Demmpa Demmpa skrev:
När jag gjorde iordning några av våra radiatorer så använde jag roterande stålborste, till några andra så sandblästrade jag. När de sedan var rena så rostskyddsmålade jag dom med rostskyddsfärg på sprayburk.
Det måste vara någon icke vattenbaserad färg närmast stålplåten.
Radiatorfärg är oftast vattenbaserad.
Lösningsmedelsbsserad färg "löser upp" radiatorfärg så att färgen "kryllar sig".

Några slutmålade jag med pensel, numera sprutmålar jag radiatorfärgen.

[länk]
Bra gjort! Tack för inspiration!🙂
 
F fredrik.johansson skrev:
Målade det här elementet för några månader sedan. Såg värre ut än ditt, men jag skulle måla med någon grund- eller rostskyddsfärg på den bara metallen först.[bild]
Jättefint element ju! Nu ska jag ta mig an mitt monster med rostskyddsfärg och sedan elementfärg.
 
janwide
Ursäkta en okunnig fråga. Varför skulle radiatorn rosta? Den sitter inomhus där jag antar att det är torrt och varmt. Jag målade mina radiatorer för flera år sedan med vanlig väggfärg. Det har inte varit några problem. Det satt visserligen färg sedan tidigare på de flesta ytorna. Men det var också metallrena partier.
 
Rickard.
janwide janwide skrev:
Ursäkta en okunnig fråga. Varför skulle radiatorn rosta? Den sitter inomhus där jag antar att det är torrt och varmt. Jag målade mina radiatorer för flera år sedan med vanlig väggfärg. Det har inte varit några problem. Det satt visserligen färg sedan tidigare på de flesta ytorna. Men det var också metallrena partier.
Det är väl själva färgen som gör att det rostar, eller vattnet i den som gör att det rostar innan färgen torkar vilket missfärgar den. Målar man utanpå färg slipper man det.
 
  • Gilla
Bo arnold och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för speciellt med elementfärg egentligen? Segare när den torkat?
 
Claes Sörmland
Dan1891 Dan1891 skrev:
Vad är det för speciellt med elementfärg egentligen? Segare när den torkat?
Den var nog speciell förr när alkyd- och oljefärgerna var dominerande som snickerifärg. De passade inte på varma element. Men akrylat passade för den är som du säger segare och värmetålig.

Men numera är nästan alla snickerifärger akrylat...
 
  • Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Ursäkta en okunnig fråga. Varför skulle radiatorn rosta? Den sitter inomhus där jag antar att det är torrt och varmt. Jag målade mina radiatorer för flera år sedan med vanlig väggfärg. Det har inte varit några problem. Det satt visserligen färg sedan tidigare på de flesta ytorna. Men det var också metallrena partier.
Radiatorer blir som följande trådar visar,
https://www.byggahus.se/forum/threads/guldbruna-prickar-efter-omalade-radiator.407601/
https://www.byggahus.se/forum/threads/rost-efter-grundmalning.353864/
 
janwide
Demmpa Demmpa skrev:
Radiatorer blir som följande trådar visar,
[länk]
[länk]
OK. Ser inte så kul ut. Men jag har klarat mej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.