S skogaliten skrev:
Trähus rör sig, oavsett om det är ett nyare hus eller äldre hus.

Fogskum fyller ut, men när fogskummet hårdnat, och det gått några år med varierande temperaturer och fuktighetsnivåer kommer fogskummet att lossna i kanterna och bli sprött. Ju mer det rör sig runt omkring, desto sämre fungerar fogskummet.

Fönstren rör sig i annat tempo än själva huset, och om det handlar om plastfönster, så rör de sig kanske inte alls fast huset rör sig.

Men det är ju enkelt att få dit fogskum, så därför används det.

Jag skulle aldrig låta någon använda fogskum istället för drev runt fönster eller dörrar i en trähuskonstruktion.

Mitt råd är att ta bort fogskummet, och ersätta det med drevremsor, som monteras enligt konstens regler.

Personligen så föredrar jag lindrev runt fönster, men gullfiber eller liknande ger säkert också ett gott resultat.
Det är drev runt fönstren och byggfog ovanpå.Men ska dreva om och tejpa runt.Drar kallt inifrån fönster från alla sidor,kan det vara att väggen bara består av gullfiber skiva under träpanelen att det drar kallt.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Isoleringen under fönstret ser ut att kunna vara en västkustskiva. Isf behövs inget vindskydd utanpå, (även om det inte skadar).


Måste bara fråga först: Är det 100% säkerställt att tätningslisterna är hela och sitter rätt monterade samt faktiskt sluter tätt?
De är förbrukningsvara, och/eller är de inte perfekt monterade så fungerar de inte som de ska. Känns dumt att riva och bygga om "halva huset" om det inte är befogat, och fastslaget varifrån draget kommer.

Drag kan också uppstå pga golvvärme som inte räcker till att hindra det oundvikliga kallraset som alltid uppstår på insidan av fönster på vintern. Det finns en orsak till att radiatorer alltid sitter under fönster.
Vi är olika känsliga att detektera och reagera på kallras/drag/kyla.
Jag känner att det kommer in kalluft under golvlister och vid vissa taklister,har golvvärmen.Fönstren är 12 år gamla,har haft fönsterfirma här som inte tyckte det var något fel på listerna,fanns dessutom inga nya att sätta in🤔dom tyckte man skulle riva runt fönstren.
 
Då tycks huset vara dåligt lufttätat generellt. Även om västkustskivan inte behöver vindskydd så ska det sitta plast/ångspärr på insidan av väggen, och den ska vara helt tät. Övergångar mellan golv, vägg och tak är ju ökända svaga punkter där det ofta kan vara glipor, särskilt om huset är lite äldre.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.