Jag har ett gigantiskt pilträd drygt 10 meter från huset. Nu när jag gräver bredvid huset stöter jag på tjocka rötter som går rakt mot husgrunden.

1. Bör jag ta ned trädet?
2. Finns det risk att husgrunden eller dräneringsrör redan är skadad?
3. Bör jag gräva fram hela grunden och kontrollera? Det är suterängvåning så det är djupt att gräva.
4. Eller kan jag kapa trädet, och avvakta med husgrunden och bara åtgärda den om problem med fukt uppstår inuti huset i framtiden?
5. Kanske en dum fråga - slutar rötterna växa om jag kapar ned trädet?
Stort pilträd i en gräsmatta nära ett hus med grå fasad, ett blått plasthav med sittdyna, en vältad stol och en skottkärra i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jättefint träd. Jag vet inte svaret på din fråga men jag hade aldrig i livet förstört ett sånt träd om jag hade det på min tomt.
 
  • Gilla
Gangstersmed och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jättefint träd. Jag vet inte svaret på din fråga men jag hade aldrig i livet förstört ett sånt träd om jag hade det på min tomt.
Håller med, det är superfint! Men har flera gånger hört att pilträd nära hus kan få stora konsekvenser på husgrund, dagvattensystem och vattenledningar.
Så nu när jag grävde bredvid huset och stötte på rötter som var ca. 3cm tjocka blev jag orolig.
 
Trädet står ju relativt långt ifrån husgrunden. Skulle man inte kunna gräva en djup ränna till höger om staketstolpen, förslagsvis med liten grävmaskin, och göra snygg avsågning av rötterna? Det vackra trädet kommer säkerligen klara sig men TS räddar då framtida eventuella grundproblem.
 
10 m är ett ganska stort avstånd. Har sett många andra exempel på stora träd i nära/direkt anslutning till hus, utan att exakt veta tror jag att risken för skador på VA är liten.
 
Tillägg: Rötterna, 2 stycken, jag stötte på intill huset är ca 3cm tjocka, 1dm under marken.
 
Ett mycket vackert och gammalt träd som stått där under många, många år. Rötterna har ju alltid funnits där under de senaste decennierna och inget har hänt, våra trädgårdar är ju växtplats för mängder av träd och hur ofta har du läst om att trädrötter har skadat husgrund eller dräneringsrör?

Trädrötter kan inte ta sig in i moderna plaströr om inte rören har någon skada av annan anledning.

Detta är ett pilträd och pil har en benägenhet att skydda sig om man kapar det, trädet kommer att skjuta mängder med rotskott. För att undvika rotskott bör man döda trädet innan det fälls, antingen bryta transporten i stammen genom ringbarkning året innan(?) eller genom att använda ecoplug med det verksamma ämnet glyfosat som inte längre går att köpa i Sverige.

Njut av ditt vackra träd istället för att oroa dig!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Jag har svårt att tro att rötterna, på det där avståndet, går så djupt att de når till dräneringen du har på källarplan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.