Halloj!
Min återförsäljare av pellets på småpåsar (Scanbio) ska sluta med 8mm-pellets!
Förra husägaren säger att spiralen kan ta 6mm men att man kan behöva justera tiden. 1. Jag hittar ingenstans att göra det! Har någon koll?
2. Hur vet jag om min spiral klarar 6mm?

Tusen tack på förhand! 😊
 
  • Utrustning för pelletseldning med en röd matarskruv installerad i en större metallbehållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd pelletsbrännare av märket Iwabo kopplad till en panna eller kamin i en källare med betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd värmepanna med texten "Iwan" på sidan, fotograferad i ett pannrum med gröna och metalliska detaljer i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Crouzet timer installerad på en pelletsbrännare med smuts och damm runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gick över från 8 till 6 för ett par år sen. Inga problem med skruv eller brännare men en injustering måste till. Antingen justera luftmängd eller pellets matning. Jag justerade båda till en lämplig effekt. www.pellets.info kan vara ett bättre forum...
 
Byt leverantör och mixtra inte med det som redan fungerar. Varför måste du ha "Scanbio"????
Var bor du så får du säkert tips. Är det fråga om säckpellets eller bulkförråd.
Vad får du betala för scanbiopellets, de är knappast billigast och deras taktik är att låsa kunder till 6mm så att de senare ska tycka det är för bökigt att gå tillbaka till normalpellets på 8 mm när Scanbio inte är billigast.
Låt inte skäggfjuniga hipsters bestämma över ditt liv!
 
Skruven är det inga problem med. Det primära är vikten på det som matas in. Har du brännaren inställd på tex 50gram bränsle per matning så måste det vara lika sen också och det får man justera med tiden på matningen. Jag har köpt lite olika tidigare och har aldrig ändrat nåt. Det skiljer antagligen väldigt lite så sett.
 
G Granström2 skrev:
Byt leverantör och mixtra inte med det som redan fungerar. Varför måste du ha "Scanbio"????
Var bor du så får du säkert tips. Är det fråga om säckpellets eller bulkförråd.
Vad får du betala för scanbiopellets, de är knappast billigast och deras taktik är att låsa kunder till 6mm så att de senare ska tycka det är för bökigt att gå tillbaka till normalpellets på 8 mm när Scanbio inte är billigast.
Låt inte skäggfjuniga hipsters bestämma över ditt liv!
Haha!
Småland, Alvesta kommun. Säckpellets.
Har inte hittat något billigare, men ska väl kolla ett varv till och hoppas på tips här!
 
Kolla på Fågelfors pellets, de har 8mm
 
Tack så mycket för alla svar!
Kommer nog fortsätta med 8mm och försöka hitta en ny återförsäljare bara!
https://akkafrakt.se/produkt/pellets-import/
Kostar 3600 per pall. Men klart sämre att inte köpa svenskt. Annars leder fågelfors med 4600!
Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.