Hejsan, jag och en vän flytspacklade ett rum för ett tag sedan. Det var första gången jag gjorde det och det var svårare än vad jag trodde. Tanken är lägga klinker i rummet. (Inte av mig som tur är)

När jag ställde upp en laser och började mäta så fick jag att högpunkten mellan golvet och lasern är 7,7 cm. Majoriteten av rummet mätte jag till 8,3 cm.
Men någon av blandningarna sket sig rejält. På en ytan av 1,5 m x 1,7 m mäter jag att höjden är 8,9 cm mellan golvet och lasern.Det är ingen tydlig skarv där svackan börjar utan det är övergående från 8,3 till 8,9 i mitten.
Svackans lägsta punkt är alltså 6 mm lägre än majoriteten av rummet och hela 12 mm från den lokala högpunkten som är i ett hörn.

Han jag fick hjälp av säger att det går att lösa med fix när det ska läggas klinker och att det inte är några problem. Han förklarade att man använder mer fix över ytan som är låg.
Men nybörjare som jag är och jag vill verkligen att det ska bli bra så undrar jag. Borde jag göra något över den ytan? Och hur höjer jag den svackan enklas isf? Läst att det finns handspackel men frågan är om det är en lösning på mitt problem?
Den är inga brunnar i rummet för övrigt.

Lägger med två bilder där jag lagt en tumstock längst med längden och bredden av där det är lågt.

Är väldigt tacksam för era tankar och möjliga lösningar.
 
  • Rummet med nylagt flytspackel visar avvikelser i höjd med tumstock, vattenpass och laserverktyg utplacerade på golvet. Oisolerade rör synliga på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum med nyligen flytspacklat golv, två tumstockar utlagda på golvet visar höjdskillnader, ett vattenpass och verktyg synliga mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Handspackel låter bra i ditt fall eller för den delen så går det att spackla med fix också (som alltså får torka innan man sätter klinkern med mer fix). Ev. kompletterat med slipning av de högsta ställena. Du vill ju fortfarande kunna öppna dörrar etc.

Med fix under klinkern kan man väl justera någon mm men inte många.

Om du ska anlita en firma för att lägga klinkern så hör med dem vad de har för krav för planhet för att inte debitera extra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Handspackel låter bra i ditt fall eller för den delen så går det att spackla med fix också (som alltså får torka innan man sätter klinkern med mer fix). Ev. kompletterat med slipning av de högsta ställena. Du vill ju fortfarande kunna öppna dörrar etc.

Med fix under klinkern kan man väl justera någon mm men inte många.

Om du ska anlita en firma för att lägga klinkern så hör med dem vad de har för krav för planhet för att inte debitera extra.
Tack för svar!, vad kan jag använda för att slipa utan att behöva lägga två dagar på det? Ytan som är hög är ca 0,4 x 0,4 m. Testade med vanligt sandpapper men det går väldigt segt .
 
BirgitS BirgitS skrev:
Se här: [länk]
Problemet är att jag är lite feg att köra med en diamantslip då jag är rädd att komma ner i värmekabeln. Men det kanske finns ”finare” diamanter som inte tar så mycket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.