En bärande stolpe blev grundad och målad med täckfärg trots att den längst ner mot trallen hade 22,5% i morse, efter målning har det ökat till 26,8 %. Högre upp på stolpen är procenten lägre 12,3%. Måste färgen bort för att stolpen ska kunna torka? Vi målar med Alcro bestå färgsystem. Fuktmätare visar 26,8% på en målade bärande stolpe vid trädäck och husvägg, tejp sitter vid stolpens botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tillverkarna brukar säga att fuktkvoten ska vara max 15-16 %.
 
MultiMan
Är inte Alcro Bestå en akrylatfärg? Vad jag minns så avråder både färgtillverkarna och målarna att använda sådan färg på staket eller andra konstruktioner där träet blir täckt med färg på alla sidor, eftersom det inte finns någon möjlighet att torka ut fukt som kommer in. Alltså ökad risk för att konstruktionen ruttnar.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
H Hillahilla skrev:
En bärande stolpe blev grundad och målad med täckfärg trots att den längst ner mot trallen hade 22,5% i morse, efter målning har det ökat till 26,8 %. Högre upp på stolpen är procenten lägre 12,3%. Måste färgen bort för att stolpen ska kunna torka? Vi målar med Alcro bestå färgsystem.[bild]
Jag tror att du får högre värde efter målning därför att färgen fuktar upp ytan till viss del, din mätare har korta stift och mäter inte särskilt djupt. Jag hade väntat någon vecka och mätt igen, stolpen borde kunna torka ut ändå, om än långsammare. Klart att det är bra att hålla sig inom gränsvärdena innan målning, men jag hade avvaktat att börja slipa bort färgen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Varför inte ta bort färgen nu och måla med en riktig linoljefärg till våren då luftfuktigheten är låg?
 
Problemet med stolpar är att de ofta inte finns någon färg undertill så de suger fukt från underlaget det står på och då blir det svårt att få till tillräckligt låg fukthalt med täckande färg.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.