G Gunnar Gran skrev:
Hej
Jag har lagt bjelins fiskbensparkett Sigtuna (både golv och kök ser mycket mörkare ut på bilden än vad det är) I hela undervåningen I vår sommarstuga. Har tyvärr inte bättre bilder än denna, men det går inte att lägga bakåt när man skulle behöva utan du måste lägga åt samma håll hela tiden. Det jag gjorde var att mäta med laser var någon skarv (vilken som helst, bara du får en linje) går och sen börja längs med den i ett av rummen och jobba sig ner, så att det hamnar i nivå med där du vill men att lämna första tre raderna olagda och ta dom sist men då kapa sponten och limma istället. Blev kanon. Lycka till.
G Gunnar Gran skrev:
Förresten igen.
På första bilden du lagt upp som visar köket - om golvet ska ligga i rummet till höger och det rummet har samma djup som köket - mät så att starttrianglarna blir exakt samma som i köket och börja lägg.

Om ni lägger två tre rader till utmed väggen från köket mot höger, mot rummet alltså, och där tar ut en laserlinje längs valfri skarv (jag måttade efter ett hörn på en bit) och är noga med att följa den linjen hela tiden ner mot där rumsgolvet ska möta köksgolvet så att säga, så kommer det bli rätt.

Jag sket fullständigt i bjelins rekommendationer om mittlinje på rummet, installationslinje osv, jag utgick från så jag ville ha det istället = symmetriskt.
Tack! Vi började om men fick senare ändå mäta oss fram hur vi skulle starta för att kunna få ihop i en dörröppning utan övergångslist. Det gick fint om än lite pilligt, men ja vi skippade också lite linjer de rekommenderat osv och mätte efter centrum på köket för att få finast mönster där ytan var mindre :D Vi är klara sedan några veckor tillbaka!

Förövrigt sjukt fint i er stuga!!
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Hur valde ni att lägga mönstret? Jag har planer att lägga i hela mitt hus på sikt, ska börja med två sovrum nu men sitter nu och funderar om jag ska lägga det i ljusriktningen eller husets längdriktning
 
A AK1981 skrev:
Hur valde ni att lägga mönstret? Jag har planer att lägga i hela mitt hus på sikt, ska börja med två sovrum nu men sitter nu och funderar om jag ska lägga det i ljusriktningen eller husets längdriktning
Om frågan är ställd till mig så valde vi att plocka upp det vi redan lagt i köket och började sedan lägga från väggen mittemot istället (vid mat/tv) pga längre central vägg att utgå ifrån då vårt golv flyter genom en öppning utan tröskel/list.

Jag personligen, utan att ha varit i ditt hus, hade mest troligt valt att lägga golvet så man lägger första raden längs en yttervägg med fönster, men det är ju också en smaksak hur man vill ha mönstret i just sitt hus tänker jag. Lycka till :)
 
  • Handritad skiss av en våningsplan med markerade väggar där golv ska läggas, samt pil som visar riktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritad markering i rött på en planritning för att visa startpunkt och riktning vid golvläggning i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gunnar Gran
  • Laddar…
Linneamaia Linneamaia skrev:
Om frågan är ställd till mig så valde vi att plocka upp det vi redan lagt i köket och började sedan lägga från väggen mittemot istället (vid mat/tv) pga längre central vägg att utgå ifrån då vårt golv flyter genom en öppning utan tröskel/list.

Jag personligen, utan att ha varit i ditt hus, hade mest troligt valt att lägga golvet så man lägger första raden längs en yttervägg med fönster, men det är ju också en smaksak hur man vill ha mönstret i just sitt hus tänker jag. Lycka till :)
Tack! jag grubblar på om det blir konstigt i korridoren med mönstret på tvären men får provlägga en bit och vrida och vända lite
 
A AK1981 skrev:
Tack! jag grubblar på om det blir konstigt i korridoren med mönstret på tvären men får provlägga en bit och vrida och vända lite
Vi har så som du beskriver i en korridor för att få som Linneamaia beskriver vid fönster. Funkar toppen.
 
  • Gilla
Linneamaia
  • Laddar…
A AK1981 skrev:
Tack! jag grubblar på om det blir konstigt i korridoren med mönstret på tvären men får provlägga en bit och vrida och vända lite
Förstår! Jag tycker faktiskt det är finare att ha det så i hallen än på andra hållet då mönstret syns men blir inte extremt påtagligt när det är så långsmalt, samt så är det lättare att få ett mer "symetriskt" mönster då än åt andra hållet. Men åter en smaksak såklart och vi valde inte endast läggningen utefter den utan det fick bli som det blev efter hur vi ville ha det i övrigt :) Här ser du hur det ser ut hos oss, kanske kan ge en liten känsla iaf!
 
  • Ljus träherrgårdsparkett i herringbone-mönster i en rymlig hall med vita väggar och stora fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Långsmal hall med symmetriskt mönstrat parkettgolv och dörrar på sidorna, med dagsljus i änden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Långsmal hall med symetriskt lagt fiskbensparkett och vita dörrkarmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AK1981 och 1 till
  • Laddar…
Tack, jag lade första rummet igår, blir samma riktning :) La en halv kvadratmeter som jag bar runt i huset och placerade i olika riktningar. Landade i att korridoren ser mindre smal ut med mönstret på tvären
 
  • Gilla
Linneamaia
  • Laddar…
Linneamaia Linneamaia skrev:
Förstår! Jag tycker faktiskt det är finare att ha det så i hallen än på andra hållet då mönstret syns men blir inte extremt påtagligt när det är så långsmalt, samt så är det lättare att få ett mer "symetriskt" mönster då än åt andra hållet. Men åter en smaksak såklart och vi valde inte endast läggningen utefter den utan det fick bli som det blev efter hur vi ville ha det i övrigt :) Här ser du hur det ser ut hos oss, kanske kan ge en liten känsla iaf!
A AK1981 skrev:
Tack, jag lade första rummet igår, blir samma riktning :) La en halv kvadratmeter som jag bar runt i huset och placerade i olika riktningar. Landade i att korridoren ser mindre smal ut med mönstret på tvären
Linneamaia Linneamaia skrev:
Förstår! Jag tycker faktiskt det är finare att ha det så i hallen än på andra hållet då mönstret syns men blir inte extremt påtagligt när det är så långsmalt, samt så är det lättare att få ett mer "symetriskt" mönster då än åt andra hållet. Men åter en smaksak såklart och vi valde inte endast läggningen utefter den utan det fick bli som det blev efter hur vi ville ha det i övrigt :) Här ser du hur det ser ut hos oss, kanske kan ge en liten känsla iaf!
Detta vart ju sjukt snyggt!

Vi är inne på göra som ni, men vårat kommer gå igenom hela huset, dvs även i alla sovrum också.


Vet ni hur mycket spill gick det åt när ni la golvet utan trösklar?
Hur gjorde
Linneamaia Linneamaia skrev:
Om frågan är ställd till mig så valde vi att plocka upp det vi redan lagt i köket och började sedan lägga från väggen mittemot istället (vid mat/tv) pga längre central vägg att utgå ifrån då vårt golv flyter genom en öppning utan tröskel/list.

Jag personligen, utan att ha varit i ditt hus, hade mest troligt valt att lägga golvet så man lägger första raden längs en yttervägg med fönster, men det är ju också en smaksak hur man vill ha mönstret i just sitt hus tänker jag. Lycka till :)
hej!

Såg lite längre ner i tråden på era bilder, det vart sjukt fint!!

Vi ska lägga ett likadant golv i vårat hus och tänkte ha det genomgående i hela huset.

Vet ni ungefär hur mycket spill som gick åt när ni la det utan trösklar?

Hur gjorde ni när ni kom till vardagsrummet? Började ni med en ny basen i vardagsrummet precis som det första rummet (i erat kök), eller gick ni igenom dörröppningen och började lägga det från 2 håll?

Tog det lång tid?

Tack på förhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.