Jag har börjat måla taket men vädret är riktigt emot mig. Det måste målas innan taket kommer på för att måla det i efterhand kommer inte att funka.

Halvmålat takprojekt, observation i regnigt väder med obrutna vita reglar och oljemålade sektioner monterade på stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag använder en linoljebaserad färg. Enligt namnet ska det innehålla fyra oljor, ja jag vet inte vad det ska hjälpa eller vad fört sorts oljor det ska vara. Linolja är väl den viktigaste. Men färgen har vi använt annanstans och den har funkat bra.

Burk med linoljebaserad färg från märket Virtasen, med etikett "4 Oljors Färg" och en illustration av en person som håller en pensel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är bara taket som målas nu, planen är att måla stolparna och resten också men förstår det ska va bättre att vänta med det typ till nästa år, då de är av tryckt virke.
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Äntligen är taket målat, regnet drog ut på det ordentligt. Hade säkert varit färdig i tisdags om inte för regnet... Har också monterat snörasskydden så allt är redo för plasttaket, förutom att färgen behöver få torka.

Nymålat tak på ett hus, med montering av snörasskydd och struktur för ett plasttak framför huset. Bakgrund med gröna träd och blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag ett tak också, eller nästan! Det blev lite snålt räknat, jag behöver en till skiva för att det ska funka... Så nära jag hade fått taket färdigt idag... Nu är semestern slut och jag lyckades inte ens få brädorna fixade. Originellt var planen jag skulle fått det på 3 veckor men det drog ut på tiden här som där... Speciellt denna veckas blöta väder var för jäkligt.

Jag har också lagt vagnsbultar igenom stolparna och den övre bärlinan

Halvfärdigt tak av genomskinliga plastskivor monterade på vita träreglar med några skruvar, vy underifrån mot en delvis molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tjaa det ska väl bli av med några bräder nu då... Jag kollar på priserna och det var värre än jag trodde. Byggmax kanske har 34x145 som jag kan köpa. Annars får jag ge ner till 28x145.

Jag har frågat på samma affär som jag köpt allt virke från hittils om en prisuppgift på deras 28x145 men jag undrar om det är bättre att plocka ihop själv från en brädgård, än att köpa en sats med virke.

Han med sågen som jag kunnat köpa billigt av förut, så trallbrädorna där så var 2 ggr dyrare än medelpriset annanstans.
 
Redigerat:
DennisCA DennisCA skrev:
Nu har jag ett tak också, eller nästan! Det blev lite snålt räknat, jag behöver en till skiva för att det ska funka... Så nära jag hade fått taket färdigt idag... Nu är semestern slut och jag lyckades inte ens få brädorna fixade. Originellt var planen jag skulle fått det på 3 veckor men det drog ut på tiden här som där... Speciellt denna veckas blöta väder var för jäkligt.

Jag har också lagt vagnsbultar igenom stolparna och den övre bärlinan

[bild]
Prydligt!
 
Idag kom efter lite förseningar brädorna, 28x145 blev det då. Jag började sitta och sista minuten fundera på hörnen. Först hade jag tänkt om jag ska gera dom eller bara lägga emot varandra. Men nu började jag fundera på en sån här fog istället. Jag kunde skära den på justersågen. Tror det kunde bli ganska bra. Fast frågan är om det håller. Man skulle då skruva in från sidorna. Detta är baserat på ett 100x100mm råämne

Träfogning i hörn på byggnadsprojekt, visar hur brädor med dimensionen 28x145 mm skurits och fästs ihop baserat på ett 100x100 mm råämne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnkonstruktion visad i en 3D-rendering med mörka träpanelbrädor skurna i en fog, baserat på ett 100x100mm råämne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Måste det vara i liv med kjolen då? Vanligast är ju på liggande takpanel på ytterhörn att man sätter en stående bräda utanpå som döljer ändträt. Likt knutbrädor på hus
 
Det är inte i liv med kjolen som jag designat det. Men jag vill inte bara lägga en list utanpå heller. Vill göra nånting lite annorlunda.

Har tänkt göra såhär, skruva två reglar i sidorna så kan man skruva kjolbrädorna i det.
Byggprojekt: Skiss på träram med skruvade brädor, visar två vertikala reglar fästa på en horisontell planka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har börjat lägga trall nu
Altanbygge med vitmålat verandatak och ljusgrå fasad samt påbörjad trallläggning och regelverk vid sidan av huset. Trallvirket ligger tätt p.g.a. vått trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lägger alla bräder tätt emot varandra för det här virket är vått...
Närbild av nylagd trall med skruvade brädor i fuktig trä. Utförs med tätt placerade brädor och jämnt satta skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ibland får man hitta på metoder för att få brädor som inte är raka att gå ihop
Verktyg och virke på ett trallprojekt med en skruvmall och klubba på träbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde en mall för att få skruvhålen på samma ställe hela tiden
En mall och skruvmejsel används för att få skruvhålen på samma ställe på trallbrädor som läggs tätt intill varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Äntligen är däcket skruvat.

Nybyggt träaltandäck med utemöbler, separerat från ett äldre, mörkare däck. Det saknas fortfarande räcke och kjolar, och en grill finns intill det nya däcket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr gjordes ett misstag med plintarna tidigare i byggskedet, skorna kunde inte justeras ner tillräckligt och jag vägrade börja om. Fasikens störande då man lade mycket jobb på att få alla plintar i rätt höjd, men jag gjorde såhär så man inte ska snubbla.

Nytt och gammalt trädäck utomhus, med sittgrupp inklusive en bänk och stolar. Avvikande höjder syns, samt olikfärgad träyta. Plintar och räcke saknas än.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Platsbyggt trädäck med möbler inklusive två stolar, ett bord och en vilostol. Fasaden på huset syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla och nya, det gamla har börjat se svart ut med tiden.

Nytt trädäck bredvid ett äldre, mörkare trädäck, vid ett hus. På nya däcket finns bord och stolar samt en vit soffa med kuddar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kjolarna och många andra småsaker kvar, och själva räcket. Sen ska vi ha ett riktigt bord att ha här ute också.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Vad skulle ni rekommendera för utomhusmöbler? Middagsbord med stolar alltså, vi har ju redan så det räcker av annat. Det vi behöver tänka på är att vi inte kan ta in möblerna för vintern utan de ska stå ute. På sin höjd kan de få överdrag.

Klassiska teakmöbler hade förmodligen varit bäst tror jag.
 
Jag tycker inte att teak mot furu blir snyggt. Ett teakbord passar bättre på en stenlagd uteplats.

Svart aluminium och "nonwood" tycker jag är snyggast och kräver minimalt med underhåll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.