Mony Mony skrev:
Vi är nästan i samma situation som dig, dvs tittar på husleverantörer som kan bygga vårt arkitektritade hus.
Vi har anlitat en arkitekt i Bosnien för en spottstyver av priset för en svensk arkitekt. Oändliga ändringar ingår :)

Hursom, vi har ett hus som inte är ett kataloghus men tänkte det skulle vara tryggt och skönt med att anlita en husleverantör. De leverantörer vi har hittat som bygger utifrån vår ritning var:
Dast Stenhus
Lomma Stenhus
XN villan
Vårgårda hus
Intressanta hus

I alla offerter vi har fått in, ingår totalentreprenad och deras standard utbud. De ligger hyfsat lika i pris i deras offerter oavsett trä eller sten. Vårt hus är ca 140kvm boyta och 42 kvm garage i anslutning till bostadshuset.
Mellan 5-5,5 miljoner låg offerterna. Här blev jag faktiskt lite förvånad för vi hörde att stenhus skulle vara minst 1 miljon dyrare, men det var det faktiskt inte om vi tittar på det vi har fått in.

Vi upptäckte dock att många moment inte ingick. Givetvis olika moment i olika offerter. Jag har ställt upp allt i excel, där jag ser vad som ingår och vad som inte igår. Det är fasiken inte lätt

Ex vet jag redan nu att vi inte vill ha vitt klinker 10*10 i badrummet utan 60*60 i en helt annan kulör. Alla har skrivit ut kvm priset på kakel, klinker och golv. Då har jag hittat något jag kan tänka mig för ex 730kr och leverantören erbjuder 350kr kvm. I kalkylen har jag då adderat mellanskillnaden. Detta har jag gjort på vitvaror, dörrar, badrumsinredning osv. Jag har också googlat och hittat pris på ganska många saker, ex elkostnad under byggtid osv. Stämmer kanske inte helt, men det blir i alla fall en summa jag måste lägga på offerten när det inte ingick.

Kalkylerna springer iväg rejält från ursprungsofferten. Det som var billigast blev nästan lika dyrt som dyraste eftersom den dyraste offerten också innefattade mest.

Dessutom, som någon var inne på här, vi kan inte bygga ett 10 mille hus mitt i skogen där resten av kåkarna ligger på 3-4 milj. Vi kommer förmodligen aldrig kunna sälja för det som huset (+tomten) landar på.

Därav har vi nu, med god hjälp av hjälpsamma personer här på byggahus, tagit beslutet att vi "bygger själva". Vi har rent för många justeringar som vi vill ha på vårt sätt, och att ändra från deras standard blir rent för dyrt. Vi gillar vinklar och vrår, plåttak, gärna skiffergolv och värmehållande kamin. Vitt, slätt och standard är inte det jag vill ha i mitt drömhus. Därav för många justeringar och konceptet med "arkitektritad husleverantör" föll bort.
Kul att höra. När ska ni bygga? Hade varit kul att följa åt med någon/några som bygger samtidigt.
Hur länge har ni projekterat?

Vi köpt vår tomt för 2 år sen (hittade den 3 veckor innan vi skrev på) och gjöt nyss plattan, på dagen 2 år efter vi fick ta över tomten. Tycker att vi lagt en del tid på förarbete men har inte så uppstyrt med jämförelse som er.
 
S sarsag skrev:
Kul att höra. När ska ni bygga? Hade varit kul att följa åt med någon/några som bygger samtidigt.
Hur länge har ni projekterat?

Vi köpt vår tomt för 2 år sen (hittade den 3 veckor innan vi skrev på) och gjöt nyss plattan, på dagen 2 år efter vi fick ta över tomten. Tycker att vi lagt en del tid på förarbete men har inte så uppstyrt med jämförelse som er.
Planen är att skriva kontrakt senast i maj, riva befintligt i aug/sept och gjuta plattan i okt. Vi har letat tomt i över fem år och hittade denna för 1,5 år sedan.

Jag är IT projektledare så lite nördig på budget och planering 😂
 
S sarsag skrev:
Kul att höra. När ska ni bygga? Hade varit kul att följa åt med någon/några som bygger samtidigt.
Hur länge har ni projekterat?

Vi köpt vår tomt för 2 år sen (hittade den 3 veckor innan vi skrev på) och gjöt nyss plattan, på dagen 2 år efter vi fick ta över tomten. Tycker att vi lagt en del tid på förarbete men har inte så uppstyrt med jämförelse som er.
Hur går det med husbygget?

Vi har fått bygglov och samlar in alla dokument som krävs för byggstarten.
 
Mony Mony skrev:
Hur går det med husbygget?

Vi har fått bygglov och samlar in alla dokument som krävs för byggstarten.
Hej
Har missat att svara här. Kul att ni är på gång, vart är ni nu i processen?

Vi har kommit en bra bit på vägen, huset är i princip klart utvändigt, här saknas bara skjutdörrar till vårt uterum som vi inte är kloka nog att komma på hur vi ska lösa (kanske kan får hjälp här på forumet).

Elen är dragen till stor del. Några armaturer sitter uppe och elen är inkopplad dock är inga brytare/eluttag uppsatta då vi inte fått upp innerpanelen mer än på loftet.
Vatten och avlopp är också klart till stor del men vår luft/vattenvärmepump är inte helt inkopplad så inget varmvatten eller värme i plattan än, förmodligen blir det nästa vecka👏🏻

Vi har toalett samt ett enklare kök med liten varmvattenberedare i uterummet så det funkar fint att vara där och jobba.

Större saker som ska lösas är kök inne + fläkt, innerpanelen på väggar är bara påbörjad, installera kaminer + skorstenar, trappa till loftet (🫣) skjutdörrar ska byggas till sovrum, kakla rum kamin.

Vi har haft snickare tidigare som gjort det mesta men nu har våra pengar tagit slut så dags att börja jobba mer själva, det blir helger så kommer ta lite längre tid nu. Men det känns inte omöjligt alls, mest kul faktiskt.
Lägger in en bild på hur det såg ut för några veckor sedan.

Hade varit kul att dela lite mer erfarenhet under vägen. Skulle gärna se hur ert hus ska se ut också.
 
  • Utomhusbild på ett hus under renovering där utvändiga arbeten nästan är klara. Skjutdörrar saknas, kablar och byggmaterial ligger på marken, personer syns i uterum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grått hus med plåttak och ett angränsande uterum med transparenta väggar och tak, omgivet av gräs och träd i ett naturskönt område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grått hus med metalltak under konstruktion, med ett uterum med plastväggar till höger. Byggmaterial ligger utspritt på marken framför huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mony
  • Laddar…
Oj, vad långt ni har kommit! Så kul med bilder.

Vi har kommit till K-ritning och bygghandlingar. Nackdel med utländsk arkitekt är att hon inte har använt svensk byggstandard som hon sa att hon hade gjort. Det är mest fönster som har konstiga mått. Detta var inget större problem då konstruktören ritade om till hela DM stället för ojämna centimeter.

Det administrativa har tagit betydligt längre tid än vi planerat, så vår byggstart ser inte ut att bli i oktober som vi själva har satt upp. Vi bor som tur är i en annan villa och har inte jättebråttom att sätta igång. Jag anser att det är bättre vi har allting på plats innan vi sätter igång med att använda vår byggkredit. Det är först då räntor och kostnader tickar på om det blir förseningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.