Hej alla,

Sambon stör sig på att vi inte har någon altan, så nu ska jag försöka bygga en sådan snarast.
Det kommer bli en upphöjd altan då huset har källare och vi helst av allt vill ha däcket så nära golvnivå som möjligt för en hyfsat sömlös upplevelse när man traskar ut på det och kommer då gjuta plintar och fästa bärlinorna i stolpar.

Jag har stött på några klurigheter gällande detta.

1. Jag har förstått att man inte ska fästa bärlinan i fasaden. Hur som helst är fasaden rätt kass och ska bytas ut om några år, så jag tänkte då gjuta plintar för innersta bärlinan också så ett mellanrum skapas. Problemet som jag ser det är ju att trädäck och bärlina kommer hamna i vägen för sista biten av fasaden och det kommer bli klurigt att byta just den biten. Har någon några bra tips på hur man ska tänka här? Kapa fasaden just den biten och ersätta med något?

2. Angående plintarna intill huset, det är inga problem att göra så? Alla guider säger att man fästa i husgrunden, men då är det såklart svårt att nå upp till golvnivå. Något visst avstånd man bör ha från grunden? Hur gör jag angående mellanrummet som blir? Ska jag låta skruvreglarna ligga ovanpå den innersta bärlinan så jag kan ha ett utsprång som kommer närmre fasaden?

3. Hur ska man tänka med stolparna till räcket? Ska man utnyttja de som fästs i plintarna? Som jag har räknat på det just nu så är det ~2,0m spännvidd för bärlinor och ~2,3m spännvidd för skruvreglar. 1,5-1,8m brukar väl rekommenderas i avstånd, men det gäller kanske bara staket? Ska jag istället fästa nya stolpar utanpå bärlinan till just räcket?

Inte så high-tech så jag ritat upp något i Sketchup, men jag skickar med en enkel skiss hur jag tänkt mig.
 
  • Enkel skiss av en upphöjd altankonstruktion med måttangivelser för bärlinor och skruvreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen? Nåväl, jag snubblade över ett bleck som kallas sockelplåt och jag tror att jag kommer sätta det längs hela väggarna som altanen berör, så kan man byta fasad sen ovanför sockelplåten.
 
Det kan vara en idé att sätta dubbla reglar längst ut då du kanske vill rama in med trallvirke. Gör du det med ritningen ovan så kommer det inte finnas någon yttre regel att skruva ändarna av resten av plankorna i. Då korta reglar som distanser imellan för att få rätt mellanrum.
 
Jag har lagt min altan nedanför panelen vilket innebär att det blir ett trappsteg ner till altanen men det tycker jag det är värt för att kunna underhålla panelen och att inte snö, vatten och slask sliter på panelen.

Jag har använt yttersta plintarna till att fästa stolpar som bär bärlina och sen fortsätter samma stolpe upp och utgör stoppar till räcke. Fungerar mycket bra. Jag har dock ca 1,20 mellan mina stolpar.
 
Jag fäste i min betonggrund för att inte sätta plintar över min nylagda dränering. Jag har även satt altantak så jag var ändå tvungen att fästa konstruktionen i huset. Annars tycker jag det verkar vara fördelaktigt att låta altanen vara fristående från huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.