Hej. Jag har ett högt gurglande ljud från diskhon när diskmaskinen tömmer. Irriterande då jag la mycket energi och pengar på att hitta en diskmaskin som är tyst så man kan köra den på natten. Vi har ett hus ca 10 år gammalt. Avloppen är rengjorda efter konstens alla regler och vi har även haft ett företag som spolade stammen åt oss i vintras. Inget hjälper. Jag har sökt i forumet och hittat några liknande trådar men egentligen ingen lösning, förutom att koppla diskmaskinen till ett separat vattenlås. Kanske något jag borde testa men jag är lite osäker på vad som menas. Jag är väldigt grön vad gäller VVS. Så här ser det ut idag. Har ni några bra tips? Tack på förhand /fredrik
 
  • Rörsystem under en diskbänk med avloppsrör, kopplingar och slangar för diskmaskin. Vit plast och metallkombination.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Killgissning utan någon som helst erfarenhet av vvs:

Kan det vara så att när diskmaskinen tömmer kommer det så myckey vatten att det fyller avloppsröret och fångar luften som är mellan vattenlåset och förgreningen. Den kan då inte kan sippra ut utan måste gurgla ut?

I så fall skulle problemet kunna minskas genom att man antingen höjer vattenlåset så det kommer närmare kopplingen till diskmaskinen. ( förlänger kopplingen till "stammen" och kortar nedre delen av röret som diskamskinen är ansluten mot.)

Alternativt förrlänger röret från hon så kopllingen till diskmaskunen kommer längre ner och närmare vattenlåset.

Observera att dett är en okvalificerad gissning!
 
Det gurglar rejält när vår diskmaskin tömmer också. En helt ny maskin som sattes in i ett nyrenoverat kök. Jag testade att stänga bottenventilerna i hoarna, det är modellen man trycker ner.
Det blev betydligt tystare.

/Höghus
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
Du kan ju börja med att flytta ut sängen från köket kanske?
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det ser ut som att du har helt öppet på den tomma anslutningen till höger, på motstående sida om diskmaskinens avloppsanslutning. Är inte detta hål igenstängt så lär det gurgla helt i onödan.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det ser ut som att du har helt öppet på den tomma anslutningen till höger, på motstående sida om diskmaskinens avloppsanslutning. Är inte detta hål igenstängt så lär det gurgla helt i onödan.
Hej. Det sitter en svart plugg i den högra anslutningen.
 
För att förtydliga vad jag gissar på händer:
Gurglet uppstår när luften fångas mellan vattenlåset och anslutning till slangen:
Avloppsrör under diskbänk med markerad luftficka som kan orsaka gurgelljud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och om så är fallet är detta en lösning:
Avloppsrör under diskho med vattenlås, ansluten till en diskmaskin. Bilden visar blåa pilar och vårtor för att illustrera var luft kan fastna och orsaka gurglande ljud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men gurglet skulle även kunna uppstå i pumpen på diskmaskinen eller slangen från den och då hjälper inte det här..
 
M Mirkan skrev:
För att förtydliga vad jag gissar på händer:
Gurglet uppstår när luften fångas mellan vattenlåset och anslutning till slangen:
[bild]
och om så är fallet är detta en lösning:
[bild]
Men gurglet skulle även kunna uppstå i pumpen på diskmaskinen eller slangen från den och då hjälper inte det här..
Tack för svar. Vad snällt. Jag tror inte problemet är i diskmaskinen. Det gurglade även med den förra maskinen. Jag får försöka fixa rören enligt din skiss så får vi se om det hjälper. Hittar man dessa delar på vanligt byggvaruhus typ Bauhaus, tro?
 
BirgitS
Har väl inget med gurglandet att göra men avloppsslangen från diskmaskinen ska gå i en böj så högt upp att den är ovanför botten på diskhon. Detta för att den dag det blir stopp i avloppet ska inte smutsvattnet från diskhon rinna baklänges in i diskmaskinen, dels mår inte diskmaskinen bra av det och dels märker du ju inte att det är stopp..
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har väl inget med gurglandet att göra men avloppsslangen från diskmaskinen ska gå i en böj så högt upp att den är ovanför botten på diskhon. Detta för att den dag det blir stopp i avloppet ska inte smutsvattnet från diskhon rinna baklänges in i diskmaskinen, dels mår inte diskmaskinen bra av det och dels märker du ju inte att det är stopp..
Tack. Jag ska kolla så att den går högt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.