Är det dcl uttag som gäller nu ovanför fönster eller kan man sätta ett vanligt enkelt uttag?
Med ett vanligt så blir det ju enkelt om man vill använda sig av tex ikea trådfri.
Eller är dcl bara för taklampor?
 
Du får välja själv. Det är inga tvingande regler, speciellt inte på vägg. DCL-uttag finns både för takdosor (med krok) och för apparatdosor på vägg.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du får välja själv. Det är inga tvingande regler, speciellt inte på vägg. DCL-uttag finns både för takdosor (med krok) och för apparatdosor på vägg.
Ok vad sätter du själv om du får välja?
Ett dubbeluttag blir ju klumpigt, men ett enkelt blir ju inte "fulare" än dcl

Sen enkelheten med ev timers / smartplugg med vanligt uttag, tänker jag
 
Jag tyckte jag var smart när jag satte uttag ovanför fönstren för lampor etc. Nu ser det fult ut och jag ångrar att jag inte monterade detta i fönstersmygen istället. Det har jag gjort på de fönster jag monterat i modern tid och det blir mycket bättre.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ok vad sätter du själv om du får välja?
Jag skulle sätta DCL-uttag eftersom de är lågbyggande och med en stickpropp som försvinner.
Jag skulle placera uttaget högt på sidan av fönstret, om nu modet fortfarande är att ha hängande gardiner där.

För bordslampor på fönsterbänken blir det ju ett vanligt schukouttag, placerat också på sidan men strax under fönsterbänken.

Man kan ev tänka sig ett eurouttag om det är tveksamt vad det är tänkt att användas till för slags lampor.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Har en spot i varje smyg som är rätt så djup, så det blir nog konstigt med ett uttag också?

Utrag på sidan blir det, jaha under bänken? Någon anledning till det, varför inte en bit ovanför?

Har ni några bilder? Känns jättekonstigt att inte sätta uttaget centrerat tycker jag men det döljs ju iof så det kanske är konstigare att sätta det synligt :)

Tänkte ha stenkoll på placering innan elektrikern kommer så han får köra sitt utan att behöva tänka / fråga
 
Jag har satt dcl uttag ovanför och inget jag stör mig på
 
  • Nyrenoverat rum med mönstrad tapet, två fönster och DCL-uttag i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Ovanför fönsterna har vi satt vanliga enkeluttag.
Många juldekorationer har eurokontakt eller schukostickpropp.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
K
Jag satte enkla Renova Schuko. Är mycket nöjd. Inte mycket av min armatur som kommer med DCL och till vanlig stickpropp kan man enkelt byta själv.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Om man har en sån bigbox dosa (pungdosa) får man ha drivdon och vägguttag i samma då eller måste dom vara åtskilda?

Får man skarva kablarna till spotlights i en dosa med uttag?
 
Såhär ser det ut hos oss,
Fönster med rosa gardiner, trägardinstång, vit vägg och taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mörkt rum med fönster, gardiner, taklampa och uttag, med utsikt över träd och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Interiör med blommigt tapetserade väggar ovanför två fönster och vita eluttag.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Ja så tänkte jag med, men tror jag tänkt om och sätter uttagen på sidan så dom döljs, samma med uttag till ev lampa / adventsljusstake
 
Blr väl bli ett dubbelt uttag vid fönsterbänken?
 
Poppar upp denna fråga igen. Har uttag över ett par fönster och tänkte först sätta dcl uttag. Ser nu att det inte är superenkelt att hitta stickproppar som har vinklad anslutning och dragavlastare. Eller är det bara jag som är dålig på att googla?
 
RoTe
Jag har ett takuttag exakt centrerat fönstret, tyvärr är det så tjocka väggar att jag hellre hade velat haft lampan i karmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.