Vad är det som äter upp min änglatrumpet?
Sprutat med såpvatten någon vecka nu men det blir inte bättre :/
 
  • Blad av en änglatrumpet med flera hål och skador, planterade i en trädgårdskruka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Krulle_100 skrev:
Vad är det som äter upp min änglatrumpet?
Sprutat med såpvatten någon vecka nu men det blir inte bättre :/
Tvestjärt kanske?
 
Inte sett någon ohyra.
Kanske ska gå ut och kolla när det är mörkt ute?
 
K
K Krulle_100 skrev:
Inte sett någon ohyra.
Kanske ska gå ut och kolla när det är mörkt ute?
Prova att tillsätta t-sprit till såpblandningen. 1-2 msk t-sprit och 1 dl såpa till 9 dl vatten. Detta funkar bra att spruta mot löss på rosor också
 
BirgitS
K Krulle_100 skrev:
Vad är det som äter upp min änglatrumpet?
Sprutat med såpvatten någon vecka nu men det blir inte bättre :/
När man sprutar med såpvatten, med eller utan sprit, så måste det finnas någon ohyra som man sprutar på eftersom syftet är att kväva ohyran.

Har du studerat bladens undersida så att det inte finns larvgångar, äggsamlingar eller andra spår av ohyra där?

Om hur tvestjärtar lever: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tvestjärtar#Levnadssätt
De verkar normalt inte äta blad.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
små sniglar/snäckor kan ge den typen av skador då de med sin rivtand av kalk kan äta sig igenom bladet från ena sidan och genom bladet till ett hål mitt på bladet medans många larver klarar inte av det utan angriper från bladkanten och käkar bladet som en knäckemacka.

Så, det är troligen olika sniglar/snäckor du skall titta efter.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När man sprutar med såpvatten, med eller utan sprit, så måste det finnas någon ohyra som man sprutar på eftersom syftet är att kväva ohyran.

Har du studerat bladens undersida så att det inte finns larvgångar, äggsamlingar eller andra spår av ohyra där?

Om hur tvestjärtar lever: [länk]
De verkar normalt inte äta blad.
 Hä
BirgitS BirgitS skrev:
När man sprutar med såpvatten, med eller utan sprit, så måste det finnas någon ohyra som man sprutar på eftersom syftet är att kväva ohyran.

Har du studerat bladens undersida så att det inte finns larvgångar, äggsamlingar eller andra spår av ohyra där?

Om hur tvestjärtar lever: [länk]
De verkar normalt inte äta blad.
Jo blad äter de allt med god aptit.
Sen om det är dem i detta fallet vet jag inte
 
Det va tvestjärtar.
Vitlöksvattnet gör dock susen.
Tack för tipset.
 
K Krulle_100 skrev:
Det va tvestjärtar.
Vitlöksvattnet gör dock susen.
Tack för tipset.
Fast de käkar normalt inte blad - de är allätare och kan förvisso ge sig på växmjukdelar typ frukt och blomdelar men huvuddelen är animalisk föda som bladlöss.

så du kanske jagade bort de som åt bladlössen som i sin tur gav skadorna på dina växter - typ som att jaga bort nyckelpigor i tron att det är de som skadar växterna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.