Hej!

Jag bygger tak över min altan. Taket bärs upp av fyra stolpar i framkant. Stolparna består av limträ 115x115mm och de vilar i huvudsak rakt på plintarna (med takpapp emellan) men är också urjackade så de får stöd av den främre bärlinan som även den vilar på plinten.

Stolparna är målade med Beckers fönsterfärg plus som enligt tillverkaren ska vara bra för sådant som ska målas på alla sidor. Ändarna har även grundoljats.

Jag trodde att takutsprånget skulle skydda stolparna bra från regn men har nu upptäckt att så inte är fallet utan de blir blöta vid nästan varenda skur.

Jag är nu nojig över att mina stolpe kommer ruttna och att jag skulle valt tryckimpregnerade stolpar istället… Lagt mycket arbete och pengar på detta nu men är rädd att jag gjort ett stort misstag.

Kan jag få lite input om så är fallet?
 
  • Vitmålad limträstolpe i 115x115 mm vilar på plint med takpapp emellan, stöttad av bärlina. Stolpen är våt av regn, inlägg handlar om oro för röta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålad limträstolpe som vilar på en plint med takpapp emellan och stöds av en träbärlina.Närområde med växtlighet i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med den infästningen i botten ser det inte optimalt ut.
Du måste se till så att det inte blir stående vatten/fukt nertill som stolparna kan suga upp.
 
Risken finns för fuktskador, ja. Det är bra att du har lagt tjärpapp mellan i alla fall. Limträstolpen är i gran så oljning hjälper inte så mycket. Gran har slutna celler och drar inte åt sig olja. Det ligger på ytan och skyddar. Det gäller alltså att du håller efter i övergången mellan stolpen och bjälklaget.
Har själv byggt likadant fast med tryckimpregnerade limträstolpar som målats.
 
Redigerat:
tack för otroligt snabba svar!

Hur illa är det då?

Hade det bästa varit att gjort precis på samma sätt fast med tryckimpregnerade stolpar?

Eller gjort på något helt annat sätt?
 
Inget har evigt liv.....bygg vidare och underhåll vartefter bara. Om 15-20 år när det är väldigt ruttet så kanske det är nån annan som får ta tag i det iallafall.........
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är inte bra med en tunn spalt mellan två trädelar! Som gjort för vatten att tränga in med hjälp av kappilärverkan och stanna kvar.
Det är bättre att ha en spalt på några mm och använda distansbrickor att ställa stolpar på, då kan ändträ torka snabbt efter ett regn.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det viktiga med vanligt limträ (gran) utomhus är att det får chans att torka upp och att det inte blir vatten stående efter en regnskur. Regn tål det om det är målat, men inte stående vatten. Risken för dig är ju den stående skarven mellan bjälklag och stolpe. Där hittar vattnet in och har svårt att torka ut.

Fundera på om det inte är värt att göra om med tryckta stolpar. Tryckt limträ verkar inte vara helt ovanligt norrut i Sverige. Hör i södra Sverige håvar det nästan omöjligt att få tag på när jag köpte Martinsson och Moelven (grossister) kan leverera till handeln.
Byggkonstruktion av en terrass med träbjälklag och stolpar intill en röd träbyggnad, omgiven av träd och en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Återigen, stort tack för de snabba svaren!

Det är ju stolpens ändträ som är den svaga punkten och där är det ju svårt att underhålla vartefter eftersom den ligger mot plint och bärlina.

Inte så kul att behöva göra om men jag gör det hellre nu innan räcket skruvas i stolparna…

Den avgörande frågeställningen är hur mycket bättre en tryckimpregnerad stolpe är jämfört med nuvarande lösning. Hur många år ökar livslängden med? Svårt att svara på kanske men är det marginellt eller markant?

Om jag gör om med tryckta stolpar ska jag då göra några förändringar i övrigt eller köra på samma sätt?
 
Fast vad pratar man om för tidsramar? man har byggt med vanligt virke i all tider förut på både bra och dåliga sätt. Det är ju inte så det ruttnar sig oanvändbart på ett år direkt.......
 
S Stefan1972 skrev:
Fast vad pratar man om för tidsramar? man har byggt med vanligt virke i all tider förut på både bra och dåliga sätt. Det är ju inte så det ruttnar sig oanvändbart på ett år direkt.......
Det är ju just tidsramarna jag frågar efter, dvs hur många år ytterligare jag får med en tryckt stolpe. Är det marginellt är det väl ingen idé att göra om. Men jag misstänker att det kan vara mer än marginellt i detta fall?

Det är ingen rolig känsla att bygga något och veta att man gjort en miss som kommer göra att man ”snart” behöver göra om det.

Att behöva byta stolparna om 5-7 år när räcket sitter där känns inte så lockande.
 
S Stefan1972 skrev:
byggt
5-7 år är nog en ganska bra uppskattning även om jag skulle satsat på en lite högre siffra.
Rötan kommer dock starta tidigare, men det tar sin tid innan det blir genomruttet.
Med tryckimpregnerat kan du mer än dubbla den siffran.
Eller kanske stolpsko under varje stolpe kunde vara ett alternativ, t.ex
https://www.amazon.se/Alberts-212391-Stolpsko-höjdjusterbar-galvanisering/dp/B008HBXQVE/ref=pd_sbs_d_sccl_2_1/260-1921953-2252164?pd_rd_w=7H8q8&content-id=amzn1.sym.28b773d6-566b-4779-a10e-d87cbfa9e310&pf_rd_p=28b773d6-566b-4779-a10e-d87cbfa9e310&pf_rd_r=E6BGTJYRDRHQKKNKBDH7&pd_rd_wg=7dW9c&pd_rd_r=9880406d-f150-440d-b4fe-9ad5b8602b48&pd_rd_i=B008HBXQVE&psc=1
Edit: Eller denna
https://www.amazon.se/TRIBECCO-Stol...1b2-a168-2ffe173f1f12&pd_rd_i=B09FPTRCXQ&th=1
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Fundera på om det inte är värt att göra om med tryckta stolpar. Tryckt limträ verkar inte vara helt ovanligt norrut i Sverige. Hör i södra Sverige håvar det nästan omöjligt att få tag på när jag köpte Martinsson och Moelven (grossister) kan leverera till handeln.
[bild]
Jag ringde min lokala bygghandel och de hade tryckta limträstolpar 115x115 på lager och jag fick ett bra pris så jag slog till! Förhoppningsvis ger det mig några ytterligare bekymmersfria år med altanen.

Nu behöver jag råd för målningen. Gäller regeln att vänta ett år med att måla tryckimpregnerad virke även limträ?

Ska jag måla hela stolpen inkl. ändträ?

Färgtyp?

Tack till alla övriga i tråden som hjälpte mig att komma fram till ett beslut. Tråkigt att behöva göra om men det känns bra i själen.

Jag får se om jag använder mig av samma konstruktion/infästning eller kombinerar de tryckta stolparna med någon form av pallningsbricka eller liknande.

Någon stolpfot som länkades till ovan tror jag inte får plats eller står stadigt då plintarna är lite ojämna i toppen.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag har grundat med indstriprimer, typ Caparols Unigrund eller Biltemas snickerigrund. Denna biter tag i virket ordentligt. Det har hållt i 25 år på de äldsta tryckta snickerierna jag har målat. Säkert starkare impregnering på den tiden, men principen är densamma. Vad du målar på grunden spelar mindre roll. Välj samma färgtyp som till huset.
De tryckta limträstolparna är redan uttorkade och borde gå att måla direkt. Torka av dem med någon lösningsmedel, typ lacknafta eller T-sprit först. Det kan finnas ”feta” rester på dem.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag har grundat med indstriprimer, typ Caparols Unigrund eller Biltemas snickerigrund. Denna biter tag i virket ordentligt. Det har hållt i 25 år på de äldsta tryckta snickerierna jag har målat. Säkert starkare impregnering på den tiden, men principen är densamma. Vad du målar på grunden spelar mindre roll. Välj samma färgtyp som till huset.
De tryckta limträstolparna är redan uttorkade och borde gå att måla direkt. Torka av dem med någon lösningsmedel, typ lacknafta eller T-sprit först. Det kan finnas ”feta” rester på dem.
Okej, jag har en del ”Beckers Primex Trägrund” över men jag kanske införskaffar mig en bättre grundfärg.

Rekommenderar du att jag målar precis alla sidor inkl. ändträ på limträstolparna där vatten kan bli stående eller är det någon del som gör sig bäst utan färg?
 
Jag såg nu att stolparna som fanns på bygghandeln var klassade NTR-B. Hade man inte velat haft AB?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.