Hej. Har problem med murkna stolpar på altanen. Har rivit bort räcke och ska byta stolparna. Kan jag fälla in en ny stolpe och skarva den halvt I halvt uppe som på bilden. För att slippa riva bort för mycket?

Mvh Tobbe
 
  • Murkna stolpar på en altan med ett borttaget räcke. Stolpen är skadad vid marknivå och högre upp, och en markerad del visar en möjlig skarvning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går nog bra med tanke på att du gör skarven så högt upp och nära infästning. Gör förbandet med minst två rejäla skruvar och 1-komp uretanlim. Kanske försänka skruvskallen och använda träplugg så att det blir osynligt?
 
  • Gilla
Tubbe92
  • Laddar…
Se till att delarna ligger dikt an och använd helgängad skruv när du skruvar förbandet.
 
  • Gilla
Tubbe92
  • Laddar…
Nicro Nicro skrev:
Se till att delarna ligger dikt an och använd helgängad skruv när du skruvar förbandet.
Du menar väl delgängad, annars drar ju inte förbandet ihop ordentligt?
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Du menar väl delgängad, annars drar ju inte förbandet ihop ordentligt?
Tänker du trallskruv?
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Du menar väl delgängad, annars drar ju inte förbandet ihop ordentligt?
Nej, jag menar helgängad som jag skriver. Se till att delarna ligger ordentligt mot varandra men en tving eller liknande, sen dra i en helgängad skruv. Du har större yta på gängerna som är i trät och håller ihop materialet än vad du har på enbart skallen på en delgängad så det blir ett starkare förband med en helgängad.
 
  • Gilla
Tubbe92
  • Laddar…
K
En konstruktionsskruv med längd för ändamålet är betydligt bättre en helgängad. Där har man två gängor med en ogängad bit mellan. Och gängningen närmast skallen har annan lutning vilket gör att virket dras ihop.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
K
T Tubbe92 skrev:
Tänker du trallskruv?
Inte trallskruv, den är inte avsedd för större tvärlaster
 
K kniv skrev:
Inte trallskruv, den är inte avsedd för större tvärlaster
Har ni något tips på skruv jag ska använda? Tänkt handla på byggmax.
 
K
Vad är det för dimension på stolpen? Jag hade troligen kört med Essve WAF
 
K kniv skrev:
Vad är det för dimension på stolpen? Jag hade troligen kört med Essve WAF
70x70 , okej :) Vad tror du om essve et-t tänker det är lite mindre skalle.
 
C
K
T Tubbe92 skrev:
70x70 , okej :) Vad tror du om essve et-t tänker det är lite mindre skalle.
ET-T är en bra skruv som funkar även den. Skruva in den med vinkel på 30grader bara ist för vinkelrätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.