C Christer Bill skrev:
Ni som inte tömmer poolen, vilket klimatområde bor ni i? Jag tömmer och viker ihop allt... vill inte få en 10m3 isklump liksom...
Vi tömde vår ovanjordspool första åren, helt i onödan. Då fick vi isklumpar för övrigt. Vi bor i Jämtland. Vi tömmer poolen men ca 4 dm höjd får stå kvar . Vi behöver ju plats för snön som kommer. Allt tinar snabbare än med en helt tömd pool och det blir lättare att rensa bort löv mm som hamnat där. På våren tar vi bort istäcket som bildas (inte speciellt tjockt) för att det ska tina snabbare och rengör poolen innan vi fyller den igen. Vi brukar tvätta väggarna och för att inte få rengöringsmedel i poolvattnet så tömmer vi den efteråt, men man kan nog behålla allt vatten och helt lita på poolmedlen som finns. I år var vattnet grönt, men poolen blev klar och perfekt efter bara någon timme efter klorbehandling..
 
  • Gilla
FixarClasse och 1 till
  • Laddar…
C Christer Bill skrev:
Ni som inte tömmer poolen, vilket klimatområde bor ni i? Jag tömmer och viker ihop allt... vill inte få en 10m3 isklump liksom...
Ett tips, vik inte ihop den efter ett par säsonger har duken blivit hårdare och du kan lätt få hål där du viker den. Jag tar in skimmern och pumpen över vintern och lpter vattnet som kan rinna ut. Det är ett par timmars jobb att tömma den på våren och högtryckstvätta den men så har vi gjort de sists 5-6 åren. Tömmer med en dränkbar pump från Biltema.
 
  • Gilla
Christer Bill
  • Laddar…
H Hedgehog_in_hat skrev:
Ni som låter poolen stå ute med vatten under vintern, hur gör ni när ni drar igång på våren igen? Tömmer ni ut allt vatten och tvättar av i poolen och sen i med nytt vatten?
Ja en dränkbar pump från Biltema och högtryckstvätt. Men du måste högtrycka under tiden du tömmer gör du inte det bränner skiten fast och du får ett attans jobb. Jag lärde mig den hårda vägen.
 
C Christer Bill skrev:
Ni som inte tömmer poolen, vilket klimatområde bor ni i? Jag tömmer och viker ihop allt... vill inte få en 10m3 isklump liksom...
Varför bryr du dig om du har en 10m³ isklump? Jag har nog en på 20m³ varje år, den tinar på ett par veckor långt innan det är badbart väder i alla fall
 
D Djurmo skrev:
Varför bryr du dig om du har en 10m³ isklump? Jag har nog en på 20m³ varje år, den tinar på ett par veckor långt innan det är badbart väder i alla fall
Hmm. Jo precis... men jag har fått byta två pooldukar för att dräneringsventilen gått sönder, det är infästning som pajat på något sätt... och det läcker på sidan av ventilen. Frågan är om den ventilen överlever is...
 
H Hedgehog_in_hat skrev:
Ni som låter poolen stå ute med vatten under vintern, hur gör ni när ni drar igång på våren igen? Tömmer ni ut allt vatten och tvättar av i poolen och sen i med nytt vatten?
Man använder samma vatten.
Jag har iofs en nergrävd pool och att den ska bottenfrysa vill mycket till i södra Sverige.
Jag kör en mild chocklorering samma dag som stängning samt i med en dos anti algmedel, sänkar nivån under inloppen som är lägsta punkt, damnsuger och täcker. Detta görs när tempen är runt 10+.
Någon nämnde att chockkloteting är onödigt. Det stämmer inte. Det går att mäta klorhalt i vattnet när man öppnar på våren då det inte utsätts för sol och jind pga täckningen. Jag har inte haft tillstymmelse till problem på våren med den metoden. Det är möjligt att det fungerar utan tillsatser men jag chansar inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.