C
Rickard. Rickard. skrev:
Sanningen är att det inte är särskilt komplicerat även fast det är ointuitivt.
Vanliga vattenrör kanske är okej, men börjar man med t.ex. smörjnipplar blir det hopplöst när de finns i metrisk, UNF-, UNC-, BSP-, BSW-, BSF-, BSPT-, NPT- och SAE-gänga (en del synonymer för samma gänga), konisk eller rak. 😠
 
För att inte tala om själva nippeln.
 
Rickard.
C cpalm skrev:
Vanliga vattenrör kanske är okej, men börjar man med t.ex. smörjnipplar blir det hopplöst när de finns i metrisk, UNF-, UNC-, BSP-, BSW-, BSF-, BSPT-, NPT- och SAE-gänga (en del synonymer för samma gänga), konisk eller rak. 😠
Citat om standarder av Andrew S. Tanenbaum på svart bakgrund med vit text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Älska
Sörhaga och 3 till
  • Laddar…
Sedan borde VA-tillverkarna bli bättre på att dokumentera/beskriva/förklara.
Som här t.ex. i databladet för Vatettes T-kopplingar: Alla anslutningars dimension betecknas med Dy och sedan anger de ett två eller tre värden på Dy, t.ex. 15, 15x12, 15x12x12, 15x15x12.
Teknisk ritning av en Vatette T-koppling med angivna mått (La, Lb, Lc) och en tabell med dimensioner för olika anslutningar som specificeras med Dy-värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kan räkna ut hur det hänger ihop men varför inte bara numrera anslutningarna t.ex. Dy1, Dy2 och Dy3?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Quist Quist skrev:
Sedan borde VA-tillverkarna bli bättre på att dokumentera/beskriva/förklara.
Som här t.ex. i databladet för Vatettes T-kopplingar: Alla anslutningars dimension betecknas med Dy och sedan anger de ett två eller tre värden på Dy, t.ex. 15, 15x12, 15x12x12, 15x15x12.
[bild]

Jag kan räkna ut hur det hänger ihop men varför inte bara numrera anslutningarna t.ex. Dy1, Dy2 och Dy3?
Och vad är det med tillverkares skräck att använda löpande beskrivande text? Rädslan för olika språk på olika marknader?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Precis!
Och nu börjar jag fundera på om jag verkligen kan räkna ut hur T-måtten hänger ihop... 🤔
Jag utgick ifrån att de är beskrivna enligt ände-mitten-ände, men de skulle faktiskt lika gärna kunna vara beskrivna enligt ände-ände-mitten...
Speciellt eftersom längdmåtten än satta i den ordningen, A, C och D. (alltså inte A, B och C för det skulle ju vara alldeles för logiskt och enkelt).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Rickard.
T-rör är ände-mitten-ände, står det bara två mått är ändarna samma och ett mått är alla samma.

Jag har för mig att Ahlsell skriver ut anslutning 1,2 och 3 på deras hemsida för den som behöver.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tycker det är lite roligt att peka på de brister och ologiskheter som finns. :)

Nästa exempel:
Är det någon som har lyckats hitta ett entydligt svar på åt vilket håll en Vatette-plugg ska monteras?
En närbild av en Vatette-plugg i metall. Den ena änden är platt medan den andra änden har en inre fasning (grop).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Gropen" inåt eller utåt?
Vatette själva nämer inte ett ord om detta i monteringsinstruktionen.
Gropen utåt ger en större "klämringsfas" men gropen inåt ser snyggare ut då den plana änden livar perfekt med muttern.
Närbild på en Vatette-plugg monterad på en kopparrörskoppling, med "gropen" utåt, i en badrumsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
T-rör är ände-mitten-ände, står det bara två mått är ändarna samma och ett mått är alla samma.

Jag har för mig att Ahlsell skriver ut anslutning 1,2 och 3 på deras hemsida för den som behöver.
Som du beskriver i första meningen har det standardmässigt varit sen ca:1920-talet och när GF + införde modulsystem för rörmontage med gängade delar.
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
C
En annan förvirrande rookie-fälla är Vatettes halvkopplingar där man hänvisar till monteringsinstruktionen till klämringskopplingarna och att den skall dras 1-1 1/4 varv. Lycka till med att dra en halvkoppling 1 varv 🙄
 
Rickard.
Det är nog inte så många som drar en 54:as på elförzinkat enligt tabellen heller så man får nog lita lite på känslan också och inte stirra sig allt för blint på pdfen. Hur många tror du har med sig en skiftnyckel som ens öppnar så stort...

Frågar du gamla rörmokare så har dom aldrig sett den tabellen och ändå funkar deras kopplingar fint 😉
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
C
Rickard. Rickard. skrev:
Frågar du gamla rörmokare så har dom aldrig sett den tabellen och ändå funkar deras kopplingar fint 😉
Jag vet inte... För en gör-det-självare/amatör som inte kröker rör hela dagarna är man ju mer beroende av en tydlig och korrekt monteringsanvisning. Att proffsen skiter i monteringsanvisningen inget bra argument för att hålla en dålig kvalitet på anvisningen.

För övrigt gissar jag att i många fall sluppit leka rörmokare om bara proffsen följt monteringsanvisningen. Så jag vet inte om jag håller med om att det funkar fast man är proffs och "går på magkänslan". Inte i längden iallafall.
 
  • Gilla
Quist och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Jo visst hade det varit bra med Lego-standard på allt men så ser det tyvärr inte ut. Förhållandevis tycker jag VAs är bra om än dom inte täcker allt och inte tar hänsyn till allt. Att en amatör kan lösa nästan allt utifrån montageanvisningarna är ändå rätt bra.

Jag vet inte om jag håller med det sista men absolut så finns det många odugliga "proffs" i alla branscher men alla gånger JAG lekt rörmokare hemma så är det då för att spara pengar vid renovering eller ändring och inte pga fel tidigare röris gjort och jag tror ändå det är en majoritet.
 
C
Rickard. Rickard. skrev:
Förhållandevis tycker jag VAs är bra om än dom inte täcker allt och inte tar hänsyn till allt.
Håller med, finns betydligt värre. För sortimentet på hyllan i konsumenthandeln finns det ju oftast ingen monteringsanvisning alls.

På ämnet odugliga rörisar har jag själv flera gånger hört budskapet -"Det kan börja droppa, men då är det bara att ringa så kommer jag och fixar" från proffs. Vilket man har uppfattat som väldigt seriöst. Men när man själv hållt på lite så inser man hur osannolikt det är att det börjar droppa vatten om allt är korrekt monterat. Och att budskapet egentligen är -"Jag slarvade lite, men om det blir något problem så står jag för det".

Men jag har nog lite otur med rörisar...
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Håller med, finns betydligt värre. För sortimentet på hyllan i konsumenthandeln finns det ju oftast ingen monteringsanvisning alls.
Finns ju knappt något VA-sortiment på hyllan i konsumenthandeln... 😉😕
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.