Tänkte försöka fixa dörrbromsen genom att ta loss den och försöka ”klämma/banka ihop” själva skenan enligt nåt tips här.

Dock verkar hela skenan sitta väldigt hårt i själva dörrbladet efter att jag skruvat bort de två skruvarna.
Närbild på en dörrbroms skruvad fast vid dörrbladet, med synliga skenor och gångjärn. I bakgrunden syns en terrass och en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ska jag banka ut staven som går in i spanjoletten med hammare och nåt lämpligt trubbigt föremål och sedan helt sonika slita loss hela skenan genom att dra uppåt?
Närbild på en dörrskena som är inbyggd i dörrbladet, där en person försöker ta loss dörrbromsen efter att ha tagit bort skruvarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill inte slita sönder nåt.
 
kolla så där inte sitter 1 eller 2 skruvar inne i skenan
 
Om du klämmer ihop skenan så blir dörren trög även när den ska vara lätt.

Däremot kan det hjälpa att rengöra själva stången och glidblocket.
Om inte det hjälper så är det byta av dörrbromsen.
Detta under förutsättning att det är själva dörrbromsen som är problemet.

Kan även vara själva spanjoletten som felfungera.
Rör sig låskilarna så som de ska?
Eller är det glapp/dödrörelse i trycke/läskigare?
Vrids stången i dörrbromsen hela tiden som trycket vrids?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T tergo skrev:
kolla så där inte sitter 1 eller 2 skruvar inne i skenan
Har kollat men ser inga fler skruvar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om du klämmer ihop skenan så blir dörren trög även när den ska vara lätt.

Däremot kan det hjälpa att rengöra själva stången och glidblocket.
Om inte det hjälper så är det byta av dörrbromsen.
Detta under förutsättning att det är själva dörrbromsen som är problemet.

Kan även vara själva spanjoletten som felfungera.
Rör sig låskilarna så som de ska?
Eller är det glapp/dödrörelse i trycke/läskigare?
Vrids stången i dörrbromsen hela tiden som trycket vrids?
Jo, så är det förstås. Att det blir trögare även utan att man låst fast bromsen. Men ville testa.

Spanjoletten fungerar bra. Har kontrollerat att allt rör sig som det ska.

Om jag ska byta ut hela dörrbromsen måste jag ta loss den oavsett. Och det är just det jag inte har lyckats göra.

Den nästan runda metallstaven som sitter in i spanjoletten sitter benhårt i hålet. Vet inte om man måste vrida den i nåt särskilt läge för att få lös den eller om det bara handlar om råstyrka. Och utöver det verkar själva skenan sitta väldigt hårt också. Vet inte om den är fastkilad bara eller om det är nåt lim eller nån osynlig skruv någonstans.
 
E Er Ar skrev:
Jo, så är det förstås. Att det blir trögare även utan att man låst fast bromsen. Men ville testa.

Spanjoletten fungerar bra. Har kontrollerat att allt rör sig som det ska.

Om jag ska byta ut hela dörrbromsen måste jag ta loss den oavsett. Och det är just det jag inte har lyckats göra.

Den nästan runda metallstaven som sitter in i spanjoletten sitter benhårt i hålet. Vet inte om man måste vrida den i nåt särskilt läge för att få lös den eller om det bara handlar om råstyrka. Och utöver det verkar själva skenan sitta väldigt hårt också. Vet inte om den är fastkilad bara eller om det är nåt lim eller nån osynlig skruv någonstans.
Kan du komma åt med en spårskruvmejsel mellan skenan och dörren så kanske du kan bända loss den försiktigt. Troligen har träet i dörren svällt något och klämmer åt skenan.

Sedan kan du knacka försiktigt med ett litet dorn på den d-formade stången där den går igenom medbringaren i spanjoletten och se om den lossnar.
 
Eftersom dessa har en tendens att bli oxiderade i ytan på metallen så glider de trögt. Smörj upp med silikonsmörjmedel så blir det nog bättre/lättare att röra på grejerna. Jag åker på att göra det då och då på mina fönster, helt hopplösa att stänga annars.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Eftersom dessa har en tendens att bli oxiderade i ytan på metallen så glider de trögt. Smörj upp med silikonsmörjmedel så blir det nog bättre/lättare att röra på grejerna. Jag åker på att göra det då och då på mina fönster, helt hopplösa att stänga annars.
Bergkamp Bergkamp skrev:
Kan du komma åt med en spårskruvmejsel mellan skenan och dörren så kanske du kan bända loss den försiktigt. Troligen har träet i dörren svällt något och klämmer åt skenan.

Sedan kan du knacka försiktigt med ett litet dorn på den d-formade stången där den går igenom medbringaren i spanjoletten och se om den lossnar.
Ja, jag får testa att bända lite. Kunde komma in under igår när jag testade.

Har även testat att banka på den d-formade staven men får vara lite mer brutal imorgon.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Eftersom dessa har en tendens att bli oxiderade i ytan på metallen så glider de trögt. Smörj upp med silikonsmörjmedel så blir det nog bättre/lättare att röra på grejerna. Jag åker på att göra det då och då på mina fönster, helt hopplösa att stänga annars.
Jag testade att spruta in lite 5-56 igår.
 
5-56 är inte lika bra, men det borde ha hjälpt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
5-56 är inte lika bra, men det borde ha hjälpt.
Jag fick loss den till slut. Det visade sig vara ytterligare en skruv som var dold bakom år av smuts och inte syntes innan trots rengöring.

Hur kan jag identifiera denna broms så jag kan ersätta den med en likadan för säkerhets skull? Ser inget instansat någonstans…

Känner nån igen den?

En person håller en lång metallbromstyp på en träveranda med en gräsmatta och en blomkruka i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En metallisk bromsarm som hålls i ena änden ovanför ett trästaket på en uteplats, med gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E Er Ar skrev:
Jag fick loss den till slut. Det visade sig vara ytterligare en skruv som var dold bakom år av smuts och inte syntes innan trots rengöring.

Hur kan jag identifiera denna broms så jag kan ersätta den med en likadan för säkerhets skull? Ser inget instansat någonstans…

Känner nån igen den?

[bild][bild]
Kolla vad det står på spanjolettsargen på dörrens kortsida. Där hakreglarna går in i blecken
 
Enklast är att ta med bromsen till en låsfirma annars har Leif Arvidsson sådan dörrbroms på lager om man vill beställa själv.
 
B Bengt Henrik skrev:
Enklast är att ta med bromsen till en låsfirma annars har Leif Arvidsson sådan dörrbroms på lager om man vill beställa själv.
Tack för svaren, det löste sig grnom att hag köpte en ny ASSA FIX 150 och satte dit. Sågade av metallstaven med en skräpig bågfil från Biltema utan problem. Ingen fil ing behövdes utan det var bara att trycka in den i spanjoletten sedan!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.