Nyinflyttad i radhus från 70-talet och såg att det är kopplat jord till vissa uttag i vardagsrummet men väggkontakten är ojordad variant..? Hur kan detta komma sig?
 
F FredrikS91 skrev:
Nyinflyttad i radhus från 70-talet och såg att det är kopplat jord till vissa uttag i vardagsrummet men väggkontakten är ojordad variant..? Hur kan detta komma sig?
Borde vara en omöjlighet, men vem vet ?
 
Ja känns märkligt, vad gör man? Kan dom ha bytt till jordat men satt ojordad kåpa på uttaget och i så fall bara på några uttag i samma rum?
 
Inga bilder att visa?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F FredrikS91 skrev:
det är kopplat jord till vissa uttag i vardagsrummet men väggkontakten är ojordad variant..?
Det behövs en bild för att förstå hur det är gjort.

Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Svårt att svara på från beskrivningen. Jag hade ett vägguttag i köket som var ojordat, i samband med renovering fick elektrikern dra in jord, den gruppen gick via 3 (av 4) vägguttag i vardagsrum och 2 i ett sovrum. Kände inget brådskande behov att ändra i vardagsrum eller det sovrummet så är förberett för jord men inte jordat. Minns inte hur det kopplades men misstänker det är sytt med Wago men hade ju kunnat gått via blindplint i uttagen. Kan det vara någon liknande bakgrund i ditt hus?

Misstänker ditt är byggt med blå och brun (eller var det svart då?) ledare? Jag har svart och vit "generellt" men syns ju att detta är nytt i och med moderna färger.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Även ojordade uttag kan ha en överkopplingsplint för jord, kan det vara så att man bara skarvat vidare jorden?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Det är kopplat på följande sätt:

X Vänster - 2x Gul/Grön
X Höger - 2x Brun
L - Blå/Vit
N - 2x Svart
 
  • Närbild på en väggmonterad eluttagssockel med fyra anslutningar, märkta med X (vänster och höger), L och N, på en ojämn och delvis spacklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F FredrikS91 skrev:
X Vänster - 2x Gul/Grön
X är en så kallad blindplint som inte har någon elektriska förbindelse med resten av uttaget. Man kan säga att de två gulgröna bara skarvas där med hjälp av uttaget.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
X är en så kallad blindplint som inte har någon elektriska förbindelse med resten av uttaget. Man kan säga att de två gulgröna bara skarvas där med hjälp av uttaget.
Okej, så jorden går antagligen vidare till köket där det är jordade uttag på andra sidan väggen?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar! Nästa fråga; Vi tänkte byta till nya vägguttag, är det x-plint på alla nya vägguttag i butik eller är det bara vissa som erbjuder det? Kan man i så fall behålla befintligt uttag med x-plint och bara byta kåpa till en nyare variant på just det uttaget?
 
  • Gilla
RepJonas
  • Laddar…
Nej alla uttag har inte överkopplingsplint, och det är lämpligt att göra överkopplingar med typ Wago bakom uttagen. Och det funkar normalt inte med att byta kåpa utan man måste byta hela uttaget, jag tvivlar på att man över huvud taget säljer lösa kåpor till uttag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
på 70-talet så var det inte krav på jord i alla rum, dock så drog seriösa byggföretag in jord men kopplade inte in jorden, gissningsvis antog dom att jord skulle bli standard i alla uttag förr eller senare. Så var det i mitt Hjältevadshus från 70-talet. Jag hade jord ut från skåpet på allt.

Fick dra kabel parallellt på några ställen. på många ställen låg jorden bakom dom gamla ojordade uttagen, där mätte jag så att jorden verkligen var inkopplad och korrekt sen ersatte jag uttag så var allt klart.

Har någonting liknande hänt i ditt hus, tidigare ägare har sett att jord ligger bakom deras ojordade uttag?
 
F FredrikS91 skrev:
Tack för svar! Nästa fråga; Vi tänkte byta till nya vägguttag, är det x-plint på alla nya vägguttag i butik eller är det bara vissa som erbjuder det? Kan man i så fall behålla befintligt uttag med x-plint och bara byta kåpa till en nyare variant på just det uttaget?
Finns det någon orsak att inte byta till jordat när det verkar som mycket att jobbet redan är gjort? Det är ju ändå en del pengar i att byta till nya (bra) uttag, då hade nog jag satsat på att byta till jordade och jorda vad som inte redan är förberett, om det inte är mycket och komplicerade saker som saknar jord?

Varför byta uttagen?

Vad säger reglerna, man får ju byta uttag själv, får man även byta till jordade om kabel är dragen?
Man bör väl lämpligen kolla anslutning och kontinuitet då samt säkerställa att allt i rummet är jordat, några steg upp från 1:1-byte.
 
J JFrisk skrev:
Finns det någon orsak att inte byta till jordat när det verkar som mycket att jobbet redan är gjort?
Enda skälet jag kommer på:

Inför du jord i ett rum måste alla uttag i rummet jordas, även taklampor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.