du den obrutna fasledaren till ingången på strömbrytaren.
Nollan och skyddsjordsledaren kan skarvas på en blindplintar som jag hoppas finns på strömbrytaren.
Ut från strömbrytaren får du då fyra ledare, fas, tändtråd, nolla och jord.

Om det inte ser ut så här i verkligheten, utan du måste dra kabeln ut mot centralen via rör eller nåt som inte passerar denna strömbrytare, då kan man i enstaka fall använda elcentralen som kopplingsutrymme. Och i detta fall blir de två dubbla fasledare på säkringen.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Fast strömbrytaren vid centralen bryter bara en av faserna ut till dosan på altanen, hur ska jag koppla om jag vill ha kvar funktionen jag har nu att jag kan tända/släcka innifrån på vintern bara jag har strömbrytaren på altanen i påläge alltid då för tycker den funktionen är bra men kanske inte helt okej?
Ändra inget det är ok i praktiken och blir inte direkt bättre av att du gör annorlunda. Bo är noga med detaljerna det är jag också men här kan man se lite mellan fingrarna om det passar tycker jag.

Din fråga här om diametern har svar som visats tidigare dvs nutida kablar som N1XV-U är klenare och ger dig inga problem om vägen är fri. Du kan också med fördel välja en femledare om du hitter den billigare pga större volymer där, diameterskillnaden är försumbar.

Vill du när du ända byter hela göra det som Bo är ute efter sätt en dosa mellan centralen och utgående kabel där du kopplar samman allt inkl brytaren.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ändra inget det är ok i praktiken och blir inte direkt bättre av att du gör annorlunda. Bo är noga med detaljerna det är jag också men här kan man se lite mellan fingrarna om det passar tycker jag.

Din fråga här om diametern har svar som visats tidigare dvs nutida kablar som N1XV-U är klenare och ger dig inga problem om vägen är fri. Du kan också med fördel välja en femledare om du hitter den billigare pga större volymer där, diameterskillnaden är försumbar.

Vill du när du ända byter hela göra det som Bo är ute efter sätt en dosa mellan centralen och utgående kabel där du kopplar samman allt inkl brytaren.
Det är ju inte så många meter det handlar om här o på elbutik får man väl köpa per meter så om man inte ska vara dumsnål ska jag köpa 4gx1,5- 4gx2,5- 5gx1,5- eller5gx2,5 om man vill vara förberedd för framtiden?
 
Som Bo föreslår så skall det se ut så här istället (förlåt den gulgröna nyansen, men du förstår poängen):
Handritad elritning som visar hur man ska koppla en brytare till en central och vidare till en altan samt lamputtag. Ledningar i gulgrön, blå och orange nyans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs, din brytare skall inte ha två faser in utan du vidarekopplar fasen därifrån, dvs din strömbrytaren och denna matas enbart med jord/nolla/fas (en fasledare). Sedan går din kabel till altanen från denna enligt bilden.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Det är ju inte så många meter det handlar om här o på elbutik får man väl köpa per meter så om man inte ska vara dumsnål ska jag köpa 4gx1,5- 4gx2,5- 5gx1,5- eller5gx2,5 om man vill vara förberedd för framtiden?
Arean bör du inte få några problem med om du väljer 1.5 mm2 och femledare är också fördelaktig i pris för det mesta så 5G1.5 är säkert optimalt i ditt fall.

Om det passar ta någon bild på hur det är gjort nu kan vara intressant att se med tanke på resonemangen tidigare.
 
Redigerat:
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Som Bo föreslår så skall det se ut så här istället (förlåt den gulgröna nyansen, men du förstår poängen):
[bild]
Dvs, din brytare skall inte ha två faser in utan du vidarekopplar fasen därifrån, dvs din strömbrytaren och denna matas enbart med jord/nolla/fas (en fasledare). Sedan går din kabel till altanen från denna enligt bilden.
Fast min brytare har ju bara en fas in ut o brytaren bryter den, en vridbrytare så jag är nog för trög för fatta skillnaden 🫣
 
Det är vi som inte vet hur det ser ut hos dig, och varför du inte kan ändra på någonting.

Hur många kablar har du ut från elcentralen från denna säkring? Och vart tar de vägen?

Edit: Fast egentligen spelar det nog ingen roll. De må vara lite udda och hempulat, men fungerar det och är väl utfört i anslutningarna så är det ingen ko på isen.
 
Redigerat:
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är vi som inte vet hur det ser ut hos dig, och varför du inte kan ändra på någonting.

Hur många kablar har du ut från elcentralen från denna säkring? Och vart tar de vägen?

Edit: Fast egentligen spelar det nog ingen roll. De må vara lite udda och hempulat, men fungerar det och är väl utfört i anslutningarna så är det ingen ko på isen.
Jag har försökt rita o beskriva hur det ser ut, kan försöka ta en bild sen men är svårt se då tror jag pga alla andra kablar.
 
Det är säkringen längst ned till vänster som är för altanen o strömbrytare till vänster styr ena fasen ut så är den av har jag bara en fas ute i dosan på altanen och fasen som alltid är på är vägguttagen kopplade till. Fasen som går slå av inne kan jag även slå på med strömbrytaren på altanen så länge strömbrytaren inne är på.
Tror det är gjort så för kabeln gick till ett garage tidigare o då ville tidigare ägaren kunna slå på motorvärmare innifrån o det var på 60-70 talet så fanns väl inga moderna styrningar för sånt på den tiden....
Nära bild av två väggmonterade strömbrytare och elektriska kablar ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två porslinssäkringar monterade på en säkringscentral, med en säkring som är kopplad till altanen, enligt beskrivningen i texten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elsäkringsskåp med flera runda porslinssäkringar, två vridbara strömbrytare och ett vitt eluttag med två pluggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit väggströmbrytare med tre knappar och en vred nedtill, monterad på en röd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P ptlf skrev:
Det är säkringen längst ned till vänster som är för altanen o strömbrytare till vänster styr ena fasen ut så är den av har jag bara en fas ute i dosan på altanen och fasen som alltid är på är vägguttagen kopplade till. Fasen som går slå av inne kan jag även slå på med strömbrytaren på altanen så länge strömbrytaren inne är på.
Tror det är gjort så för kabeln gick till ett garage tidigare o då ville tidigare ägaren kunna slå på motorvärmare innifrån o det var på 60-70 talet så fanns väl inga moderna styrningar för sånt på den tiden....
[bild][bild][bild][bild]
Det är inga konstigheter med det precis som du försökte rita tidigare och inte hempulat öht. Så lägg allt på samma sätt när du byter kabel det blir bra så. Om du tar kabel med fem ledare glöm inte isolera änden på den tråd som inte används.
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.