Häromdagen började det lukta avlopp i källaren, vi lokaliserade lukten till en golvbrunn som jag då tog en närmare titt på, det visade sig att det inte alls va en golvbrunn, utan ett hål i källargolvet ner i grunden med ett brunnsgaller på.

Vi bestämde oss för att öppna upp golvet och titta, och där hittade vi ett betongrör med en muff som va helt lös (till denna kopplat avlopp från en av toaletterna.) i denna T-koppling va det dessutom tvärstopp som vi fick spola bort (T känns konstigt, borde det inte vara ett Y-rör?)

Vi hittade även ett mindre pluggat gjutjärnsrör som va kopplat till huvudröret och i skarven hade detta helt rostat loss. Där har vi nu ett ganska rejält hål. Se bilder.

Vår fundering är nu hur vi bäst löser detta. Min tanke är att man kapar järnröret precis före hålet och skarvar på 160mm PVC fram till nästa betongrör som finns precis under ytterväggen till höger i bild. Blir det bra att göra så? Innerdiametern på gjutjärnsröret är 165mm. Vad bör man i så fall använda för att skarva mellan betong/järn och PVC?
 
  • Öppet hål i källargolvet där avloppsrör är synliga, visar betongrör och två slangar nedstuckna i röret, omgiven av smutsig betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppnat hål i källargolvet som visar olika rör, inklusive ett trasigt betongrör med en lös muff och ett rostigt gjutjärnsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har hittat allt jag behöver utom en sak, jag har köpt en övergång från PVC 160mm till Betong 150mm, (RSK 235 51 62), denna ska kunna monteras i befintlig muff på betongröret utanför huset, men man behöver då en tätningsring eftersom detta inte finns inbyggt i det befintliga betongröret, vet någon vilken tätningsring det är dom refererar till i instruktionerna? Det ska alltså vara någon form av O-ring på 200mm i diameter som ska "rullas fast" när man sätter in övergången i betongröret, jag trodde i min enfald att den skulle följa med övergången, men tydligen inte.
 
  • Övergångstycke som kopplar ett PVC-rör till ett betongrör tillsammans med instruktioner om hur tätningsringen ska placeras i betongmuffen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eller kanske:

[länk]

[länk]
På ett sätt tycker jag dessa verkar rätt, men samtidigt så refererar dom till "spetsändan" på gummiringen i instruktionerna till övergången, så det kanske är den första du hittade, men jag tycker inte det ser ut som att den har en "spetsända" heller, kollar man på uponors hemsida verkar den ju ligga under ribbade rör, och det är det ju inte fråga om.
 
Redigerat:
Jag har nu fått svar från Rinkabyrör som tyckte jag skulle strunta i packning och istället gjuta fast övergången i det gamla röret, vilket är precis hur det befintliga gjutjärnsröret sitter fast i betongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.