Nissens
J Jocke Best skrev:
Har de uppgivit ett beräknat pris, se till att ha skriftligt på det, och kom inte med några tillägg alls efter det beskedet, så får de inte höja slutpriset med mer än 15% på det sedan. Det är byggaren som ska vara den professionella, och ska därför kunna stå för sitt pris, plus 15 alltså.
Antingen har man fast pris eller löpande, man kan inte ha både och på det viset. Det handlar om vem det är som tar riskerna för eventuellt merarbete (kostnader).

Så det enda sättet att hålla nere kostnaden för löpande räkning är att ha uppföljning och ett pristak. Då kan risken falla ut i att arbetet inte är klart när pristaket nåtts i stället för i direkta kostnader.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Har ni inte själva kompetensen och kunskapen att driva projektet skulle jag överväga att köpa in den, antingen att ta in en projektledare som driver projektet åt er med hjälp av olika entreprenörer eller med hjälp av en byggledare som stöttar er som kunder gentemot entreprenören.

Viktigast är att lägga tid på att ta fram en tydlig budget tillsammans med den entreprenör ni valt, där samtliga moment får tid samt materialkostnader. Gärna en kort beskrivning om hur momentet tänkt genomföras. Med stöd av denna budget är det betydligt mindre risker att det drar iväg utan att ni har koll, avviker något från det planerade så kommer det kosta mer pengar, det kommer ni behöva ta höjd för men risken att det generellt drar iväg i tid minskar rejält. Och som nämnt ovan, om ni inte själva har byggkunskaper, ta hjälp av någon som är avlönad för att tillvarata era intressen.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Nissens
L Liljeros skrev:
Har ni inte själva kompetensen och kunskapen att driva projektet skulle jag överväga att köpa in den, antingen att ta in en projektledare som driver projektet åt er med hjälp av olika entreprenörer eller med hjälp av en byggledare som stöttar er som kunder gentemot entreprenören.

Viktigast är att lägga tid på att ta fram en tydlig budget tillsammans med den entreprenör ni valt, där samtliga moment får tid samt materialkostnader. Gärna en kort beskrivning om hur momentet tänkt genomföras. Med stöd av denna budget är det betydligt mindre risker att det drar iväg utan att ni har koll, avviker något från det planerade så kommer det kosta mer pengar, det kommer ni behöva ta höjd för men risken att det generellt drar iväg i tid minskar rejält. Och som nämnt ovan, om ni inte själva har byggkunskaper, ta hjälp av någon som är avlönad för att tillvarata era intressen.
Projektledaren i sig kommer ju att fördyra projektet en hel del. Så då vet man garanterat att det kommer att dra iväg i pris.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Projektledaren i sig kommer ju att fördyra projektet en hel del. Så då vet man garanterat att det kommer att dra iväg i pris.
Den kommer man ju normalt betala för oavsett, antingen så tar man in en byggare som håller i allt inklusive projektledning vilket dom inte gör oavlönat. Eller så tar man in en projektledare separat, det är normalt lite dyrare ja men i gengäld så har man lite mer kontroll på sin sida.
 
Nissens
L Liljeros skrev:
Den kommer man ju normalt betala för oavsett, antingen så tar man in en byggare som håller i allt inklusive projektledning vilket dom inte gör oavlönat. Eller så tar man in en projektledare separat, det är normalt lite dyrare ja men i gengäld så har man lite mer kontroll på sin sida.
Jaså det gör man?
Det är nog inte så självklart.
Inte helt ovanligt att en av de som bygger leder arbetet parallellt. Så en separat projektledare blir självklart en extra kostnad i regel.
 
Redigerat:
Jag arbetar bara på löpande räkning.

Skyddar kunderna genom att mycket nogrannt redovisa all tid och allt material och exakt vad som blev av det. Och genom fortlöpande uppföljning av kostnadsläget.

Ett par gånger har jag i brådskan slarvat med att hålla kunden välinformerad och det blev elände av det varje gång.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jaså det gör man?
Det är nog inte så självklart.
Inte helt ovanligt att en av de som bygger leder arbetet parallellt. Så en separat projektledare blir självklart en extra kostnad i regel.
Att det är en av byggarna som leder projektet tar ju inte bort det faktum att man får betala för det, dom kommer ju inte göra det på sin fritid. Antingen så blir man debiterad timpeng för snickare eller ibland separat projektledare eller liknande med en högre timpeng.

Sen kan jag hålla med om att ett takbyte är ett projekt som storleksmässigt är på gränsen att ta in separata projektledare/byggledare för men vill man få det ordentligt gjort och givet att det är ett gammalt sekelskifteshus som inte alltid har helt enkel konstruktion skulle jag ändå överväga det.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nissens
L Liljeros skrev:
Att det är en av byggarna som leder projektet tar ju inte bort det faktum att man får betala för det, dom kommer ju inte göra det på sin fritid. Antingen så blir man debiterad timpeng för snickare eller ibland separat projektledare eller liknande med en högre timpeng.

Sen kan jag hålla med om att ett takbyte är ett projekt som storleksmässigt är på gränsen att ta in separata projektledare/byggledare för men vill man få det ordentligt gjort och givet att det är ett gammalt sekelskifteshus som inte alltid har helt enkel konstruktion skulle jag ändå överväga det.
Ja, om kostnaden inte spelar någon roll så kan man ju ta in en projektledare för takbyte.

Jag fick uppfattningen att ts ville hålla nere kostnaderna.

Självklart kostar det mer att ta in en separat projektledare än om en av byggkillarna tar den rollen.
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, om kostnaden inte spelar någon roll så kan man ju ta in en projektledare för takbyte.

Jag fick uppfattningen att ts ville hålla nere kostnaderna.

Självklart kostar det mer att ta in en separat projektledare än om en av byggkillarna tar den rollen.
Mitt råd gällde främst TS frågeställning:
”Men finns det något man kan göra för att skydda dig från att det drar iväg åt fanders under projektets gång utan att man har kontroll?”

Att skaffa sig kontroll är inte gratis, alternativet är att jobba med en väldigt välrenommerad byggare men dom är ofta väldigt uppbokade.

Självklart kan man även ta på sig denna roll själv, dvs att man avsätter tid för detta och axlar rollen själv. Det skulle jag dock inte rekommendera om man inte tidigare har erfarenhet av projektledning och alla fall baskunskaper i konstruktion, juridik och ekonomi.
 
Hej. Jag har gjort alla mina 4 hus på löpande, har även varit egenkonsult och skrivit avtal med både mindre och större kunder genom åren. Först och främst måste du ha förtroende för din huvudentreprenör. Ni ska bygga, inte tjafsa och definitivt inte hamna hos Tingsrätten! Några stolpar att börja med.
  • Avtalets parter. Namn, reg.nummer osv.
  • Uppdragens omfattning. Hänvisa till den plan ni gjort upp tillsammans med antalet uppskattade arbetstimmar, mtrl., distanskostnader osv. Startdatum, slutdatum?
  • Fakturering. Redovisning av arbetstimmar, rese- och transportkostnader, material med pålägg.
  • Kontaktpersoner, ansvar och dokumentation. Du ska kontakt med 1 ansvarig för allt! Vem gör ritningar/instruktioner och vem ansvarar för att de är rätt?
  • Avstämning veckovis? Gå igenom vad som gjorts, vad som ska göras, skriv ner med kopior till parterna.
  • Förändringar utanför planerat arbete. Det händer alltid, men skriv ner och se till att motparten uppfattat samma som du. Om ni har muntliga överenskommelser, skriv ner i mail och skicka (skriftliga noteringar finns ju kvar!)
  • Utstegsklausul. Vill du kunna avbryta jobbet om det blir för dyrt eller att det inte fungerar med samarbetet? Då bör du ha en skrivning om hur det ska gå till. (Slopa om du känner dig säker)
  • Avtalsordning. De har troligen ett standardavtal, Hantverkarformuläret, AB 92 eller ABT 06 eller annat. Läs igenom det och fråga om det är oklarheter! Lägg ditt egna avtal som nr 1 och deras som nr. 2.
Min erfarenhet är att förutom personligt förtroende ska man vara noga med att anteckna alla överenskommelser så man man gå tillbaka om det uppstår diskussioner. Jag har lagt upp XL-filer här på Byggahus tidigare men de kräver en hel del jobb och passar bäst för nybyggen.
Om du är osäker är rådet att ta in en projektledare helt rätt!
 
J Jocke Best skrev:
Har de uppgivit ett beräknat pris, se till att ha skriftligt på det, och kom inte med några tillägg alls efter det beskedet, så får de inte höja slutpriset med mer än 15% på det sedan. Det är byggaren som ska vara den professionella, och ska därför kunna stå för sitt pris, plus 15 alltså.
Fast det är nog inte detta som är TS huvudbry.

Säg att löpande, om allt går bra utan komplikationer, skulle ge ett pris på X kr.

Ska nu byggfirmorna ge ett fast pris så hamnar det kanske på 2X eller 3X. Då behöver dom skydda sig mot alla tänkbara komplikationer så dom får in pengar så de kan betala ut löner.

Och då är det så att dom inte kan går över 3X+ 15%.

Men TS är sugen på att betala X kr och inte 3X, om det går bra.

TS vill äta kakan och samtidigt ha den kvar.
 
bjolo360 bjolo360 skrev:
Hej!

Vi har nyligen köpt ett sekelskifteshus och skulle behöva lägga om taket. I samband med det vill vi även göra en del ombyggnader (tänk takkupa, några ändringar av planlösning och liknande). Huset är lite klurigt utformat så de byggfirmor vi för diskussioner med har gett ett ungefärligt pris men vill köra löpande räkning. Helt förståeligt från min sida, jag vet att äldre hus kan innehålla överraskningar, så egentligen har jag inget problem med detta. Skulle säkert kunna kräva fastpris, men misstänker att det är risk att priset blir rejält mycket högre då.

Men finns det något man kan göra för att skydda dig från att det drar iväg åt fanders under projektets gång utan att man har kontroll? När väl bygget sätter igång är man ju i händerna på byggaren, svårt att avbryta om taket är öppet.

Tips, erfarenheter, rekommendationer?
Vi anlitade ett företag till att renovera badrummet hemma. Det skulle ta 2v men jag gav företaget ytterligare 1v men att jag skulle dra av 1000kr för varje dag som överskred.
Jobbet var lite mer invecklat än dom tänkt sig och material som dom från början hade sagt sig ha på lager helt plötsligt inte fanns. Hursomhelst så drog jobbet över med 6.5v och självklart kom företaget med massa ursäkter under resans gång men då jag inte låg ute med några pengar så blev en dyr historia för dom.
Var alltid schysst och betala skäligt men ta fan för dig när det krävs.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
bjolo360 bjolo360 skrev:
Hej!

Vi har nyligen köpt ett sekelskifteshus och skulle behöva lägga om taket. I samband med det vill vi även göra en del ombyggnader (tänk takkupa, några ändringar av planlösning och liknande). Huset är lite klurigt utformat så de byggfirmor vi för diskussioner med har gett ett ungefärligt pris men vill köra löpande räkning. Helt förståeligt från min sida, jag vet att äldre hus kan innehålla överraskningar, så egentligen har jag inget problem med detta. Skulle säkert kunna kräva fastpris, men misstänker att det är risk att priset blir rejält mycket högre då.

Men finns det något man kan göra för att skydda dig från att det drar iväg åt fanders under projektets gång utan att man har kontroll? När väl bygget sätter igång är man ju i händerna på byggaren, svårt att avbryta om taket är öppet.

Tips, erfarenheter, rekommendationer?
Jag tar alltid fast pris men tar in minst 3 offerter. Man kan antyda för dem att de får konkurrens om priset.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Hej. Jag har gjort alla mina 4 hus på löpande, har även varit egenkonsult och skrivit avtal med både mindre och större kunder genom åren. Först och främst måste du ha förtroende för din huvudentreprenör. Ni ska bygga, inte tjafsa och definitivt inte hamna hos Tingsrätten! Några stolpar att börja med.
  • Avtalets parter. Namn, reg.nummer osv.
  • Uppdragens omfattning. Hänvisa till den plan ni gjort upp tillsammans med antalet uppskattade arbetstimmar, mtrl., distanskostnader osv. Startdatum, slutdatum?
  • Fakturering. Redovisning av arbetstimmar, rese- och transportkostnader, material med pålägg.
  • Kontaktpersoner, ansvar och dokumentation. Du ska kontakt med 1 ansvarig för allt! Vem gör ritningar/instruktioner och vem ansvarar för att de är rätt?
  • Avstämning veckovis? Gå igenom vad som gjorts, vad som ska göras, skriv ner med kopior till parterna.
  • Förändringar utanför planerat arbete. Det händer alltid, men skriv ner och se till att motparten uppfattat samma som du. Om ni har muntliga överenskommelser, skriv ner i mail och skicka (skriftliga noteringar finns ju kvar!)
  • Utstegsklausul. Vill du kunna avbryta jobbet om det blir för dyrt eller att det inte fungerar med samarbetet? Då bör du ha en skrivning om hur det ska gå till. (Slopa om du känner dig säker)
  • Avtalsordning. De har troligen ett standardavtal, Hantverkarformuläret, AB 92 eller ABT 06 eller annat. Läs igenom det och fråga om det är oklarheter! Lägg ditt egna avtal som nr 1 och deras som nr. 2.
Min erfarenhet är att förutom personligt förtroende ska man vara noga med att anteckna alla överenskommelser så man man gå tillbaka om det uppstår diskussioner. Jag har lagt upp XL-filer här på Byggahus tidigare men de kräver en hel del jobb och passar bäst för nybyggen.
Om du är osäker är rådet att ta in en projektledare helt rätt!
I synnerhet omfattningen av uppdraget.
Vilka är förutsättningarna. Vad ingår i en presenterad budget. Vilka risker har prissatts och till vilken peng.
En projektledare för 1100 i timmen kan vara värt stålarna. I synnerhet under avtal och planering. För ett projekt under 1 mille så bränner man max 4 timmar på ovanstående. Och sen max 1-2 h i veckan. Om en har lite erfarenhet.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Fast det är nog inte detta som är TS huvudbry.

Säg att löpande, om allt går bra utan komplikationer, skulle ge ett pris på X kr.

Ska nu byggfirmorna ge ett fast pris så hamnar det kanske på 2X eller 3X. Då behöver dom skydda sig mot alla tänkbara komplikationer så dom får in pengar så de kan betala ut löner.

Och då är det så att dom inte kan går över 3X+ 15%.

Men TS är sugen på att betala X kr och inte 3X, om det går bra.

TS vill äta kakan och samtidigt ha den kvar.
Det finns inga schabloner, allt styrs av vilket jobb som ska göras hur intressant det är för företaget och vilka risker för komplikationer som finns. Det är inte så att ett fast pris inte kan regleras, det utförs som äta och är ganska standard dvs dyker det upp ett arbete som inte har avtalats så utför man det som ett tillkommande arbete.

Finns inget företag som ger ett pris på jobbet som gäller oavsett vad som händer.

Däremot så har TS efterfrågat hur han ska göra för att inte riskera att bli lurad eller att kostnaderna skenar, enda lösningen för det är att själv sätta sig in i byggteknik och juridik eller anlita någon med kompetensen
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.