Kort fråga:

Målar man inte kitt som sitter längst ner på fönsterglas, dvs den smala smala linjen kitt som ligger som en tunn linje längst ner på tvåglasfönsters utsida, direkt bakom metallen ni ser på bild..

Se bild, där ser ni en tunn grå omålad kittlinje.

På samma bild ser ni på sidan av fönsterglaset en bredare kittlinje, som är rödmålad.

Finns det någon fördel med att försöka måla även denna tunna kittlinje med färg?

Tack på förhand!
 
  • Närbild av ett tvåglasfönster där en grå omålad kittlinje längst ner syns tydligt bakom metalllisten. En rödmålad bredare kittlinje syns på sidans kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Arp32
  • Laddar…
Det är på nyare fönster (typ fr -60/70-talet ff) som man det sitter alulister nertill. Har inte själv kommit så långt som till att ta loss glas i sådana bågar, men jag tror att det inte är kitt under utan att glasen har en gummilist mellan metall och glas.

Vi har också den typen av fönster och jag har målat över den fula missprydande metallen inkl springan upp mot glaset. Har inte märkt ngn skillnad i funktion. Så det går nog att göra som man vill.

Då all plast och gummi åldras fort och blir hårt och sprött så misstänker jag att det finns risk för läckage av inträngande vatten från metallisten till sidostyckenas nederdelar som då snabbare riskerar att ruttna upp. Det är ytterligare en anledning till att jag målar där. (Med linoljefärg då det är den mest flexibla färgen som inte spricker så fort och lätt.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.