Hittade denna i fritidshuset då jag gräver ut grunden för makadam och utgår från att det är en gammal elkabel…känns modellen igen? Måste vara ganska gammal…
. Upptäckt gammal elkabel i utgrävd grund vid fritidshus, kabeln ligger längs husväggen omgiven av jord och grus, några tegelstenar syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två gamla elkablar delvis nedgrävda i jord vid en grundmur i fritidshusets trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Säker på att det är en kabel? Det har inte funnits en gammal oljepanna där?
 
L lordi skrev:
Säker på att det är en kabel? Det har inte funnits en gammal oljepanna där?
Det kan det ha gjort, men tycker lite konstigt att det i så fall är långt från själva huset, ca 30 m…
 
S sepani skrev:
Det kan det ha gjort, men tycker lite konstigt att det i så fall är långt från själva huset, ca 30 m…
Nu har jag kapat dem. Lite bättre bilder. En med en kopparrör inuti? O en dom det kom lite vatten ur då jag klippte den…

Närbild på ett kapat rör med en kopparledning inuti, rörändarna är jordiga och lite vatten syns på insidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En intensiv närbild av ett avskuret, igenkallat rör med ett smalare kopparrör inuti, hållna i en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Prisol
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S sepani skrev:
Nu har jag kapat dem. Lite bättre bilder. En med en kopparrör inuti? O en dom det kom lite vatten ur då jag klippte den…

[bild][bild]
Är det trådar som sticker fram kan det vara en typ av g:a frostskyddsledning
 
Karrock
Prisol i pem tycker jag det ser ut som. Inomhusvattenledning i skyddsrör av utomhusvattenledning. Finns/fanns något uthus med vatten eller värme alternativt utedusch/kök i den riktningen?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Är det trådar som sticker fram kan det vara en typ av g:a frostskyddsledning
Inget som sticker fram, de låg ”avklippta” i marken bredvid lillstugan längst ned på tomten. De ser ut att gå i riktning mot huset men jag grävde inte upp dem utan kapade dem istället en bit till. Tänker om det kan ha varit en gammal matning av vatten innan det blev kommunalt…?
 
Karrock Karrock skrev:
Prisol i pem tycker jag det ser ut som. Inomhusvattenledning i skyddsrör av utomhusvattenledning. Finns/fanns något uthus med vatten eller värme alternativt utedusch/kök i den riktningen?
Kan ha funnits men tror snarare att gått fram till huset innan kommunalt vatten kom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.