Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
En missuppfattning gällande mögelsanering med vätskor är att mögelangrepp inte kan uppstå efter sanering. 2007 var det ett antal företag som annonserade om s.k. förebyggande mögelsanering, som de menade en gång för alla skulle stoppa upp risk för påväxt. Så länge det är torrt så sker ingen ny påväxt men blir det för fuktigt så är det bara en tidsfråga innan ny påväxt sker. Efter sanering så kan i vissa fall ännu mer mögeltillväxt uppstå, om det fortsatt tillåts vara för fuktigt.

Mögelsanering med vätskor tar inte bort alla metaboliter som möglet avgivit under sin livsprocess. Vill man sanera fullständigt så gäller materialutbyte ifråga trä, eftersom vissa metaboliter tränger in på djupet i trät.
Förstår (tror jag). Det hjäper alltså inte att varken slipa eller tvätta?

Men det möglet som sanerades, även om färgen är kvar, är det dött? Att nytt mögel kan uppkomma med rätt förutsättningar är jag såklart med på.

Vad är näst bästa alternativ om jag inte byter ut hela papptaket+råspont? Verkar finnas vätskor för ändamålet som bleker det svarta... Då ser man ju om det blir återväxt, eller tänker jag fel?
 
Redigerat:
O O skrev:
Blanda vatten med klorin och lite diskmedel och spraya på. Då blir du av med det oavsett om det är mögel eller smuts. Och när det är borta spelar det kanske inte så stor roll vad det var?
Funkar inte, tvärtom ”göder” mögel med fukt
 
K kedjehus1973 skrev:
Förstår (tror jag). Det hjäper alltså inte att varken slipa eller tvätta?

Men det möglet som sanerades, även om färgen är kvar, är det dött? Att nytt mögel kan uppkomma med rätt förutsättningar är jag såklart med på.

Vad är näst bästa alternativ om jag inte byter ut hela papptaket+råspont? Verkar finnas vätskor för ändamålet som bleker det svarta... Då ser man ju om det blir återväxt, eller tänker jag fel?
Slipa hjälper mot infärgningen av möglets pigmentämne melanin. Men det avdödar inte alla sporer. Dessutom riskerar möglet med dess metaboliter, där sporer ingår, spridas när man slipar.

Saneringsvätskan bör ha avdödat större delen av sporerna samt oxiderat hyfer etc. Som sagt så försvinner inte alla metaboliter vid sanering med vätskor.

Vätskor som bleker melaninet brukar vara baserade på klor. Klor (klorin) är dåligt på att avdöda mögelsporer. Efter att kloret oxiderat klart kommer det att ha omvandlats till salt. Saltet drar åt sig fukt från omgivningen, närmare bestämt strävar det efter att hålla en fuktbalans om 75% relativ fuktighet, motsvarande 17% fuktkvot. Just där går gränsen för mögeltillväxt. Det finns sedan inte så stor buffert ifråga uppfuktning. Klor förstör också ytan av trä så att möglet lättare kommer åt sockerarterna och annat som det vill ha. En sak till händer. Klor avdödar bakterier bättre än vad det avdödar mögel. Bakterierna som avdödas hade annars kunnat hjälpa till att hämma mögeltillväxt. Allt detta resulterar i att möglet kan komma tillbaka mycket kraftfullt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Slipa hjälper mot infärgningen av möglets pigmentämne melanin. Men det avdödar inte alla sporer. Dessutom riskerar möglet med dess metaboliter, där sporer ingår, spridas när man slipar.

Saneringsvätskan bör ha avdödat större delen av sporerna samt oxiderat hyfer etc. Som sagt så försvinner inte alla metaboliter vid sanering med vätskor.

Vätskor som bleker melaninet brukar vara baserade på klor. Klor (klorin) är dåligt på att avdöda mögelsporer. Efter att kloret oxiderat klart kommer det att ha omvandlats till salt. Saltet drar åt sig fukt från omgivningen, närmare bestämt strävar det efter att hålla en fuktbalans om 75% relativ fuktighet, motsvarande 17% fuktkvot. Just där går gränsen för mögeltillväxt. Det finns sedan inte så stor buffert ifråga uppfuktning. Klor förstör också ytan av trä så att möglet lättare kommer åt sockerarterna och annat som det vill ha. En sak till händer. Klor avdödar bakterier bättre än vad det avdödar mögel. Bakterierna som avdödas hade annars kunnat hjälpa till att hämma mögeltillväxt. Allt detta resulterar i att möglet kan komma tillbaka mycket kraftfullt.
Tack för svaret! Intressant… Trodde inte att blekningsmedel som användes för detta var samma som klorin, som jag läst inte ska användas. Så bättre att inte röra så länge det inte växer/blir fuktigare, tänker jag…🤔 Slipa går inte, det är för trångt.
 
  • Gilla
teakrenovering och 1 till
  • Laddar…
K kedjehus1973 skrev:
Tack för svaret! Intressant… Trodde inte att blekningsmedel som användes för detta var samma som klorin, som jag läst inte ska användas. Så bättre att inte röra så länge det inte växer/blir fuktigare, tänker jag…🤔 Slipa går inte, det är för trångt.
Ha klimatet under övervakning och kontroll så ska det inte vara några problem. Allmänt är det också bra att tillse så att ventilationen inomhus är bra. Håll inte för högt undertryck inomhus, då det kan dra in luft från husets klimatskal.
 
  • Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
Lovensson Lovensson skrev:
Hej på er.
Söndagskväll men tyvärr är detta inget quiz utan behöver er hjälp 🤓

Håller på att renovera en ouppvärmd sommarstuga och har hittat fläckar och annat som far mina tankar till mögel. Då vissa av träytorna är grova är det svårt för mig att se om det är smuts eller en påväxt. På andra delar tycker jag det är ganska tydligt.

Vad tror ni om följande bilder? Nedan lyder numrering av bilder och lite kontext och tankar.

#1. På regel på vinden, verkar ganska isolerat till ett ställe. Små smarta prickar som sitter i ”trådar”. Svartmögel och där sporerna sprids ifrån?

#2. På råspont på vinden. Verkar vara ganska isolerat. Smuts?

#3. Väggregel invändigt (dumt med bark men men). Bakom plast men där jag tog bort det för bildens skull. Denna är svårgissad pga den grova ytan.

#4. I isolering i tak. Många olika partier i mörka nyanser. Luftgenomströmning och sot?

Golven har vi inte brutit upp men kanske får göras vid behov. Det är plank spikade i sponten så ganska svårt att komma under. I krypgrunden har jag inte hittat några tecken dock.

Så vad tror ni? Jag har inga pris att dela ut men den som gissar bäst får ett stort tack 🥸

Trevlig kväll!
Bild 1: Ev början till angripet trä?
Bild 2: Fuktfläckar?
Bild 3: Fukt som kommer bilda svartmögel?
Bild 4:Fullt utvecklad svartmögel?!
Gissningsvis då men anlita en fuktmätning och mögelsanera direkt om det är svartmögel (cancerframkallande!).
 
  • Gilla
Forskande Fukttekniker
  • Laddar…
O O skrev:
Blanda vatten med klorin och lite diskmeDet är nog inte rätta sättetdel och spraya på. Då blir du av med det oavsett om det är mögel eller smuts. Och när det är borta spelar det kanske inte så stor roll vad det var?
Detta är inte rätta sättet att angripa problemet -man måste gå till grundorsaken vilket är fukt och åtgärda detta via ventilation osv och byta ut angripna ställen som annars sprider sig. Mvh Fd mögelhus-boende
 
Lovensson Lovensson skrev:
Tack för tips, det ska jag göra 👍 Nej det är visserligen sant, tänker främst om det är något i konstruktionen som gör det återkommande. Men ouppvärmd stuga är väl riskfyllt nog 🤓 Kanske ta bort byggplasten (har en annan tråd för det).

Det intressanta gällande väggreglarna (#3) är att mögel/smutset främst är där plasten suttit emot (och inte på de andra sidorna av reglarna). Dessutom vem vet hur gammalt det är, kanske stendött.

Däremot det på bild #1 ser ju relativt färskt ut. Blir att behandla och följa upp.
Räcker inte med klorin etc. du behöver fuktsanera och ev byta ut de material som är angripna. Svartmögel är cancerframkallande! Har själv renoverat mitt då angripna hus. Kolla först med fukttekniker som kan mäta fukten i virket!
 
S Stefan1972 skrev:
Jo men det är just det där "kan vara farligt" som blir så fel......Det finns alltid människor som är överkänsliga deluxe men det är ju knappt mätbart så sett jämfört med alla andra. Att sanera en bostad från allt som kan tänkas vara skadligt blir ju liksom inte applicerbart i verkligheten. Är ju samma med asbest och bakterier rent allmänt. En del städar ju så det är renare än operationssalar och till vilken nytta kan man ju fråga sig.....Man blir ju liksom inte friskare av att man tar bort precis allt som kan påverka en människa. Det är ju snarare så att man blir ännu sjukare den dan man åker på nåt......
Dock måste man sanera om det är svartmögel!! Annars ja, så" lite skit rensar magen-tanken" är ju ok!
 
T teakrenovering skrev:
Bild 1: Ev början till angripet trä?
Bild 2: Fuktfläckar?
Bild 3: Fukt som kommer bilda svartmögel?
Bild 4:Fullt utvecklad svartmögel?!
Gissningsvis då men anlita en fuktmätning och mögelsanera direkt om det är svartmögel (cancerframkallande!).
Just detta med svartmögel som potentiellt cancerframkallande är intressant. Mykotoxinet Aflatoxin från möglet Aspergillus, (vilket är vanligt i fuktskadade hus), är klassat i grupp 1 som cancerframkallande hos människa. Det är ännu inte fastslaget om mögelexponering i inomhusmiljö kan leda till cancer eller inte. Fastslaget är dock att intag av kontaminerad föda och dryck kan leda till det. 2022 presenterade forskare DNA analyser av 17.000 tumör-, vävnads- och blodprov hos patienter. I samtliga av dessa hittades specifikt för olika cancertyper en mikroflora bestående av mögel, bakterier och svamp. Forskarna avslutade med orden att de inte visste betydelsen av fynden ifråga hur det inverkar på "sjukdomsförloppet". Troligen pågår forskning om detta vilket är bra. Få se vad framtiden utvisar ifråga mögelexponering inomhus relaterat till detta.. Själv funderar jag på hur flera exponeringskällor sammanlagt eventuellt kan inverka och förstärka risken?
 
  • Gilla
widheg och 1 till
  • Laddar…
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Just detta med svartmögel som potentiellt cancerframkallande är intressant. Mykotoxinet Aflatoxin från möglet Aspergillus, (vilket är vanligt i fuktskadade hus), är klassat i grupp 1 som cancerframkallande hos människa. Det är ännu inte fastslaget om mögelexponering i inomhusmiljö kan leda till cancer eller inte. Fastslaget är dock att intag av kontaminerad föda och dryck kan leda till det. 2022 presenterade forskare DNA analyser av 17.000 tumör-, vävnads- och blodprov hos patienter. I samtliga av dessa hittades specifikt för olika cancertyper en mikroflora bestående av mögel, bakterier och svamp. Forskarna avslutade med orden att de inte visste betydelsen av fynden ifråga hur det inverkar på "sjukdomsförloppet". Troligen pågår forskning om detta vilket är bra. Få se vad framtiden utvisar ifråga mögelexponering inomhus relaterat till detta.. Själv funderar jag på hur flera exponeringskällor sammanlagt eventuellt kan inverka och förstärka risken?
Bodde i mögelhus som vi sanerade på mycket utomordentligt tekniskt sätt innan vi sålde och flyttade. Fick sedan cancer så visst tror jag säkert att det var en bidragande orsak. Bodde i 4,5 års tid i detta hus.
 
W
Lovensson Lovensson skrev:
Hej på er.
Söndagskväll men tyvärr är detta inget quiz utan behöver er hjälp 🤓

Håller på att renovera en ouppvärmd sommarstuga och har hittat fläckar och annat som far mina tankar till mögel. Då vissa av träytorna är grova är det svårt för mig att se om det är smuts eller en påväxt. På andra delar tycker jag det är ganska tydligt.

Vad tror ni om följande bilder? Nedan lyder numrering av bilder och lite kontext och tankar.

#1. På regel på vinden, verkar ganska isolerat till ett ställe. Små smarta prickar som sitter i ”trådar”. Svartmögel och där sporerna sprids ifrån?

#2. På råspont på vinden. Verkar vara ganska isolerat. Smuts?

#3. Väggregel invändigt (dumt med bark men men). Bakom plast men där jag tog bort det för bildens skull. Denna är svårgissad pga den grova ytan.

#4. I isolering i tak. Många olika partier i mörka nyanser. Luftgenomströmning och sot?

Golven har vi inte brutit upp men kanske får göras vid behov. Det är plank spikade i sponten så ganska svårt att komma under. I krypgrunden har jag inte hittat några tecken dock.

Så vad tror ni? Jag har inga pris att dela ut men den som gissar bäst får ett stort tack 🥸

Trevlig kväll!
På bild 2 tycker jag det ser ut som svartmögel. Pensla på Boracol bör få stopp på tillväxten.
 
W widheg skrev:
På bild 2 tycker jag det ser ut som svartmögel. Pensla på Boracol bör få stopp på tillväxten.
Från tillverkaren

Boracol® produkterna är inte längre tillåtna för privat användning. Oavsett om det gäller träskadeinsekter som husbock, trämask och andra trägnagande insekter, eller du behöver sanera och/eller förebygga mot mögel, röta och svamp vid fuktskada – Kontakta yrkesman i din närhet för hjälp med Boracol-behandling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.