Har nyligen köpt ett torp från 1809-tal.
Börjat slipa på knutar och det kommer fram silverfärg. Vad är det? Hur ska jag veta vilken färg som använts? För att kunna välja ny färg.
Tack🙏
 
  • Ett närbildsfoto av en träknut från ett gammalt torp där den gröna färgen har skrapats bort för att avslöja en underliggande silverfärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpelare från ett gammalt torp med avskavd vit färg som exponerar en silverfärgad yta under. Bakgrund med grönska i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skrapa bort allt och måla med linoljefärg.
 
MultiMan
Kanske gammal kvicksilverfärg? Vietnam använder tydligen det fortfarande: https://svenska.yle.fi/a/7-1401248

I Vietnam försöker ett finskt bolag få näringslivet att sluta att använda giftiga kemikalier. Det är vanligt att företag släpper sådana kemikalier direkt ut i naturen, och även konsumtionsvaror kan innehålla dem.

I takt med den snabba industriella utvecklingen har miljöproblemen i Vietnam blivit allt mer omfattande.

Målarfärg är något som det är bäst att undvika. Färgen kan nämligen innehålla kvicksilver, som EU klassificerar som ett synnerligen farligt gift.

I Vietnam är det däremot tillåtet att använda kvicksilver i målarfärg. Det gäller att vara försiktig i synnerhet med röd färg.

- Man kan bara tänka sig hur det går för dem som drar röd målarfärg med kvicksilver på husväggen. När färgen sedan flagnar av har de kvicksilver i hela sin miljö på gården, konstaterar kemisten Jan Nylund.



(Ja, jag skojar, men bara lite. Väldigt udda med silverfärg på hus, särskilt så gammalt.)

Ska jag spekulera mera så kan man tänka sig att någon ville få de runda stolparna att likna metall och de därför valt den nyansen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.